Keď som zachytil správu, že školstvo dostane najviac peňazí v histórii, tak som okamžite začal s mojím kamarátom Googlom hľadať bližšie informácie. Predsa len, nestáva sa tak často, aby školstvo dostalo najviac v histórii, možno na Slovensku len tak raz za rok, dva. Hneď prvé odkazy mi objasnili, ako to s tým rozpočtom vlastne je. Naozaj školstvo dostane do rozpočtu viac, ale bohužiaľ len eurofondov. Regionálne školstvo dostane v skutočnosti zo štátnych zdrojov, teda z našich daní, oproti minulému roku menej o 0,58 %, čo je asi 10 miliónov €. Ak by školstvo dostalo v nejakom inom bohatom štáte o 10 miliónov menej, nič vážne by sa zrejme nestalo, ale pre podvyživené slovenské regionálne školstvo je toto veľmi zlé. Ono totiž momentálne nie sú peniaze ani na základné opravy a havárie a mnohí riaditelia škôl zrejme trpko zaplačú.
Štvrtinu navrhovaného rozpočtu pre školstvo tvoria eurofondy. Tie ale nikdy nie sú isté, sú nepredvídateľné, je to taký holub na streche. Ak by sme tie peniaze z eurofondov nakoniec aj 100 % v školstve mali (toto je inak ťažké sci-fi), nemyslím si, že by vytrhli naše školstvo z biedy. Eurofondami sú financované kadejaké somariny, je to len taký make-up efekt, ktorý navodzuje zdanie, že naše školstvo sa skvalitňuje a zlepšuje. Reálny výsledok je ale len zvyšovanie byrokracie, odpútavanie učiteľov od učenia, no a primárne hlavne bohatnutie rôznych pijavíc prisatých na naše chudobné školstvo.
Dovolím si tvrdiť, že eurofondy nepomáhajú nášmu školstvu, ale naopak ho deformujú a kazia. Môžete si síce pomyslieť, že bez eurofondov by bolo veľa škôl nezrekonštruovaných (súhlas), ale asi neviete o tom, že peniaze určené z eurofondov na rekonštrukciu škôl netečú cez ministerstvo školstva, ale cez ministerstvo pôdohospodárstva. Paradoxne sa to tým pádom netýka rozpočtu školstva. Osobne som za to, aby sa eurofondy využívali v školstve len na rekonštrukcie (aj keď sú bohužiaľ poriadne predražené), pretože mnohé školy sú v dezolátnom stave. Využívať eurofondy na kreditné školenia, predražené nákupy IKT, podivuhodný „Operačný program Vzdelávanie" považujem za vyhadzovanie peňazí do ľuftu a obťažovanie učiteľov. Ak by mali bruselskí úradníci rozum, tak by povolili využívanie eurofondov len na rekonštrukcie a primárne na zvýšenie platov učiteľov. Verím tomu, že vtedy by sa efekt skvalitňovania školstva dostavil, nie ako po realizácií často nezmyselných predražených kreditných školeniach, či iných podivuhodných projektov typu - „Operačný program Vzdelávanie".
Môj názor na všetky tie eurofondy je ten, že kazia voľný trh, prehlbujú korupciu, podporujú klientelizmus a dovolím si tvrdiť, že aj podporujú vytváranie zločineckých štruktúr. Na našom malom Slovensku, kde každý každého pozná a kde nemáme kvalitné štátne inštitúcie, sa eurofondy stali výživou pre bujnejúcu rakovinu korupcie a klientelizmu. Eurofondy tým pádom spôsobujú nesprávne rozdelenie zdrojov, vedú k potláčaniu inovácii, kazia fair-play na voľnom trhu, prehĺbujú zaostalosť Slovenska, zvýhodňujú nečestných ľudí pred čestnými, posilňujú moc politikov a partokracie a zrejme aj sabotujú akékoľvek náznaky skvalitnenia štátnych inštitúcií.
Položme si nakoniec otázku „Čo by sa stalo, ak by sme eurofondy v školstve nemali?" Ja si dovolím tvrdiť, že nič a že dokonca by bolo lepšie. Vedenie škôl a učitelia by sa viac sústredili na učenie žiakov a študentov a nie na byrokraciu spojenú s eurofondami. Ako bonus by ma potešilo, že by rôzne pijavice nekazili vzduch v školstve. Eurofondy, v tejto forme v akej sú teraz, kvalitu školstva rozhodne nezvýšia. V školstve platí jedna zásadná axióma - Kvalitné školstvo môže byť len vtedy, ak je v ňom dostatok kvalitných učiteľov. No a myslí si snáď niekto, že nám eurofondy priniesli do školstva veľa kvalitných učiteľov?