Čo je to Planéta vedomostí? Pozrite si na googli, mne sa to nechce opisovať. Alebo dobre, ale v skratke! Digitálneinteraktívneinternetovémultimediálne učebnice. Minister Jurzyca a jeho podriadení sa rozhodli, že školám zakúpia bez výberového konania za cca 12 miliónov € „Planétu vedomostí". Čo na to učitelia z môjho okolia? Nepočuli o tom, nie sú prekvapení, nevzrušuje ich to,je im to jedno. Opačné reakcie majú pochopiteľne na Ministerstve školstva a vo firme Agemsoft. Agemsoft je tá firma, čo tie digi učebnice s potešením dodá pre celé Slovensko.
Na svete samozrejme nie je len spomínaný Agemsoft. V skrini už máme veľa titulov od Langmasteru, Dorling Kindersley, Silcomu a čo ja viem ešte od koho. Cdéčka a dvdéčka už pomaly neviem kam ukladať, tak som si ich napchal do skrinky, ale predtým som ich virtualizoval a hodil na hdd. Na počítače som nainštaloval najviac používané multimediálne tituly, cca 25 %, no a na zvyšok sadá prach. Pred rokom som nainštaloval do jednej učebne všetko čo sa dalo a na plochu som poukladal všetky ikonky od vzdelávacích programov. Neujalo sa... V škole máme 5 interaktívnych tabúľ a 5 počítačových učební. Podľa môjho optimistického odhadu sa efektívne využívajú tak na 25 %. Niekoľko mojich šikovných kolegýň sa snaží s interaktívnymi tabuľami a počítačmi pracovať a ide im to naozaj dobre. Ostatné kolegyne, aj také čo majú kredity za absolvovaný kurz s prácou s interaktívnymi tabuľami, sa do vyučovania s nimi veľmi nehrnú. Nečudujem sa im. Pripraviť si učebnú látku na interaktívnu tabuľu zaberie dosť času a zručné v hľadaní materiálov na internete a v použíaní pc tiež bohvieako nie sú. Môj subjektívny odhad je, že 80 % učiteliek nevie a nechce aktívne, podotýkam ešte raz „aktívne", používať ani tabule, ani počítače. Sú už staršie, plat im za to dramaticky nestúpne, zmysel pre techniku im je cudzí, tak odhadujem, že im bude novátorský spôsob vyučovania pomocou digi učebníc šumafuk.
Ja síce osobne použitie „Planéty vedomostí" pri vyučovaní považujem za dobrý a sofistikovaný spôsob vyučovania, len sa obávam, že pri stave nášho školstva to nie je tá hlavná priorita. Naše školstvo mi totiž pripomína chatrč, kde na streche víťazoslávne trčí parabola. Momentálne sa riešia všelijaké digitalizácie, ale pritom nám výsledky v PISA testoch ukazujú, že kráčame späť. Možno si niekto myslí, že digitalizácia, interaktívne tabule, používanie počítačov na vyučovaní tento negatívny trend môže zmeniť, ale ja pochybujem. Pochybujem napríklad aj preto, lebo v školách nám už roky chýbajú papierové klasické učebnice, a to je už fakt trápne. Najprv musíme vymeniť chatrč za slušný dom...
Obávam sa, že táto „bezvýberová" 12 miliónová € investícia je na základe toho čo som napísal vyššie, len ďalšie mrhanie peniazmi daňových poplatníkov. Po tom ako nám opätovne zaviedli ten úžasne „rýchly" 3 Mbit/s internet len za 120 €, mesačne s viazanosťou len na 30 mesiacov, je to ďalšia udalosť, ktorá sa mi nepozdáva a nad ktorou krčím nosom. Vynára sa mi tu veľa otázok. Napríklad ma zaujíma, či je dobré zveriť obsah učebnej látky jednej firme, či je dobré vytvárať si závislosť na jednom dodávateľovi, či sa nezneužijú príspevky učiteľov na portáli Planéty vedomostí a tým pádom neporuší autorský zákon a ešte mám aj ďalšie čierne myšlienky, ale to už nepokračujem, čo ak upadnem do depresie...
Pesimizmu by som sa zbavil možno vtedy, ak by sa školám dala konečne slobodavýberu čohokoľvek. Čo tak napríklad nechať, vážení ministerskí úradníci, učiteľom možnosť vybrať si digitálne učebnice od koho len chcú. Ale potom... čo budete robiť vy?