A preto som povinný pranierovať štátne železnice, ktoré namiesto zvyšovania kvality cestovania a zrýchľovania železničnej dopravy trestuhodne plytvajú Vašimi peniazmi. A vraj minister Érsek nemá nijaké škandály finančného charakteru... (B. Bugár). Ľaľa ho:
Pred nedávnom bola na webovej stránke Železničnej spoločnosti Slovensko, a. s., uverejnená Správa Dozornej rady Železničnej spoločnosti Slovensko, a. s., o výsledku kontroly systému uzatvárania zmlúv, ktorá bola vykonaná v čase od 14.3.2019 do 25.3.2019 v sídle spoločnosti (https://www.slovakrail.sk/uploads/tx_main/2019/07/16/Sprava_dozornej_rady_ZSSK_zo_dna_18.06.2019.pdf). Okrem rôznych zaujímavých vecí obsahovala správa informáciu aj o zmluvách uzatváraných s firmou RUDOS RUŽOMBEROK, s. r. o., Štiavnička, ktorá na seba v poslednom čase prevzala množstvo aktivít súvisiacich s údržbou železničných vozidiel. Keďže správa v tejto súvislosti konštatovala ohromné, až 1300 % skokové navýšenie ceny opravy niektorých brzdových zariadení železničných vozidiel, považoval som za potrebné povenovať sa tejto téme bližšie.
Železničná spoločnosť Slovensko, a. s., náš národný dopravca, prevádzkuje dnes niekoľko stoviek rušňov a motorových vozňov. Dôležitou súčasťou každého z nich je tzv. brzdič. Je to zariadenie, ktorým rušňovodič ovláda vzduchotlakovú brzdu rušňa alebo celého vlaku. Je zjavné, že ide o zariadenie s veľkým významom pre bezpečnosť železničnej dopravy. Zodpovedný prevádzkovateľ železničnej dopravy preto celkom samozrejme vyžaduje od opravárov brzdových zariadení – okrem rozumnej ceny – aj certifikát, ktorý svedčí o ich kompetentnosti, ktorý vydá výrobca brzdových zariadení. Ako však uvidíme v ďalšom, náš národný dopravca sa v tejto veci riadi celkom inými myšlienkovými pochodmi.

V období od januára 2016 do januára 2018 disponovala Železničná spoločnosť Slovensko, a. s., riadne vysúťaženou zmluvou so ŽOS Vrútky, ŽOS Zvolen, ZSSK Cargo Slovakia a dokonca i samotným výrobcom brzdových zariadení DAKO CZ, a. s., na opravu celého rozsiahleho sortimentu brzdových zariadení. Táto zmluva bola vo všetkých prípadoch podoprená príslušnými certifikátmi a pracovala s korektnými cenami.
Po expirovaní tejto zmluvy však nastala nejasná situácia. O existencii novej zmluvy č. 460 000 3676, ktorá vraj mala byť vo veci údržby a opráv brzdových zariadení železničných vozidiel medzi ZSSK a firmou RUDOS Ružomberok, s. r. o., uzatvorená dňa 25.6.2018, som sa dozvedel len zo správy o kontrole, o ktorej hovorím v úvode tohto príspevku. Napriek všetkému vynaloženému úsiliu sa mi totiž nepodarilo dopracovať sa v centrálnom registri zmlúv k žiadnej informácii o existencii takej zmluvy, takže mám určité pochybnosti o jej platnosti.
To však vonkoncom nie je jediná pochybnosť, ktorá by v súvislosti s novou zmluvou mohla vzniknúť. Veľkým prekvapením až šokom sú čiastky, ktoré firma RUDOS Ružomberok, s. r. o., fakturuje za jednotlivé servisné úkony, ak ich porovnáme s čiastkami, fakturovanými za rovnako pomenované úkony v časoch predchádzajúcej zmluvy. Tak napríklad za opravu jedného kusa brzdiča typu DAKO BSE Eep NZC 48 V ss 90037 vyfakturovala vo februári 2019 firma RUDOS 6 138,33 € (faktúra 225 360, doručená dňa 25.2.2019). Podľa zmluvy z obdobia 2016–2018 by taká oprava vyšla na 2 380 €. Faktúra za 5 ks brzdičov typu DAKO BS-2, doručená Železničnej spoločnosti Slovensko, a. s., firmou RUDOS dňa 23.8.2018 znela na čiastku 11 332,70 €, čo zodpovedá čiastke 2 266,54 €/kus. Oprava šiestich kusov brzdičov typu DAKO BP zas stála železničnú spoločnosť 4 420,56 €, t. j. 736,76 €/kus (faktúra RUDOS-u bola spoločnosti doručená 20.8.2018). Podľa zmluvy, platnej v období 2016–2018 by spoločnosť zaplatila v prvom prípade 120,99 €/kus, v druhom 61,99 €/kus, v obidvoch prípadoch certifikovanému dodávateľovi ŽOS Vrútky. A tak ďalej a tak podobne. Železničná spoločnosť sa síce bráni tvrdením, že rozsah opravy podľa starých zmlúv bol iný než podľa novej zmluvy, detailné skúmanie predpisu V15/II pre údržbu a opravy brzdových zariadení železničných vozidiel však o rôznych stupňoch opráv nehovorí nič.

Konštatovanie, že firma RUDOS Ružomberok, s. r. o., sama nedisponuje žiadnym certifikátom, vyžadovaným obvykle v súvislosti s opravou tak podstatného zariadenia, je už len čerešničkou na torte všeobecných pochybností, ktoré vzbudzuje správanie ZSSK v tejto veci. Je však možné, že ho asi ani nepotrebuje, keďže podľa získaných poznatkov aj tak opravy brzdičov sama nerobí, funguje len ako dobre honorovaný sprostredkovateľ. Potom ale vzniká otázka, prečo si ZSSK neobjednáva predmetné opravy priamo u toho, kto ich vie robiť za rozumné ceny a kto má na to príslušné oprávnenia.
Kontrolná správa, spomenutá v úvode, hovorí o celom rade ďalších podobných excesov (odporúčam prečítať celé) a keďže kontrola samotná sa uskutočnila za účasti úradníkov ministerstva dopravy SR, je namieste otázka, ako s jej výsledkami teraz naloží MDV SR ako reprezentant štátu, jediného vlastníka nášho národného dopravcu. Prinajmenšom však správa dobre ilustruje pravé dôvody, prečo je naša železničná osobná doprava tam, kde je.