Minister Takáč vracia Slovenský pozemkový fond do čias Dobytkára!

Reakcia na klamstvá ministra Takáča a jeho pritakávačov GR SPF R.Šmídu a námestníka R.Juhára počas tlačovky na SPF!

Minister Takáč vracia Slovenský pozemkový fond do čias Dobytkára!
Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

Poďme sa bližšie pozrieť na obdobie rokov 2020-2023, ktoré minister Takáč označil za obdobie „neschopnosti a amatérskosti.“ Vedenie SPF, ktoré minister spomína, nastúpilo v roku 2021 do inštitúcie, ktorú predtým dlhé roky viedli nominanti súčasnej vládnej koalície. Aby sme mohli objektívne analyzovať, čo vedenie SPF v rokoch 2020-2023 dosiahlo, je potrebné urobiť porovnanie s predchádzajúcim rovnako dlhým obdobím. Porovnáme preto ekonomickú výkonnosť SPF v rokoch 2020-2023 s obdobím 2016-2019, keď SPF viedli nominanti súčasnej vládnej koalície. Súčasne vedenie prezentovalo porovnanie za obdobie 2020-2024. Do porovnania zahrnulo len jeden posledný rok pôsobenia svojich nominantov a porovnalo ho s predchádzajúcim štvorročným obdobím.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V prvom rade treba konštatovať, že ešte neboli zverejnené oficiálne výsledky SPF za rok 2024, takže možno vychádzať len z grafov, ktoré boli prezentované na tlačovej konferencii a z toho, čo bolo na tlačovej konferencii povedané. Z ekonomických ukazovateľov bol prezentovaný vývoj hospodárskeho výsledku po zdanení (ďalej len  čistý zisk). Ten odráža do značnej miery ekonomickú výkonnosť SPF. Vývoj čistého zisku je uvedený v nasledovnom grafe

Obrázok blogu

 Z vyššie uvedeného grafu je zrejmé, že:

- vývoj zisku po zdanení má od nástupu vedenia v roku 2021 vzostupný trend. Súčasné vedenie teda len nadviazalo na každoročne rastúci čistý zisk  v období 2021-2023.

SkryťVypnúť reklamu

- priemerný čistý zisk SPF  za obdobie 2020-2023 predstavoval 15,7 mil. EUR, v období 2016-2019 to bolo 9,3 mil. EUR. Za predchádzajúceho vedenia bol teda priemerný čistý zisk o viac ako dve  tretiny (68,2%)  vyšší ako v rokoch 2016-2019

-   celkový čistý zisk za obdobie 2020-2023 (62,8 mil. EUR) bol o 25,4 mil. EUR vyšší ako v rokoch 2016-2019 (37,3 mil. EUR)

Obrázok blogu

 

Čísla majú jednu užasnú vlastnosť, že - na rozdiel od politikov - neklamú. Z vyššie uvedených údajov vyplýva, že  ekonomická výkonnosť SPF bola v období 2020-2023 podstatne vyššia ako v rokoch 2016-2019. Je preto nepochybné, že minister Takáč počas tlačovej konferencie klamal a hrubo zavádzal, keď tvrdil, že sa v rokoch 2020-2023 nespravilo „nič a boli to roky poznačené neschopnosťou a amaterizmom“, pretože dosiahnuté hospodárske výsledky boli v tomto období podstatne lepšie ako v čase, keď SPF viedli nominanti strán súčasnej koalície. A treba zdôrazniť, že bývalé vedenie pôsobilo v omnoho zložitejšej spoločenskej situácii vzhľadom na pandémiu a vojnu na Ukrajine. Minister si účelovo pre porovnanie vzal len rok 2024 a tváril sa ako keby súčasná koalícia pred rokom 2020 nemala so SPF nič spoločné. A pritom aj on sám v minulosti na SPF niekoľko rokov pracoval. Treba opätovne pripomenúť, že údaje za rok 2024, ktoré minister prezentoval, sú stále len orientačné a nie sú to oficiálne zverejnené výsledky hospodárenia, tak ako to je pri predošlých, oficiálne zverejnených výsledkoch za roky 2020-2023.

SkryťVypnúť reklamu

Pre úplnosť a objektívnosť uvádzame aj grafické znázornenie vývoja hospodárskeho výsledku v rokoch 2016-2024. Na grafe je dobre viditeľné, že zlepšenie hospodárskeho výsledku v roku 2024 je len pokračovaním trendu naštartovania výkonnosti SPF v rokoch 2020-2023 predchádzajúcim vedením fondu, ktoré nastúpilo v roku 2021 a práve výkonnosťou tohto manažmentu a naštartovaním procesov a množstva nových uzatvorených zmlúv, predovšetkým na úrovni odboru nájmov, dochádza v roku 2024 k tomu, že finančné ukazovatele majú stúpajúcu tendenciu, pretože na účet SPF prichádzajú v roku 2024 platby za faktúry vystavené za nájom práve z množstva nájomných zmlúv podpísaných v období IV. 2022 – VI. 2023.

SkryťVypnúť reklamu
Obrázok blogu

 Okrem výrazne zlepšených hospodárskych výsledkov oproti predchádzajúcemu obdobiu sa  v rokoch 2020-2023 vedeniu SPF podarilo  vrátiť do vlastníctva štátu pozemky v hodnote desiatok miliónov EUR, napríklad v lokalite, na ktorej kráľovsky zarobila firma manželky súčasného ministra školstva Druckera.

 Minister Takáč počas tlačovej konferencie uviedol, že bývalý GR SPF Ján Marosz vyvíjal počas svojho pôsobenia rôzne aktivity cez finančné zdroje, ktoré dostával od vtedajšieho predsedu vlády Igora Matoviča.

Toto tvrdenie je viac ako zavádzajúce, keďže fakticky nie je zlučiteľné s reálnym stavom. Slovenský pozemkový fond je samostatnou právnickou osobou, ktorá ako inštitúcia oficiálne spadá iba pod úrad vlády. SPF bol v 90. rokoch zriadený primárne za účelom vyhotovovania agendy ,,reštitúcie“, avšak za roky existencie pribudli do agendového portfólia ďalšie oblasti pôsobnosti – napríklad vybavovanie nájomných zmlúv alebo odpredaj pozemkov vo vlastníctve štátu.

Posledné dva spomínané príklady sú zdrojmi vysokých finančných zdrojov SPF, z ktorých sú ďalej v zmysle plánovaného rozpočtu hradené výdavky nielen na chod a správu SPF ako celku, ale taktiež istá časť finančných prostriedkov je každoročne alokovaná v rámci iných štátnych inštitúcií – predovšetkým v oblasti rezortu pôdohospodárstva. SPF nie je priamym príjemcom financií zo štátneho rozpočtu. SPF disponuje značným množstvom vlastných finančných zdrojov, ktoré sú  vynakladané v zmysle vlastného rozpočtu, ktorý si SPF vytvára v zmysle rozpočtových pravidiel Ministerstva financií SR. Tento rozpočet je schvaľovaný popri štátnom rozpočte. V prípade ak dôjde k navýšeniu rozpočtu v medziach rozpočtovacieho obdobia, prípadne nad jeho rámec,  vláda môže maximálne schváliť takéto navýšenie – neposiela ani nijak inak nealokuje finančné prostriedky z finančných zdrojov štátu (MF SR). Treba taktiež podotknúť fakt, že v dobe pôsobenia GR SPF Jána Marosza sa SPF v rámci financovania konfrontoval aj s ďalším problémom, ktorý súvisel s exekučnými konaniami voči tejto inštitúcií. Tento stav nastal v predošlých obdobiach za pôsobenia nominantov súčasnej koalície na SPF. Na základe týchto skutočností v danom období nebolo možné čerpať ani akékoľvek finančné zdroje z eurofondov, keďže v zmysle pravidiel čerpania nie je možné žiadať o dotácie(finančné prostriedky) ak sa inštitúcia nachádza v obdobnej situácií.

Celkovo je možné konštatovať, že finančné prostriedky, ktoré boli využité napríklad počas realizácie často spomínaného projektu ,,Spisová zápcha“ sú zdrojmi vlastných finančných úžitkov/rezerv SPF a nepredstavovali akúkoľvek nadmernú záťaž zo strany štátu v zmysle schváleného štátneho rozpočtu v obdobiach jeho realizácie.

Minister ďalej uvádza, že na realizáciu projektu ,,Spisová zápcha“ malo byť poskytnutých 10 mil. EUR.

Prvotná predikcia v rámci analytickej predprípravy projektu predstavovala základ pre finančný odhad náročnosti projektu – finančný odhad sa pohyboval na  úrovni obdobnej finančnej čiastky spomínanej ministrom na obdobie dvoch rokov. Táto suma mala slúžiť na pokrytie všetkých technických a osobných nákladov, ktoré mali byť vynaložené počas trvania projektu. Zároveň však bolo deklarované, že akékoľvek  parametre projektu je možné v jeho priebehu meniť, s tým samozrejme súvisí aj časť týkajúca sa financovania. V skutočnosti však vynaložené prostriedky nedosiahli ani zďaleka takú výšku ako uviedol minister!

Skutočne vynaložené prostriedky:

V prvom roku projektu (2022) bolo vynaložených na realizáciu projektu ,,Spisová zápcha“ 1 803 629 EUR. Celkové očistené príjmy počas tohto obdobia boli vyčíslené na 3 814 997 EUR. Na základe uvedených hodnôt je možné označiť tento projekt za ekonomicky úspešný, keďže vynaložené náklady boli pokryté z celkových príjmov s tým, že čistý ekonomický profit SPF za rok 2022 z tohto projektu, ktorý navýšil finančné imanie SPF, je podľa uvedených faktov 2 011 368 EUR.

Obdobný trend nastal aj v roku 2023. V rámci informácií z dostupných zdrojov (Výročné správy, tlačové správy) je možné konštatovať, že rok 2023, kedy pretrvávalo vyhotovovanie projektu a zároveň k 1.10.2023 bol projekt ,,Spisová zápcha“ ukončený, bol finančne produktívnejší ako predošlý rok. Nepochybne k tomuto stavu prispelo nadmerné vyhotovovanie agendy vplyvom realizovaného projektu. Nie je však možné presne určiť aký finančný profit vznikol vplyvom projektu, rovnako tak aká finančná záťaž vznikla pri jeho vyhotovovaní, keďže tieto informácie nie sú súčasťou výročnej správy SPF za rok 2023 (zrejme účelovo). Z pozície GR SPF Jána Marosza je ale možné konštatovať, že v období medzi januárom – májom 2023, kedy ešte Ján Marosz ako GR SPF pôsobil, sa projekt ,,Spisová zápcha“ z ekonomického hľadiska vyvíjal ešte priaznivejšie ako v predošlom období.

 Okrem osobných nákladov na zamestnancov (interných/externých), ktoré sú ďalej konkrétne  rozpracované nižšie v texte, boli finančné prostriedky vynakladané primárne taktiež na technické zabezpečenie projektu ,,Spisovej zápchy“. Toto tvrdenie je možné podložiť konkrétnymi objednávkami/VO, ktoré boli pre tento projekt vykonané.

Konkrétnym príkladom je napríklad vytvorenie autonómneho analytického nástroja (,,Aplikácia Spisová zápcha“), ktorý mal za cieľ sledovať výkony jednotlivých zamestnancov, na základe ktorých sa im na mesačnej báze vypočítavalo ekvivalentné ohodnotenie za odvedený výkon. Tento nástroj zabraňoval zneužitiu finančných prostriedkov v rámci vyhotovovania projektu a zároveň slúžil aj na kontrolu vykonanej agendy.

Celkovo je možné konštatovať, že vynaložené finančné prostriedky na mzdy a ostatné náklady na projekt počas pôsobenia vedenia Mgr. Jána Marosza boli vynaložené v rámci realizácie projektu ,,Spisová zápcha“ v nepomerne nižšej miere ako uvádza minister Takáč a zároveň je potrebné podotknúť fakt, že na základe takéhoto využitia finančných prostriedkov SPF ako inštitúcia zaznamenala nadmerný finančný profit v porovnaní s predošlými obdobiami. To znamená, že na základe takéhoto využitia finančných prostriedkov na SPF došlo k vytvoreniu zisku, ktorý násobne prevýšil vložené investície, čo znamená že prostriedky boli použité efektívne.

Minister vyslovil tvrdenie, že milióny vynaložené za pôsobenia GR SPF Jána Marosza boli minuté na ,,Dohodárov“, ktorí v podstate nič nerobili.

Toto tvrdenie opätovne nie je možné označiť za pravdivé. Ako ďalej v pokračovaní tlačovej konferencie spomínal aktuálny GR SPF Richard Šmída, v minulom roku došlo po úspešných medzirezortných rokovaniach k navýšeniu počtu kmeňových zamestnancov SPF o 20 pracovných síl.

Treba však povedať, že tieto snahy prebiehali už v minulosti, primárne v období, keď bol Ján Marosz na čele SPF, s tým rozdielom, že v minulosti rokovania neboli úspešné predovšetkým na základe stanoviska, ktoré bolo zaujaté zo strany kompetentných pracovníkov MFSR. Naopak MFSR navrhovalo, aby na zefektívnenie procesných postupov boli  využité predovšetkým existujúce pracovné sily (kmeňoví  zamestnanci) spoločne s externými pracovnými silami. Kmeňoví zamestnanci mali byť motivovaní  a odmeňovaní na základe vykonanej pracovnej činnosti a externí zamestnanci mali byť odmeňovaní na základe reálneho pracovného výkonu v oblasti ich pôsobnosti – tento trend mal mať za cieľ urýchlené vybavenie dlhodobo neriešenej agendy a zároveň mal prispieť k optimalizácií procesných postupov na úrovniach jednotlivých riešených agend, k čomu z väčšej časti aj došlo. Preto bol spustený projekt „ Spisová zápcha“, ktorého účelom malo byť vybavenie nahromadenej agendy a naštartovanie procesov na SPF. A k tomu reálne aj došlo a svedčia o tom aj výsledky SPF, ktorými sa teraz hrdí aktuálne vedenie Fondu. Je to však pokračovanie naštartovania procesov na SPF z rokov 2022 a 2023.

Stav vyhotovovania agendy v období nástupu Jána Marosza na SPF bol kritický, keďže bolo zistené, že v podmienkach SPF sa nachádzalo niekoľko desiatok tisíc nevybavených žiadostí. Tento stav nastal na základe nevyhovujúcich procesných postupov a dlhodobého ,,letargického“ vybavovania agendy do roku 2020.

Systematika vyplácania externých pracovníkov bola jasne stanovená – každý pracovník musel odovzdať výkaz práce s jasným popisom svojej činnosti + prípadné podklady/dokumentáciu ak bola výsledkom jeho pracovnej činnosti. Ak boli tieto podmienky splnené, bolo možné vyplatiť finančnú protihodnotu za vynaloženú prácu. Kto nesplnil tieto podmienky, nemohol v danom mesiaci čerpať finančnú odmenu (k vyplateniu finančných prostriedkov došlo až v momente, keď bola všetka potrebná dokumentácia doložená a schválená).

Za kontroverzné vyjadrenie ministra Takáča možno taktiež považovať  výrok, podľa ktorého stav riešenia agendy v SPF v roku 2023 počas úradníckej vlády netreba ,,počítať“.

Tento výrok je jedným z najkontroverznejších, keďže stanovenie úradníckej vlády nemalo znamenať pozastavenie chodu štátu a štátnych inštitúcií, ale práve naopak malo prispieť k stabilizácií stavu v krajine a k plynulému chodu všetkých inštitúcií štátnej a verejnej správy. Opak však bol pravdou, a to hlavne v prípade SPF, kde život doslova zastal, nehovoriac o tom, že tento stav nastal aj vďaka prispeniu vtedajšej opozície.

Treba však podotknúť fakt, že v tomto období naozaj došlo k pozastaveniu niektorých aktivít v rámci SPF vplyvom rozhodnutia vtedajšieho vedenia (Haščák, Bulla), ktorí v tejto inštitúcií pôsobili až do novembra 2023. Po nástupe tohto vedenia SPF k 1.6.2023 projekt ,,Spisovej zápchy“ bol naďalej realizovaný, aj keď oklieštene a s problémami  - dlhodobo boli vyvíjané tlaky na  ukončenie tohto projektu, aj keď bol agendovo a finančne profitabilný. Projekt bol ukončený až k 1.10.2023 zo strany vedenia SPF – čiže dané vedenie v rozmedzí 4 mesiacov tento projekt ešte realizovalo a financovalo z dostupných zdrojov SPF, aj keď už  s horšími výsledkami a snahou o jeho ukončenie.

 Minister taktiež na tlačovke vyslovil tvrdenie, že počas pôsobenia predošlých vedení v období vládnutia 2020-2023 dosiahlo SPF veľmi negatívne výsledky - doslova povedal, že sa „SPF dostal do veľmi zlého stavu“ a „v týchto rokoch sa nespravilo nič“.

Obrázok blogu

Dané grafické zobrazenie hovorí o opaku. Je evidentné, že hlavne  v období pôsobenia  bývalého GR SPF Jána Marosza došlo k výraznému nárastu vybavenej agendy, ktorá bola ukončená vyhotovením právneho aktu – celkovo môžeme hovoriť o najlepších výsledkoch za obdobie posledných 20 rokov fungovania SPF.

Terajšie vedenie SPF sa prezentuje najlepšími výsledkami, avšak je nutné podotknúť, že tieto výsledky vznikli v nadväznosti  na zabehnuté trendy z minulosti. Nie je možné konštatovať, že roky pôsobenia Jána Marosza sú jednými z najhorších čo sa týka výsledkov, keď je evidentné, že výsledky v každom období jeho pôsobenia boli priaznivejšie.

Počas trvania mandátu bývalého GR SPF Jána Marosza bola zavedená systematika pravidelnej informovanosti všetkých inštitúcií, ktoré istým spôsobom boli zúčastnené (participovali priamo/nepriamo) na projekte ,,Spisová zápcha“. Konkrétne boli ku každému začiatku nového mesiaca vytvorené reportingové analytické zostavy, ktoré boli zasielané na určené pracoviská Úradu vlády SR, MFSR a MPSR. Je teda možné konštatovať, že informovanosť o priebehu projektu bola zo strany SPF smerom k partnerským organizáciám viac ako dostatočná. Za obdobie zasielania daných prehľadov/informácií nebola ani raz zaznamenaná akákoľvek negatívna spätná väzba, respektíve návrh na zmeny alebo optimalizáciu projektu alebo jeho jednotlivých častí.

Rovnako tak v tomto období prebiehala na úrovni SPF kontrola NKÚ, ktorá bola mimo iného zameraná aj na celkové vyhotovovanie vybraných agend aj v zmysle realizácie projektu ,,Spisová zápcha“:

Obrázok blogu

 V grafickom zobrazení, ktoré bolo spracované zo strany NKÚ je evidentné, že od zahájenia projektu ,,Spisová zápcha“ dochádzalo k priebežnému nárastu ako novo evidovanej (prijatej) agendy,  tak aj vybavenej (uzatvorenej agendy). Dané grafické zobrazenie je ďalším z niekoľkých dôkazov o tom, že agenda bola priebežne vybavovaná s tendenciou permanentného a stáleho rastu. To je to „nič“, čo sa spravilo za vedenia Jána Marosza.

Jednou z často profanovaných tém bolo aj údajné nadmerné zamietanie agendy na úrovni vybraných odborov, ktoré malo prebiehať aj počas vyhotovovania projektu ,,Spisovej zápchy“. V prvom rade nie v každom prípade žiadosti, ktorá je prijatá v rámci SPF je možné takejto žiadosti vyhovieť. Vo vybraných prípadoch je možné pristúpiť k odmietnutiu (zamietnutiu) žiadosti, eventuálne žiadosť posunúť na úroveň iného odborného útvaru – konkrétny príklad Prevody vs. Nájmy (v niektorých prípadoch je vylúčený odpredaj majetku ale je možný jeho prenájom). Nastávajú taktiež prípady kedy sú žiadosti zo strany žiadateľov zasielané duplicitne, prípadne zasielané na úroveň odborných útvarov, ktoré nie sú kompetentné danú žiadosť riešiť. Ak nastane akýkoľvek z vyššie uvedených príkladných scenárov je úplne legitímne, že SPF pristúpi k zamietnutiu žiadosti, v súlade so zákonom. Zamietnutie je tiež kvalifikovane vykonanou odbornou pracovnou činnosťou, z toho dôvodu aj takto ukončené spisy boli zaradené do obsahového portfólia projektu ,,Spisová zápcha“. Vzhľadom na ciele vedenia, predovšetkým bývalého GR SPF Jána Marosza, malo dochádzať k čo najefektívnejšiemu vyhotovovaniu agendy tak, aby došlo k čo najrozsiahlejšiemu uspokojeniu žiadateľa v medziach možností – myšlienka hromadného zamietania za účelom dosiahnutia ,,lepších čísel“ v rámci vyhotovovania agendy je z tohto dôvodu krajne absurdná.

Obrázok blogu

Ďalším dôkazom profitability SPF za obdobia pôsobenia Jána Marosza je počet vyhotovenej agendy v rámci odboru nájmov, ktorý je čo sa týka príjmov SPF najdôležitejším. V rokoch, keď bol projekt ,,Spisovej zápchy“ realizovaný došlo k výraznému nárastu vyhotovenej agendy na úrovni tohto odboru. Napríklad v porovnaní rokov 2023 a 2024 došlo k navýšeniu vyhotovenej agendy za celý rok iba o 37 právnych aktov, čo nie je možné považovať za výrazne lepší výkon. Tiež treba podotknúť, že za rok 2022 sa reálne vyhotovovali právne akty od apríla do decembra, teda iba necelých 9 mesiacov aj vďaka nefunkčnej Rade Fondu a v roku 2023 v podstate iba do konca mája, kým nebol odvolaný Mgr. Ján Marosz a následne do konca septembra novým vedením Haščák, Bulla, kedy ukončili projekt Spisovej zápchy a následne sa už v podstate nič do konca roka 2023 nedialo. Aktuálne vedenie sa hrdí číslami, kedy vlastne nepretržite vyhotovovali právne akty celý rok 2024 a dosiahli podobné čísla aké dosiahol SPF pod vedením GR SPF Jána Marosza za prakticky 9 mesiacov. Nehovoriac o tom, že práve aj vplyvom krátkodobého vedenia Haščák, Bulla, kedy sa mnohé právne akty zastavili v procese tesne pred schválením, nové vedenie Šmída, Juhár v podstate túto pripravenú agendu iba pustili do procesu a schválili.

Obrázok blogu

 Zaujímavým je však grafické zobrazenie stavu agendy na úrovni odboru prevodov. V rokoch 2020-2021 bola vykonaná kontrola NKÚ, ktorá  v správe konštatovala, že SPF by ako správca majetku SR mal dbať na to, aby bol štátny majetok čo najmenej ,,predávaný“ a čo najviac ,,prenajímaný“, aby nedochádzalo k vzniku neúžitku na strane štátu. Podľa grafického zobrazenia je evidentné, že od roku 2020 začal postupne klesať aj v zmysle tohto usmernenia počet predajov. Z predošlého grafického zobrazenia je evidentné, že dochádzalo k postupnému navyšovaniu množstva prenajímanej pôdy – čo korešponduje s odporúčaním NKÚ. Naopak trend, ktorý prevládal v rámci prevodov majetku v roku 2024, je v nesúlade s predmetným odporúčaním NKÚ.

Počas tlačovej konferencie taktiež odznelo tvrdenie aktuálneho GR SPF : „Zmenili sme právne predpisy tak, že nie je potrebné, aby išli cez cenovú komisiu, kde sa nám tvorila menšia zápcha“

Toto tvrdenie je viac ako zavádzajúce, keďže oddelenie cenotvorby a verifikácie je jednou z kľúčových častí procesu predaja akejkoľvek nehnuteľnosti v správe SPF. Tento proces nie je možné úplne vylúčiť alebo obísť. Ak boli vykonané určité zmeny, bolo by na mieste ich prezentovať tak ako boli implementované a nie takýmto spôsobom uvádzať širokú verejnosť do omylu. Ak teda tvrdili, že obišli cenovú komisiu, prečo uvádzajú graf vybavených požiadaviek na odbore stanovenia cien?

Ďalšie zavádzajúce tvrdenie!

Obrázok blogu

 

Generálny riaditeľ počas tlačovej konferencie ďalej uviedol:

„Vedeli sme na základe koeficientu 1,5 x výmera a znalecký posudok vypočítať cenu a tým sme zrýchlili počet právnych aktov.“

 Na určenie ceny pri predaji nehnuteľností neexistuje univerzálne platný vzorec, ku každému predaju treba pristupovať s ohľadom na jeho konkrétne podmienky. A to sa pri uvedenom postupe nerobí.

 Ďalej na tlačovej konferencii GR SPF oznámili že:

„Zvýšili sme predaj aj preto, že sme zrušili nezmyselné obmedzenia vo výmerách určených na predaj.“

Pri tejto argumentácií narážame na zásadný problém. Aké nezmyselné obmedzenia má v tomto prípade GR SPF Šmída na mysli?

V období vedenia bývalého GR SPF Jána Marosza boli implementované interné pokyny v rámci štruktúry SPF, ktoré slúžili práve na to, aby sa SPF nezbavoval pozemkov vo väčších výmerách, ale predával iba malé časti, ktoré sú potrebné na vysporiadanie vlastníckych vzťahov pre potreby širokej verejnosti (napr. malé časti pred rodinnými domami, prístupové cesty k nehnuteľnostiam, pokládky inžinierskych sietí a pod.) Okrem iného takýto postup  bol pre  SPF odporúčaný aj v správe z kontroly NKÚ v r. 2020-2021, ktorá je spomínaná vyššie v texte.

Z uvedeného vyplýva, že takýmto postupom sa masívne navýšil počet právnych aktov na odbore prevodov a znovu sa tak dáva priestor špekuláciám a nekalým praktikám, tak, ako tomu bolo aj v predošlom období keď bolo SPF riadené zástupcami súčasnej vládnej koalície.

 Minister taktiež povedal: „Verím, že ľudia, ktorý nesú zodpovednosť za tú neschopnosť, amatérskosť, to neviem ani ako nazvať a to je presne príklad tých predchádzajúcich troch rokov a ja musím povedať, či som to prezentoval pri PPA a hlavne teraz tu na SPF, vidieť, že teraz sú tu odborníci, ľudia, ktorí sú fundovaní, profesionáli, ktorí dosahujú výsledky.“

 Minister počas tlačovej konferencie niekoľkokrát zdôraznil slovo profesionalita. Len jedna ilustrácia, s akou „profesionalitou“ SPF dnes pracuje. Vo výročnej správe za rok 2023, ktorú pripravoval SPF v roku 2024 už pod novým vedením, vôbec nie je uvedený Výkaz ziskov a strát! Základná náležitosť výročnej správy v zmysle zákona!

V období, keď bol Ján Marosz vo vedení SPF, bol členom kontrolného orgánu SPF (Rada SPF) aj terajší GR SPF Richard Šmída. Počas výkonu jeho funkcie v rámci rady SPF ani jeden raz nevyjadril akékoľvek rozhorčenie alebo iniciatívu v súvislosti s procesným vyhotovovaním projektu ,,Spisová zápcha“ a ďalšími prebiehajúcimi zmenami v rámci SPF. Je preto viac ako absurdné to, že človek, ktorý je aktuálne súčasťou kolektívu kritikov (viď tlačovú konferenciu) kritizuje spolu s ministrom pôdohospodárstva vzniknutý stav, ktorého bol sám súčasťou v rámci kontrolnej funkcie, ktorá mu rovnako ako iným členom rady SPF v danej dobe prislúchala.

Posledná informácia ktorá odznela na tlačovej konferencii bolo vyjadrenie o sťažnostiach

Aktuálny GR SPF Richard Šmída sa počas tlačovej konferencie vyjadril, že počas roku 2024 bol zaznamenaný najnižší počet prijatých sťažností a žiadostí o prešetrenie na úrovni odboru kontroly za posledných 5 rokov.

Obrázok blogu

Toto tvrdenie treba verifikovať po viacerých stránkach. V grafickom zvýraznení sú uvedené údaje za roky 2020 a 2021 na úrovni, ktorá prevyšuje hodnoty z nasledujúcich období. Tento stav vznikol na základe dlhodobo neriešenej spisovej agendy, ktorá sa začala kopiť v postupnosti  rokov a intenzívnejšie riešiť sa začala až začiatkom roka 2022. Po tom, čo došlo k zahájeniu projektu ,,Spisová zápcha“ počas vedenia bývalého GR SPF Jána Marosza došlo k ,,odbúraniu“ časti dlhodobo neriešenej spisovej agendy, čo malo za následok aj zníženie počtu sťažností a žiadostí o prešetrenie (žiadatelia, predovšetkým tí, ktorí dlhé roky čakali na vybavenie agendy a dlhodobo sa pokúšali iniciovať nečinnosť SPF aj prostredníctvom sťažností a žiadostí o prešetrenie).

Verejnosť (žiadatelia) zaregistrovala zvýšenú aktivitu SPF v roku 2022 a reagovala na to zvýšeným záujmom o podávanie žiadostí, čo je badateľné aj na grafickom zobrazení zo správy NKÚ. Nepretržitý nárast novo vzniknutej agendy (prijatých žiadostí) mal za následok opätovný nárast sťažností – logika veci: čím viacej nahromadenej agendy = tým väčšie možno potenciálnych sťažností.

S týmto stavom sa však vedenie SPF vysporiadalo tak, že ustálo tempo prudkého nárastu  novo vzniknutej agendy a udržalo trend priebežného vybavovania ako dlhodobo neriešenej agendy tak aj novovznikajúcej. Vzhľadom na to, že v priemere sa darilo mesačne vybaviť viacej žiadostí, ako bolo prijatých, postupne agendy (spisov) ubúdalo a zároveň začal  ustávať tlak z pohľadu  hromadenia prijatých sťažností a žiadostí o prešetrenie.

Výsledky v roku 2024 sú predovšetkým odrazom výsledkov v predošlých obdobiach. Terajšie vedenie nadviazalo na predošlé trendy v rámci vyhotovovania prijatej agendy, s čím súvisí ďalší postupný pokles stavu prijatých sťažností a žiadostí o prešetrenie.

Nemožno  opomenúť taktiež fakt, že vedenie, ktoré nastúpilo na SPF v novembri 2023 ,,zdedilo“ nepomerne menšie množstvo spisovej agendy ,,v riešení“ ako vedenie bývalého GR SPF Jána Marosza, ktoré nastúpilo krátko pred koncom roka 2021.

Námestník Juhár na tlačovej konferencii uviedol nasledujúce tvrdenie: ,, Spisy, ktoré sú čerstvé a dochádzajú v tom roku by mali byť vybavené v tom roku, mesiaci, polroku a potom naberať tou intenzitou a s tým procesovaním aj tie staré, aby sme odstraňovali tú  Spisovú zápchu.“

Toto tvrdenie (obdobne ako všetky predošlé) je krajne zavádzajúce a do značnej miery nebezpečné. V prvom rade treba uviesť fakt, že základom optimalizácie procesov a stavu vyhotovovanej agendy za pôsobenia bývalého GR SPF Jána Marosza bola predovšetkým transparentnosť a čo najväčšia otvorenosť voči verejnosti. Podľa tvrdenia námestníka Juhára by v aktuálnej situácií prednostne profitovali z činnosti SPF predovšetkým žiadatelia, ktorí si aktuálne podajú žiadosť. Tento prístup možno vyhodnotiť ako krajne netransparentný a nemorálny , keďže podľa logiky veci by mali dostať predovšetkým prednosť žiadatelia, ktorí majú žiadosť podanú už dlhšiu dobu – pri týchto žiadateľoch existuje odôvodniteľný predpoklad, že dlhodobé vybavovanie ich žiadosti im môže komplikovať situáciu na úrovni iných štátnych inštitúcií alebo projekčných zámerov. Samozrejme, ak by v prípade novo evidovanej agendy išlo v zmysle platných výnimiek napríklad o prioritný investičný zámer zo strany štátu alebo veľkej spoločnosti  s celonárodným významom, eventuálne o iný kritický stav, takejto žiadosti je možné vyhovieť prednostne. Avšak v prípade regulárnych žiadosti je prinajmenšom vhodné riadiť sa poradím a časovým datovaním prijatia a ďalšieho procesného vyhotovenia evidovaných žiadostí. Dané tvrdenie sa dá označiť za nebezpečné, keďže by mohlo byť spúšťačom ďalšej obdoby ,,Spisovej zápchy“. Ak by platil princíp, že žiadosť prijatá v danom roku sa v tom roku aj vybaví a postupne sa v ďalej neurčenej časovej lehote budú riešiť staršie spisy, môže nastať situácia, že žiadatelia, ktorí čakajú z minulosti na vyhotovenie ich žiadosti by mohli pristúpiť k duplicitnému podávaniu žiadostí - ,,keď podám žiadosť znovu a teraz tak mám vyššiu pravdepodobnosť vybavenia, ako keď budem čakať na vybavenie mojej starej žiadosti napr. z roku 2018“. Takýto stav by mohol prispieť k vzniku značného počtu duplicitných žiadostí s tým, že postupná kontrola a nadväznosť týchto žiadostí na existujúcu agendy by okrem navýšenia počtu spisovej agendy prispeli k celkovému spomaleniu vybavovania agendy v rámci SPF. Referenti by museli presne preverovať, ktorej žiadosti je možné vyhovieť a ktorú naopak musia zamietnuť. Na záver už len jedna pripomienka: je zaujímavé, že slovné spojenie „spisová zápcha“ je v podstate tabu, o ktorom nikto nechce hovoriť, na druhej strane všetci tento pojem používajú, osvojili si ho a dokonca vlastne priznávajú, že niečo také im neustále hrozí a de facto len pokračujú v trende riešenia tejto spisovej zápchy, tak ako bola nastavená a zadefinovaná za vedenia p. Marosza.

Ján Marosz

Ján Marosz

Bloger 
  • Počet článkov:  1
  •  | 
  • Páči sa:  14x

byvaly poslanec NRSR a GR SPF Zoznam autorových rubrík:  Nezaradená

Prémioví blogeri

Radko Mačuha

Radko Mačuha

214 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

35 článkov
Lucia Nicholsonová

Lucia Nicholsonová

207 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu