
Zákony, štatút mesta, zásady hospodárenia hovoria jasnou rečou, pán primátor. Poslanci mesta Vás na to upozorňovali aj na zasadnutí finančnej komisie mesta. V médiách sa posledné dni prepiera predaj pozemkov pod diaľnicou D4 a rýchlostnou cestou R7. Skočili po tejto informácií ako „sliepka po rezanke“. Je to atraktívna téma, verejnosť to zaujíma. Bohužiaľ, akosi z tlače zmizli príčiny a dôvody, prečo táto situácia vznikla. No nie je to jediná vec, ktorá na magistráte v poslednom čase zmizla, však pán primátor?
Z kontextu správ vyznieva, že niektorí poslanci zastupiteľstva sú proti predaju pozemkov pod obchvatom diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7. Musím tento fakt poopraviť, poslanci nie sú proti predaju, ale proti nezákonnému postupu pri predaji. Mestské zastupiteľstvo totiž nemôže schvaľovať predaj majetku, ktorý je v správe mestských častí. Je to v priamom rozpore s čl. 80 ods. 4 a 5 štatútu mesta aj so zákonom o hlavnom meste 377/1990 Zb. Podľa štatútu, zastupiteľstvá mestských častí a nie mesta môžu predať pozemky samostatne po predchádzajúcom súhlase primátora. Rovnaký názor má aj nezávislý právnik JUDr. Andrej Leontiev, ktorý bol publikovaný v tlači. JUDr. Andrej Leontiev predpokladá, že poslanci vychádzali zo zákona o majetku obcí a z článkov Štatútu hlavného mesta SR Bratislavy. Poslanci bratislavského mestského zastupiteľstva pri zamietnutí predloženého návrhu na predaj pozemkov vychádzali z ustanovenia §9 ods. 3 písm. a) zákona č. 138/1991 o majetku obcí v znení neskorších predpisov, ktorý stanovuje, že:
„Hlavné mesto Slovenskej republiky Bratislava a mesto Košice podrobnejšie upravia v štatúte mesta, a) v akom rozsahu a v ktorých prípadoch podliehajú zmluvné prevody vlastníctva nehnuteľného majetku zvereného do správy mestským častiam len schváleniu miestnymi zastupiteľstvami mestských častí; predtým je potrebný súhlas primátora, b) podmienky odňatia majetku mestským častiam, ktorý im bol zverený do správy. “
Teda po súhlase primátora môžu miestne zastupiteľstva sami predať pozemky mestskej časti zverené. Takýto postup je bežný pri predaji majetku v správe mestských častí. Mestská časť Bratislava Vajnory už vo februári predávala pozemok pod diaľnicou D4. Postupovali tak aj iné mestské časti pri predaji pozemkov. Ako je mi známe, v tejto veci rovnako už postupujú aj mestské časti Podunajské Biskupice a Ružinov. Celý proces je zvládnuteľný bez náročných operácií a miestne zastupiteľstvá ich vedia promptne vyriešiť. Týmto postupom sa pri rýchlom konaní a súčinnosti mesta s mestskými časťami, dá stihnúť termín do konca septembra čím začatie stavby nie je určite ohrozené. Vo štvrtok nový minister dopravy Árpád Érsek informoval, že začiatok výstavby obchvatu nie je ohrozený. Podľa informácií, ktoré od primátora dostal, mesto v spolupráci s mestskými časťami urobia všetko pre to, aby nedošlo k vyvlastneniu.
Zdá sa že primátor Nesrovnal nepochopil, čo sa mu my ako poslanci snažíme povedať. Keby si nechal poradiť od nás dlhoročných starostov ako treba celý proces zákonne a podľa štatútu mesta zrealizovať, urýchlil by predaj pozemkov. Je v záujme poslancov a starostov mestských častí vyriešiť dopravnú situáciu v okolí Bratislavy čo najskôr. Nás sa to týka najviac a nie je v našom záujme ťahať čas či zdržovať či nedajbože pripraviť mesto o financie ako sme boli krivo obvinení primátorom.
Na ťahu je pán primátor, ktorý musí udeliť súhlas s predajom ako prvý pre zastupiteľstvá mestských častí aby sa tie mohli následne zodpovedne rozhodnúť. Situácia sa ďalej nemusí komplikovať a primátor nebude mať dôvod verejnosť ďalej traumatizovať.
Jan Mrva