V sobotu máme možnosť opäť voliť. Od septembra minulého roka je to už tretíkrát. Trikrát v tak krátkom čase sa nám zdá veľa, lebo ide o politiku. V skutočnosti volíme oveľa častejšie. V bežnom živote dokonca každý deň a veľakrát. A rozhodujeme sa pri tom väčšinou rozumne. Keď sa nám pokazí auto, ideme s ním do autoservisu, nevoláme kominára.
Z nejakého záhadného dôvodu sa zdravého rozumu prestávame držať, keď ide o politiku. Čoraz častejšie ľudia nevyberajú tých, ktorí sú najlepšie odborne pripravení a sú tak najlepšou zárukou, že v politike budú problémy riešiť a nie vytvárať ďalšie. Ale vyberajú tých, ktorí sú najhlasnejší, najviac strašia, najviac prilákajú pozornosť za každú cenu, či sú zdrojom najväčšej zábavy.
Keď pôjdete v sobotu voliť, spomeňte si, že najväčším problémom EÚ je v súčasnosti slabnúca ekonomika a nerozumný mix politík, ktorý ju ešte viac oslabuje. Ekonomický motor EÚ sa pokazil. Nezabudnite, že potrebuje šikovných automechanikov, nie kominárov. Tí ho neopravia, ale môžu prispieť k tomu, aby sa úplne zadrel.
Ak vás zaujíma, kde KONKRÉTNE má EÚ problém a čo KONKRÉTNE sa s tým tá robiť, čítajte ďalej 🙂
Ak chceme, aby Slovensko bolo úspešné, potrebujeme k tomu aj Európsku úniu, ktorá bude úspešná ako zoskupenie krajín. V tejto súvislosti sú dôležité dve skutočnosti:
Podiel EÚ na svetovom hospodárstve klesá. Kým ešte v roku 1980 to bolo 25 %, okolo roku 2000 20 %, v súčasnosti je to menej než 15 % a v nasledujúcich rokoch má tento pokles pokračovať.
Zároveň má EÚ najambicióznejšie ekonomické, ekologické, sociálne a iné ciele. Začalo to už v časoch Lisabonskej stratégie, neskôr pokračovalo schválením napríklad Green Dealu v tej podobe, v akej ho poznáme dnes.
Vyhlásia sa ambiciózne ciele a ekonomika ich má splniť. Ukázalo sa však, že takto to nefunguje. Firmy a podnikatelia sa neustále dozvedajú o nových a nových EÚ reguláciách, ktoré nás majú dostať do vysnívanej budúcnosti (čo je fajn z dlhodobého hľadiska), pričom ale už dnes zaťažujú ich podnikanie a významne im zvyšujú náklady (čo je veľký problém, niekedy ohrozujúci ich krátkodobé prežitie). Mnohé z nich práve preto odchádzajú z Európy a presúvajú sa do iných častí sveta, kde sú lepšie podmienky pre podnikanie.
Ak má splnenie ambícií byť reálne, niekde musí prísť k modifikácii cieľov či spôsobov ako ich dosiahnuť. Ale najmä musia byť podporené vysokou výkonnosťou ekonomiky. Ekonomická časť eurovolebného programu SaS preto zdôrazňuje, že v EÚ je potrebná zásadná zmena kurzu: čo najskôr treba zlepšiť podnikateľské prostredie v EÚ a zvýšiť konkurencieschopnosť európskych podnikateľov a firiem, aby sme potom mohli byť úspešní pri riešení našich ekologických, sociálnych a ďalších problémov.
Ako zlepšiť podnikateľské prostredie a zvýšiť konkurencieschopnosť? Na základe mojich celoživotných skúseností hovorím, že potrebujeme toto: menej regulácií a viac trhu. Lebo to najviac pomôže živnostníkom, malým a stredným firmám, ale aj veľkým podnikom zároveň. Čo je k dosiahnutiu tohto cieľa potrebné robiť?
Presadzovať razantnejšie prehodnotenie existujúcich EÚ regulácií a rušenie tých, ktoré sa ukážu ako nepotrebné či zbytočne zaťažujúce.
Presadzovať, aby návrhy nových regulácií obsahovali poriadne prepočty ich dopadov, nielen formálne, prípadne žiadne, ako doteraz.
Presadzovať, aby za každú novú reguláciu boli zrušené už existujúce regulácie, a to vo výške dvojnásobku administratívnych nákladov, ktoré spôsobí nová regulácia. (Pravidlo 1IN-2Out).
Tézu "menej regulácií, viac trhu" je najlepšie ilustrovať na konkrétnych príkladoch. Uvediem dva:
1. V oblasti dopravy budeme rozhodne presadzovať, aby Európsky parlament a Európska komisia rešpektovali princíp technologickej neutrality. Ľudskou rečou povedané, aby sme ponechali otvorené dvere pre všetky technológie, ktoré môžu prispieť k prechodu na čistejšiu dopravu.
O tom bol aj môj osobný boj proti zákazu predaja spaľovacích áut po roku 2035 minulý rok v parlamente. Odštartovalo ho moje uznesenie vo Výbore pre európske záležitosti, ktoré zaväzovalo exekutívu, aby hlasovala proti tomuto zákazu. Neskôr sme dokázali presvedčiť aj viac ako 100 ďalších poslancov z iných strán, aby v pléne schválili naše uznesenie v tomto zmysle.
Silou argumentov budeme presviedčať aj členov budúceho Európskeho parlamentu a budúcej Európskej komisie, že pre všetkých spotrebiteľov, motoristov a aj pre automobilový priemysel je lepšie, keď ponecháme priestor pre súťaž rôznych riešení.
Ekonómovia sa dokážu zhodnúť na pomerne málo veciach. Ale jednou z nich je, že štát, vláda - v tomto prípade Európska komisia a Európsky parlament - nemajú vyberať víťazov a tým vopred určiť kto skončí ako porazený. Práve to najviac podporí inovácie, pomôže ekonomike a zlepší tak aj šancu na dosiahnutie cieľov pri ochrane životného prostredia.
2. ESG Reporting: podnikateľským subjektom nedávno pribudli nové rozsiahle informačné povinnosti. Najnovšie musia spracovávať a poskytovať rozsiahle a detailné informácie o environmentálnych, sociálnych a správnych (governance) aspektoch ich podnikania. Je to ďalší príklad za mnohé, že chvályhodný zámer sprevádza katastrofálna realizácia. V súčasnosti je totiž veľké množstvo nejasností a značné obavy podnikov, ktoré súvisia so zhromažďovaním, overovaním a zverejňovaním relevantných údajov. A tým vyvolanými nákladmi. Rovnaké nejasnosti sú pri definovaní rozsahu, frekvencie či pri zabezpečení presnosti, konzistencie a porovnateľnosti údajov. Ako som už uviedol, firmy v Európe sú už aj tak značne preregulované, preto budeme požadovať zásadné zredukovanie povinností a minimalizáciu nákladov, ktoré podnikom vyplýva z ESG reportingu.
Ústrednou tézou programu SaS je, že je v našom záujme, aby Európska únia bola ekonomicky úspešná. K tomu je však potrebné aj podnikať adekvátne kroky. Hádam ani netreba dodávať, že zvýšenie ekonomickej výkonnosti nie je cieľ sám o sebe, ale prostriedok k tomu, aby:
EÚ bola silným a rešpektovaným hráčom vo svete,
sme mali silnú ekonomiku, ktorá následne dokáže riešiť otázky súvisiace s klimatickou zmenou či s digitalizáciou,
a to najpodstatnejšie - aby EÚ bola priestorom pre dobrý a kvalitný život občanov.