7. Dialógy s Petrom Cumilom. Mzdová politika v školstve. Načo ešte školy?

Učiteľom i školským organizáciám je jasné: ide tu o viac ako o mzdy v školstve. Chápe to i vláda? Koľko protestných akcií je ešte nutných?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)
Obrázok blogu
(zdroj: JP)
JP:
Ako by ste charakterizovali cieľ a zmysel našich skôl vo všobecnosti? Na čo sa kladie v súčasnosti dôraz pri procese vzdelávania mladej generácie? Čo sa dnes ráta?
 
Peter Cumil: 
 
- Preexponované množstvo kvantitatívnych ukazovateľov nevedie ani ku kritickému a ani ku tvorivému mysleniu a je iba dôkazom nezrelosti systému, založenom na takýchto princípoch.
Kvantitatívne ukazovatele síce motivujú žiakov, študentov i pedagógov, ale plnenie a prekročenie kvantitatívnych ukazovateľov však nemusí svedčiť o „zrelosti“ pedagóga alebo žiaka v danej aktivite. Kedysi som dával otázky pedagógom ale aj študentom VŠ a poslucháčom kurzov z firiem, ako by preložili pojem „maturita“. 
 
100 % z nich vyslovilo nezmysel, ktorý prevláda aj v spoločnosti: skúška dospelosti. 
 
Poznamenal som, že v maďarčine alebo nemčine sa používajú pojmy, ktoré by vyjadrovali správnejšie podstatu veci – ide o skúšku zrelosti (reifprüfung, érettségi vizsga). Mnohí dnešní maturanti, na rozdiel od maturantov z nedávnych a „dávnejších“ čias, naozaj nie sú zrelí k ďalšiemu štúdiu na VŠ, hoci kvantitatívne kritériá sú schopní plniť jedna radosť. To isté platí pre mnohých pedagógov od základnej školy až po univerzitu: kvitne tu zberateľstvo, naháňanie a zhromažďovanie kreditov, citácií, počtu výstupov a podobne. Dnes viac uspeje medzi svojimi kolegami ten pedagóg, ktorý dokáže tieto kvantitatívne kritériá naplniť aspoň priemernou kvalitou alebo aj nekvalitou. 
 
Odporúčam prečítať dielo M. Twaina o tom, ako v nedeľnej škole dvaja nezbední kamaráti dokázali získať rôznym spôsobom farebné papieriky, ktorými sa hodnotili v škole výkony žiakov, a tým aj odmenu ako najlepší žiaci.
Obyvatelia celého mestečka sa nedokázali čudovať. Dnes sa však podobnej praxi skoro nik nediví. 
 
Je pozoruhodné, že pojem maturita je v anglo-americkej praxi významovo nepreložiteľný: k súčasnej kríze školstva do značnej miery prispel aj rýchly a mechanický prechod k anglo-americkému systému, nielen na VŠ.
JP:
- Ako vidno, nejde tu iba o zvyšovanie platov, ale o existenčné zachovanie povolania pedagóga v tomto štáte. 
 
Preto po vypisovaní žiadostí a apelov pedagógov (teória) prichádzajú do slovníka i výrazy ako štrajk a protestné akcie (aktivita v praxi). 
Spomenul som si na Váš obľúbený citát Francisa Bacona:
"Poznanie prichádza iba s aktivitou, akýkoľvek test na jeho posúdenie je fantazmagorický a nespoľahlivý." 
Moja otázka:
aké máte osobné skúsenosti s platmi učiteľov?
 
PC:
- Už dlhé roky sa objavujú v médiách a v prejavoch ministrov školstva témy o platoch učiteľov. Do dôchodku som odchádzal v r. 2012 ako docent s platom 1039 euro brutto bez osobného príplatku, ale posledných 6 rokov pred odchom do dôchodku moja mzda zamrzla na tomto stupni, nedostal som už naviac nikdy nič – narazil som v mzdovej tabuľke na kolónku "32 odpracovaných rokov", kde tabuľka končí: tak ste zrazu "mimo", v pásme, kde sa jednoducho už nepridáva, nech je vaša mzda akákoľvek.
 
Štatistika v médiách ale nafúkla priemerný plat docenta VŠ na 1390 euro. Na celej univerzite sa však bežný docent s takouto mzdou nikdy nenašiel.
 
Pripomína to vtip z čias socializmu, keď sa rozšílo, že v „globále“ dostať kúpiť všetko: každý potom hľadal obchodný dom „globál“, márne.
 
Pedagógovia hľadajú onoho priemerne plateného pedagóga podnes (tabuľka zverejňovaná v médiách dokonca uvádza ešte vyšší priemer). 
 
Pardón, výnimky existovali:
Niektorí profesori a docenti tento priemer vysoko prekračovali, ak vďaka politickému vplyvu svojej práve vládnucej strany "dokázali" súčasne pôsobiť i na piatich VŠ a robiť gestorov. A pointa nakoniec: bolo medzi nimi i dosť poslancov NR SR.
 
Toľko Peter Cumil.
 
Dodatok:
minister Kažimír o platoch v školstve 22. sep 2016:
 
 
"Medzi septembrom 2015 a septembrom 2016, to znamená za 12 mesiacov sa zvýšili platy našich učiteľov o 10 percent. To znamená najprv o štyri percentá na základe kolektívneho vyjednávania a potom o šesť percent na základe politickej dohody koaličných strán."
 
http://domov.sme.sk/c/20282292/jednou-z-ciest-je-podla-kazimira-riesenie-rozdielnych-zivotnych-nakladov-ucitelov.html#ixzz4KzxTtRjv
 
Svedectvo vysokoškolského učiteľa to zhruba potvrdzuje:
"Ako odborný asistent na VŠ som mal s osobnými príplatkami v roku 2015 príjem 903,52 €, do septembra 2016 som mal 936,60 € (osobný príplatok sa nemenil), teraz od septembra 2016 budem mať 987,50 € (ak mi ostane zachovaný osobný príplatok). 
Diskusný príspevok hepyno27
 
http://domov.sme.sk#ixzz4Kzwr5cHE
 
Moja poznámka:
Minister mal na zreteli asi hrubé mzdy, kde odvody stúpajú tangentným, nie lineárnym spôsobom.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Obrázok blogu
(zdroj: JP)

 

Ján Pintér

Ján Pintér

Bloger 
  • Počet článkov:  73
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Vraj niekedy dokáže šetrne poodhaliť človeku niektorú jeho slabšiu stránku. Dostáva potom blahoženania až dvomi slovami (tie jedno- a slaboduché radšej ani neuvádza): hodný gilotíny a podobne. Nájdu sa však i pisáci zdatnejší a talentovanejší, tí si dajú na tom viac záležať a vykúzlia až tri slová: obesiť, zastreliť, upáliť. Nevie, ako to tí dobráci a jeho čitatelia robia, ale potom mu vždy ešte včas ktorýsi z nich zavelí: - Lazar, poď von!Jeho vďačné prejavy života sú zrejmé, je tu opäť. Zoznam autorových rubrík:  spoločnosťNezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Lucia Nicholsonová

Lucia Nicholsonová

207 článkov
Anna Brawne

Anna Brawne

104 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
INEKO

INEKO

117 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

35 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

91 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu