
JP:
Ako by ste charakterizovali cieľ a zmysel našich skôl vo všobecnosti? Na čo sa kladie v súčasnosti dôraz pri procese vzdelávania mladej generácie? Čo sa dnes ráta?
Peter Cumil:- Preexponované množstvo kvantitatívnych ukazovateľov nevedie ani ku kritickému a ani ku tvorivému mysleniu a je iba dôkazom nezrelosti systému, založenom na takýchto princípoch.Kvantitatívne ukazovatele síce motivujú žiakov, študentov i pedagógov, ale plnenie a prekročenie kvantitatívnych ukazovateľov však nemusí svedčiť o „zrelosti“ pedagóga alebo žiaka v danej aktivite. Kedysi som dával otázky pedagógom ale aj študentom VŠ a poslucháčom kurzov z firiem, ako by preložili pojem „maturita“.100 % z nich vyslovilo nezmysel, ktorý prevláda aj v spoločnosti: skúška dospelosti.Poznamenal som, že v maďarčine alebo nemčine sa používajú pojmy, ktoré by vyjadrovali správnejšie podstatu veci – ide o skúšku zrelosti (reifprüfung, érettségi vizsga). Mnohí dnešní maturanti, na rozdiel od maturantov z nedávnych a „dávnejších“ čias, naozaj nie sú zrelí k ďalšiemu štúdiu na VŠ, hoci kvantitatívne kritériá sú schopní plniť jedna radosť. To isté platí pre mnohých pedagógov od základnej školy až po univerzitu: kvitne tu zberateľstvo, naháňanie a zhromažďovanie kreditov, citácií, počtu výstupov a podobne. Dnes viac uspeje medzi svojimi kolegami ten pedagóg, ktorý dokáže tieto kvantitatívne kritériá naplniť aspoň priemernou kvalitou alebo aj nekvalitou.Odporúčam prečítať dielo M. Twaina o tom, ako v nedeľnej škole dvaja nezbední kamaráti dokázali získať rôznym spôsobom farebné papieriky, ktorými sa hodnotili v škole výkony žiakov, a tým aj odmenu ako najlepší žiaci.Obyvatelia celého mestečka sa nedokázali čudovať. Dnes sa však podobnej praxi skoro nik nediví.Je pozoruhodné, že pojem maturita je v anglo-americkej praxi významovo nepreložiteľný: k súčasnej kríze školstva do značnej miery prispel aj rýchly a mechanický prechod k anglo-americkému systému, nielen na VŠ.JP:- Ako vidno, nejde tu iba o zvyšovanie platov, ale o existenčné zachovanie povolania pedagóga v tomto štáte.Preto po vypisovaní žiadostí a apelov pedagógov (teória) prichádzajú do slovníka i výrazy ako štrajk a protestné akcie (aktivita v praxi).Spomenul som si na Váš obľúbený citát Francisa Bacona:"Poznanie prichádza iba s aktivitou, akýkoľvek test na jeho posúdenie je fantazmagorický a nespoľahlivý."Moja otázka:aké máte osobné skúsenosti s platmi učiteľov?PC:- Už dlhé roky sa objavujú v médiách a v prejavoch ministrov školstva témy o platoch učiteľov. Do dôchodku som odchádzal v r. 2012 ako docent s platom 1039 euro brutto bez osobného príplatku, ale posledných 6 rokov pred odchom do dôchodku moja mzda zamrzla na tomto stupni, nedostal som už naviac nikdy nič – narazil som v mzdovej tabuľke na kolónku "32 odpracovaných rokov", kde tabuľka končí: tak ste zrazu "mimo", v pásme, kde sa jednoducho už nepridáva, nech je vaša mzda akákoľvek.Štatistika v médiách ale nafúkla priemerný plat docenta VŠ na 1390 euro. Na celej univerzite sa však bežný docent s takouto mzdou nikdy nenašiel.Pripomína to vtip z čias socializmu, keď sa rozšílo, že v „globále“ dostať kúpiť všetko: každý potom hľadal obchodný dom „globál“, márne.Pedagógovia hľadajú onoho priemerne plateného pedagóga podnes (tabuľka zverejňovaná v médiách dokonca uvádza ešte vyšší priemer).Pardón, výnimky existovali:Niektorí profesori a docenti tento priemer vysoko prekračovali, ak vďaka politickému vplyvu svojej práve vládnucej strany "dokázali" súčasne pôsobiť i na piatich VŠ a robiť gestorov. A pointa nakoniec: bolo medzi nimi i dosť poslancov NR SR.Toľko Peter Cumil.Dodatok:minister Kažimír o platoch v školstve 22. sep 2016:"Medzi septembrom 2015 a septembrom 2016, to znamená za 12 mesiacov sa zvýšili platy našich učiteľov o 10 percent. To znamená najprv o štyri percentá na základe kolektívneho vyjednávania a potom o šesť percent na základe politickej dohody koaličných strán."http://domov.sme.sk/c/20282292/jednou-z-ciest-je-podla-kazimira-riesenie-rozdielnych-zivotnych-nakladov-ucitelov.html#ixzz4KzxTtRjvSvedectvo vysokoškolského učiteľa to zhruba potvrdzuje:"Ako odborný asistent na VŠ som mal s osobnými príplatkami v roku 2015 príjem 903,52 €, do septembra 2016 som mal 936,60 € (osobný príplatok sa nemenil), teraz od septembra 2016 budem mať 987,50 € (ak mi ostane zachovaný osobný príplatok).Diskusný príspevok hepyno27http://domov.sme.sk#ixzz4Kzwr5cHEMoja poznámka:Minister mal na zreteli asi hrubé mzdy, kde odvody stúpajú tangentným, nie lineárnym spôsobom.(zdroj: JP)