Akchceme zistiť, prečo sa v niektorých krajinách jazdí vpravo, v inýchzase vľavo, musíme načrieť do histórie - až do dôb, kedy po autáchnebolo ani chýru, ani slychu. V pomerne hlbokej histórii kotvípríčina tohto javu, siaha to až do stredoveku. Aj najväčiemurovnostárskemu idealistovi , pri pohľade na dejiny, musí byť jasné, ženikdy v dejinách neexistovala totálna, plošná rovnostárska spoločnosť(komunisti nech prepáčia); stále niekto niečo mal, druhí nie. Vždy bolniekto „kapitalistom" (vlastníkom majetku, výrobných prostriedkov), inýnie. „Triedne" spoločenské odlíšenie sociálnych vrstiev fungovalo vždy,funguje aj teraz a pravdepodobne aj bude fungovať navždy (ľavicovíteoretici, pardón!). Viditeľné to bolo napríklad aj v doprave. Ľudiamajetní, vplyvní, mocní, šľachta... používali ľavú stranu cesty prepohyb, chudoba sa radila vpravo - a peši! Jednoducho povedané: šľachtavľavo, chudoba vpravo. Prečo? Objasním!
Vminulosti príslušníci majetných vrstiev chodili po cestách vľavo - bolto znak mocných, vplyvných spoločenských vrstiev, feudálov. Keďževäčšina populácie je pravákov, logicky sa feudáli radili na ceste vľavo -v prípade, že dôjde k fyzickému stretu s oproti prichádzajúcimoponentom, môže využiť pravú ruku na tasenie meča (pošva umiestnená naľavom boku) a je pripravený na boj. Rovnako tak robil prichádzajúciprotivník, teda radili sa obaja na ľavú stranu cesty. Taktiež malfeudál so zbraňou v pravej ruke, sediaci na koni na ľavej strane cesty, kontrolunad tým, čo sa deje na celej ploche cesty: chudoba bola „pod bičom". Ajsamotná „obsluha" koňa bola jednoduchšia pri držaní uzdy ľavou rukou apravačka slúžila na boj, resp. kontakt s okolím.
Prelomovúhistorickú premenu "západnej občianskej" spoločnosti prinieslaFrancúzska revolúcia (1789), okrem iného aj v zmene strany jazdenia. Popáde Bastily kontrolu nad vývojom udalostí získala "chudoba", "ľud",zvíťazila ulica - a teda formálne gesto nastalo aj v zmene stranyjazdenia po cestách. Aristokracia spoločensky prehrala, jej status bolzdiskreditovaný a bola nútená prejsť na opačný smer jazdy na ceste(myslím, že to ich trápilo najmenejJ).Oficiálny právny predpis na tento účel bol vydaný v Paríži v roku 1794,viac-menej paralelný právnemu predpisu z Dánska, kde jazdenie vpravobolo povinné od roku 1793.
Neskôr,Napoleonske výboje priniesli nové právo (aj v otázke smere jazdenia) doBelgicka, Holandska, Luxemburska, Švajčiarska, Nemecka, Poľska, Ruska amnohých časí Španielska a Talianska. Štáty, ktoré odolali Napoleonovi,ostali pri jazdení vľavo - Británia, Rakúsko-Uhorsko, Portugalsko.Takéto európske delenie medzi jazdením vľavo a vpravo pretrvávaloďalších 100 rokov, až do čias po prvej svetovej vojne.
Taktiež,koncom 18. storočia pohoniči vo Francúzsku a USA začali prepravovaťnáklady vo veľkých záprahoch, na ktoré potrebovali niekoľko párov koní.Tieto záprahy nemali určené sedadlo pre pohoničov; tí však sadali naľavú stranu, aby pravou rukou mohli mocne držať opraty, uzdu (praktickýdôvod - väčšina populácie je pravákov, bola potrebnásila).Z toho je logicky odvoditeľné, že bolo žiaduce, aby sa oprotiprichádzajúce záprahy obchádzali zľava: pohoniči mohli pohľadom doleskontrolovať, aby sa kolesá záprahov obišli bez kolízie. Aj pretopoužívali na cestách pravú stranu, čo znamenalo zmenu oproti minulosti,kedy sa jazdilo vľavo (šľachta).
Nastúpenýtrend medzi národmi počas nasledujúcich rokov sledoval k jazdeniuvpravo, ale Británia urobila všetko preto, aby čelila globálnejunifikácii (do úvahy berme prestíž hrdých Britov, ktorí by nepočúvalinikdy nikoho, Francúzov už vôbec nie; vzájomná "láska" hrdých Francúzov a hrdých Britov je všeobecne známou vecou). So zvýšením objemu dopravy a masovou výstavbou ciest v18. storočí (expanzia národných ekonomík - cesta k nacionalizmu v 19.storočí) sa do praxe dostali aj právne predpisy, regulujúce premávku vtej-ktorej krajine. Jazdenie vľavo bolo povinne nariadené v Británii vroku 1835. Krajiny britského imperia urobili tak tiež. Tu jevysvetlenie, prečo do dnešného dňa India, Austrália a bývalé krajinybritského imperia v Afrike jazdia vľavo.
Ajkeď Japonsko nebolo nikdy časťou britského imperia, jazdí sa tam vľavo.Pôvod treba hľadať v období EDO (1603 - 1867), keď krajinu ovládalisamuraji a sociálnou formou zriadenia bol šogunát. Praktické dôvodyjazdenia vľavo sú paralelné ako dôvody európskej šľachty spredFrancúzskej revolúcie (viď. vyššie). Reformy meidži zasiahli Japonsko.V roku 1872 sa v Japonsku začalo s výstavbou prvej železnice, zavýraznej pomoci Britov. Postupne sa v Japonsku vytvorila široká sieťželezníc a, samozrejme, začali jazdiť vľavo - podľa britského vzoru,keďže pri zrode motorizovanej premávky v Japonsku stáli Briti. V roku1924 bolo jazdenie vľavo v Japonsku uzákonené.
Vprvých rokoch anglickej kolonizácie severnej Ameriky kolonizátorijazdlili vľavo - zaužívaný zvyk z kontinentu. Po dosiahnutínezávislosti od Anglicka sa pozvoľna zmenil aj smer jazdenia - vpravo.Bolo to formálne gesto nových Američanov, ktorí sa odtrhli od bremenaBritánie (Bostonské pitie čaju) a začali si budovaťvlastný štát: poznačilo to aj smer jazdy - vpravo! Prvá zákonná úpravasmeru jazdenia vpravo sa udiala v Pensylvánii v roku 1792, podobnéprávne úpravy prebehli neskôr v New Yorku (1804) a v New Jersey (1813).
RozpadRakúsko-Uhorska nespôsobil zmenu v smere jazdenia v nástupníckychkrajinách: Československo, Juhoslávia a Maďarsko pokračovali v jazdenívľavo. Kuriózna situácia bola v Rakúsku: polovica krajiny jazdilavľavo, druhá polovica vpravo. Presnou deliacou čiarou bolo územiedobyté Napoleonom v roku 1805. Keď Nemecko anektovalo Rakúsko v roku 1938, Hitler nariadil povinný smer jazdenia vpravo.
Československo a Maďarsko prešli na jazdenie vpravo medzi poslednými štátmi Európy: v roku 1939, keď boli násilne ovplyvnené Nemeckom.
Medzičasomjazda vpravo sa ujala masovo, prispela k tomu najmä Amerika. Americkéautá jazdili vpravo, automobilová doprava sa stala masovou histériou,prebehla tam plošná motorizácia spoločnosti, nastal export automobilovdo zahraničia. Jazdenie vpravo sa stalo spravidla uznávanouspoločenskou normou i právnym zákonom v mnohých krajinách.
V60. rokoch Veľká Británia brala na vedomie zmeny vo svete v otázkesmeru jazdenia, ale konzervatívne sily v krajine robili všetko preto,aby ostali pri jazdení vľavo. A teda Británia zavrhla túto zmenu. Dnesiba štyri európske krajiny jazdia vľavo: Veľká Británia, Írsko, Cyprusa Malta. -------------------------------------------------------------------------------------
Zoznam krajín (v anglickom jazyku), v ktorých sa jazdí vľavo; väčšina vodičov používa vozidlá s volantom vpravo;
1. Anguilla
2. Antigua and Barbuda
3. Australia
4. Bahamas
5. Bangladesh
6. Barbados
7. Bermuda
8. Bhutan
9. Botswana
10. Brunei
11. Cayman Islands
12. Christmas Island (Australia)
13. Cook Islands
14. Cyprus
15. Dominica
16. East Timor
17. Falkland Islands
18. Fiji
19. Grenada
20. Guernsey (Channel Islands)
21. Guyana
22. Hong Kong
23. India
24. Indonesia
25. Ireland
26. Isle of Man
27. Jamaica
28. Japan
29. Jersey (Channel Islands)
30. Kenya
31. Kiribati
32. Cocos (Keeling) Islands (Australia)
33. Lesotho
34. Macau
35. Malawi
36. Malaysia
37. Maldives
38. Malta
39. Mauritius
40. Montserrat
41. Mozambique
42. Namibia
43. Nauru
44. Nepal
45. New Zealand
46. Niue
47. Norfolk Island (Australia)
48. Pakistan
49. Papua New Guinea
50. Pitcairn Islands (Britain)
51. Saint Helena
52. Saint Kitts and Nevis
53. Saint Lucia
54. Saint Vincent and the Grenadines
55. Seychelles
56. Singapore
57. Solomon Islands
58. South Africa
59. Sri Lanka
60. Suriname
61. Swaziland
62. Tanzania
63. Thailand
64. Tokelau (New Zealand)
65. Tonga
66. Trinidad and Tobago
67. Turks and Caicos Islands
68. Tuvalu
69. Uganda
70. United Kingdom (England, Wales, Scotland and Northern Ireland)
71. Virgin Islands (British)
72. Virgin Islands (US)
73. Zambia
74. Zimbabwe
Zoznam krajín (v anglickom jazyku), v ktorých sa jazdí vpravo; väčšina vodičov používa vozidlá s volantom vľavo;
1. Afghanistan
2. Albania
3. Algeria
4. American Samoa
5. Andorra
6. Angola
7. Argentina
8. Armenia
9. Aruba
10. Austria
11. Azerbaijan
12. Bahrain
13. Belarus
14. Belgium
15. Belize
16. Benin
17. Bolivia
18. Bosnia and Herzegovina
19. Brazil
20. British Indian Ocean Territory (Diego García)
21. Bulgaria
22. Burkina Faso
23. Burundi
24. Cambodia
25. Cameroon
26. Canada
27. Cape Verde
28. Central African Republic
29. Chad
30. Chile
31. China, People's Republic of (Mainland China)
32. Colombia
33. Comoros
34. Congo
35. Congo (former Republic of Zaire)
36. Costa Rica
37. Croatia
38. Cuba
39. Czech Republic
40. Denmark
41. Djibouti
42. Dominican Republic
43. Ecuador
44. Egypt
45. El Salvador
46. Equatorial Guinea
47. Eritrea
48. Estonia
49. Ethiopia
50. Faroe Islands (Denmark)
51. Finland
52. France
53. French Guiana
54. French Polynesia
55. Gabon
56. Gambia, The
57. Gaza Strip
58. Georgia
59. Germany
60. Ghana
61. Gibraltar
62. Greece
63. Greenland
64. Guadeloupe (French West Indies)
65. Guam
66. Guatemala
67. Guinea
68. Guinea-Bissau
69. Haiti
70. Honduras
71. Hungary
72. Iceland
73. Iran
74. Iraq
75. Israel
76. Italy
77. Ivory Coast
78. Jordan
79. Kazakhstan
80. Korea, Democratic People's Republic of (North Korea)
81. Korea, Republic of (South Korea)
82. Kuwait
83. Kyrgyzstan
84. Laos
85. Latvia
86. Lebanon
87. Liberia
88. Libya
89. Liechtenstein
90. Lithuania
91. Luxembourg
92. Macedonia
93. Madagascar
94. Mali
95. Marshall Islands
96. Martinique (French West Indies)
97. Mauritania
98. Mayotte (France)
99. Mexico
100. Micronesia, Federated States of
101. Midway Islands (USA)
102. Moldova
103. Monaco
104. Mongolia
105. Morocco
106. Myanmar (formerly Burma)
107. Netherlands
108. Netherlands Antilles (Curaçao, St. Maarten, St. Eustatius, Saba)
109. New Caledonia
110. Nicaragua
111. Niger
112. Nigeria
113. Northern Mariana Islands
114. Norway
115. Oman
116. Palau
117. Panama
118. Paraguay
119. Peru
120. Philippines
121. Poland
122. Portugal
123. Puerto Rico
124. Qatar
125. Réunion
126. Romania
127. Russia
128. Rwanda
129. Saint Barthélemy (French West Indies)
130. Saint Martin (French West Indies)
131. Saint Pierre and Miquelon (France)
132. Samoa
133. San Marino
134. Sao Tome e Principe
135. Saudi Arabia
136. Senegal
137. Serbia and Montenegro
138. Sierra Leone
139. Slovakia
140. Slovenia
141. Somalia
142. Spain
143. Sudan
144. Svalbard (Norway)
145. Sweden
146. Switzerland
147. Syria
148. Taiwan
149. Tajikistan
150. Togo
151. Tunisia
152. Turkey
153. Turkmenistan
154. Ukraine
155. United Arab Emirates
156. United States
157. Uruguay
158. Uzbekistan
159. Vanuatu
160. Venezuela
161. Vietnam
162. Wake Island (USA)
163. Wallis and Futuna Islands (France)
164. West Bank
165. Western Sahara
166. Yemen