Komunikácia je prostriedok, pomocou ktorého sa ľudia v organizácií spájajú na dosahovanie spoločného cieľa, resp. je to proces, pomocou ktorého sa oznamujú a prijímajú určité informácie potrebné na vykonanie pracovných úloh.
Verbálna komunikácia
Verbálna komunikácia je základnou formou interakcie medzi ľuďmi. Verbálne prostriedky predstavujú najprirodzenejší, najkomplexnejší a najprepracovanejší systém ľudskej komunikácie.
Môže byť ústna alebo písomná.
Pri ústnej komunikácii odosielateľ používa hovorené slovo. Môže byť formálna a neformálna a tiež plánovaná a neplánovaná. Táto komunikácia má veľký význam a niekoľko výhod. Umožňuje bezprostrednú spätnú väzbu v podobe otázok alebo vyjadrenia súhlasu slovami alebo gestami. Vyžaduje len malú prípravu a je ľahko uskutočniteľná. Napriek veľkým výhodám má aj nedostatky, môže byť nepresná, narušená okolím, príjemca môže na danú informáciu alebo na jej časť zabudnúť.
Ústna komunikácia je vždy zakotvená v minulej alebo v súčasnej situácii a vo vzájomných vzťahoch medzi partnermi. Z toho vyplýva, že ústny prejav môže byť jazykovo a štylisticky úspornejší. Často sa v replikách používajú len plnovýznamové slová, vypúšťajú sa gramatizujúce prvky. V hovorenej reči sa tiež často používajú slova hic et nunc ( majúce platnosť tu a teraz ). Z jazykových prostriedkov sa využívajú aj subjektívne a citovo zafarbené slová, nespisovné výrazy, slang, dialekt.. Slova konštruujúce zvraty ústneho prejavu sa vyberajú menej starostlivo v porovnaní so slovami, ktoré sa používajú v písomnom prejave. Preto je text ústneho prejavu fragmentový a a niekedy akoby štylisticky neučesaný. Práve prvky neverbálnej komunikácie ako mimika a gestikulácia sú preň veľmi dôležité.