„Prečo som začal fajčiť?" zopakoval po mne otázku jeden z mojich študentov a týmito slovami vystihol odpovede prakticky všetkých prichytených:
„Nechcel som vyčnievať. Chcel som zapadnúť, nerád som iný ako ostatní. Väčšina chalanov už vtedy fajčila. Iba ja nie. Proste, chcel som ísť s davom. Chcel som, aby ma akceptovali a aby som sa neodlišoval."
Nenapadlo mi nič lepšie, ako zareagovať na jeho vyznanie otázkou takmer rovnakou. Tentoraz smerom k druhej strane. Obrátila som sa na chlapca, o ktorom sme vedeli, že nefajčí:
„Ako je možné, že ty ešte stále nefajčíš? Ty sa nechceš schovať v dave, tebe nevadí, že si iný ako ostatní?"
„Naopak," pani profesorka, „ja chcem byť iný. Ja chcem vyčnievať a chcem, aby ma bolo vidno. Mne vôbec nevadí, že sa odlišujem. Ja sa vôbec nechcem stratiť v dave..."
V triede nastalo zvláštne ticho.
Potešilo ma to. Moje „decká" sa zamysleli.
Prečo si vlastne začal fajčiť?
Toto bola jedna z otázok, ktorú som položila niekoľkým triednym previnilcom. Recidivistom - ktorí boli vedením školy už neviem koľký raz prichytení pri fajčení. Fajčenie v priestoroch školy je prísne zakázané, ani len pedagógovia nemajú také čosi povolené. Ak sa toto nariadenie poruší, priestupok musíme riešiť. Okamžite. Ja som sa do toho pustila pred celou triedou.