Prezidentské voľby 15.3.2014 na Slovensku budú svetovou raritou, keď sa predseda vlády počas svojho neukončeného volebného obdobia rozhodol ešte kandidovať na funkciu prezidenta Slovenskej republiky. Takáto možnosť nie je nikde v Ústave Slovenskej republiky jasne deklarovaná.
Podľa „insitných právnikov“ právnickej fakulty, je to v súlade s Ústavou SR 460/1992 Zb., čl. 103, odsek (1) citujem: Za prezidenta možno zvoliť každého občana Slovenskej republiky, ktorý je voliteľný za poslanca Národnej rady Slovenskej republiky a v deň voľby dosiahol vek 40 rokov. Predseda vlády je predsa tiež občan Slovenskej republiky a keď chce a zmyslí si, že je šanca byť aj prezidentom, prečo nie.
Ale podľa môjho názoru a z odseku (4) “Ak za prezidenta bude zvolený poslanec Národnej rady Slovenskej republiky, člen vlády Slovenskej republiky, sudca, prokurátor, príslušník ozbrojených síl alebo ozbrojeného zboru, predseda a podpredseda Najvyššieho kontrolného úradu Slovenskej republiky , odo dňa zvolenia prestane vykonávať svoju doterajšiu funkciu“, nevyplýva, že na funkciu prezidenta môže kandidovať predseda vlády, podpredseda vlády, predseda Ústavného súdu Verejný ochranca práv a ďalší, ktorí tam nie sú spomenutí. Členmi vlády sú iba ministri. Predseda vlády má v nižšie citovaných článkoch zvláštne postavenie. Prezident a vláda Slovenskej republiky podľa šiestej hlavy Ústavy SR tvoria výkonnú moc. Podľa čl. 109 odsek (1) vláda sa skladá z predsedu, podpredsedov a ministrov. Predseda vlády Slovenskej republiky má vo vláde význačné postavenie, pretože ho podľa čl. 110 odsek (1) vymenúva a odvoláva prezident Slovenskej republiky.
Predseda vlády SR má vo vláde aj druhé zvláštne postavenie. Podľa čl. 111 Ústavy SR 460/1992 Zb. predseda vlády SR navrhuje prezidentovi SR, aby vymenoval alebo odvolal ďalších členov jeho vlády.
Z vyššie citovaných článkov ústavy 109, 110 a 111 logicky vyplýva zvláštne postavenie predsedu vlády Slovenskej republiky, že nie je členom vlády, ktorý by mohol kandidovať podľa čl. 103 odsek (4) na funkciu prezidenta SR. „Insitným právnikom“ právnickej fakulty pripomeniem ešte jeden logicky nezmysel ako nemožno zamieňať pojmy „predseda vlády“ a „člen vlády“. „Člen vlády“ podľa čl. 111 Ústavy SR nemôže navrhovať prezidentovi aby vymenoval alebo odvolal iného člena vlády a prezident podľa čl. 110 odsek (1) za šéfa vládneho spolku nemenuje člena vlády, ale predsedu vlády.
Ak prižmúrime oko, že predseda vlády (je akože aj člen vlády) a bude zvolený za prezidenta, tak podľa čl. 103, odsek (4) „...odo dňa zvolenia prestane vykonávať svoju doterajšiu funkciu“. Potom podľa čl. 116 odsek (5) predseda vlády ako novozvolený prezident ako aj celá vláda musia podať demisiu končiacemu prezidentovi Gašparovičovi.
Prezident Gašparovič musí podľa čl. 115, odsek (2) prijať demisiu Ficovej vlády a počas končiacich dní jeho funkčného obdobia musí podľa čl. 110 poveriť nejakého občana Slovenskej republiky vytvorením novej vlády.
Predsedovi vlády a prezidentovi pripomínam, že podľa čl. 2, odsek (2) Ústavy SR môžu konať iba na základe ústavy, v jej medziach tak, ako je tam napísané.
Som zvedavý, aký bude výsledok prezidentských volieb, či Ficova vláda podá demisiu alebo vládnuci právnici urobia ústavný puč.