Vrátiac sa už pred 4 dňami z medzinárodného hudobného veľtrhu MIDEM, ktorý sa uskutočnil minulý týždeň v Cannes, už po 42.krát, stále mám pocit, že som sa nadýchol elixíru života a radosti. Že som videl svetlo na konci tunelu. Že s hudobným priemyslom to nie je zďaleka také zlé a že konečne zo svojej nafúknutosti a uzavretosti do seba samého začína si uvedomovať svoje miesto a začína sa konečne tranformovať – veď kto už dnes nakupuje CD ???
Keďže už uplynuli štyri dni od návratu, tento opojný pocit nemôže byť spôsobený ani množstvo zjedených ustríc a ani zvyškovým alkoholom po šampanskom, ktoré v Cannes tradične nemôže chýbať.
Dobrou správou je, že hudba neumiera. A zdá sa, že hudobnému priemyslu ani tak veľmi neuškodila tá desať rokov trvajúca kríza. Kríza bola potrebná, aby sa moguli tohto priemyslu prebrali zo štvrť storočia trvajúcej party, ktorá začala vynálezom CD a opätovným predajom celého jestvujúceho katalógu na CD všetkým tým, ktorý už tú istú hudbu vlastnili na MC alebo LP.Dobrou správou je, že umelecká komunita si priznala – áno, hudobný management je potrebný. Potrebujeme niekoho, kto sa vyzná v tejto džungli zvťahov a obchodných príležitostí...ale podmienka umeleckej komunity znie: „Páni hudobní manageri, presvedčte nás, že nás opäť raz nesklamete a neoklamete. Ak budeme mať vašu dôveru, radi Vám vložíme do rúk celú svoju kreativitu, na základe nových , tzv. 360 degree deals (stav, keď hudobný vydavateľ spravuje všetky druhy práv umelca – od vydávania, cez publishing, touring, merchandising atď). Pretože klamania a sklamaní, a premárnených príležitostí a kariér za tie roky bolo dosť.“
Dobrou správou je, že na konferencii vystúpil Paul McGuinness, manager skupiny U2 a povedal, že prevádzkovatelia internetu SÚ zodpovedný za to, že na ich stránkach sa sťahuje nelegálne hudba. Že prevádzkovatelia internetu nepriamo nabádajú k sťahovaniu hudby, čo v prvom rade slúži k rozširovaniu počtu stiahnutých mega a gigabitov a profitu internetových mogulov.Dobrou správou bolo, že ten istý McGuiness vyzval všektých mocných tohto internetového sveta, ako AOL, Apple, Google, Yahoo, a spol, aby sa prestali tváriť na spoločnosti s hipisáckou DNA, ktoré hlásia rovnosť a lásku a všetko pre všetkých a aby prestali klamať, že nedokážu kontrolovať obsah toho, čo na internete legálne , no častejšie nelegálne funguje. Keď tieto spoločnosti v rámci svojich obchodných cieľov dokážu cenzurovať internet v Číne, alebo vystopovať pornografiu, dokážu vystopovať a zastaviť Peer To Peer stránky tiež.
Dobrou správou bolo, že sa opäť objavili peniaze v tomto priemysle a že veľké brandy tohto sveta chcú spájať svoje meno s dobrou hudbou a chcú platiť peniaze za to, že môžu používať hudbu na svoje obchodné ciele. Rovnako sa objavili desiatky, ak nie stovky hladných investorov, ktorí zhľadúvajú zaujímavé príležitosti na investície v hudobnom priemysle. A chcú podporovať zaujímavé projekty, festivaly, tvorivé dielne, nahrávky, internet, mobil, distribúciu, štúdia, textárov, animátorov, tvorcov, ba dokonca špecializovaných právnikov a to dokonca aj v krajinách, ktoré sa občas ešte stále nazývajú Východná Európa.
Dobrou správou bolo, že niekto konečne nahlas pomenoval, čím prechádzajú veľké vydavateľské domy – stavom implózie. Keď sa začali zvnútra vycuciavať a strácajú svoj potenciál ukrytý v ľuďoch. Viem, major labels to prežijú, lebo sedia na veľkých katalógoch, ale verím, že sa konečne aj zvnútra očistia a stanú sa partnermi pre svoje okolie a nie nepriateľskými cieľmi. Mňa osobne už nebaví sa neustále ospravedlňovať priateľom z nezávislej scény za to, že hrám prvú ligu za veľké vydavateľstvo.Že nie všetci lietame biznis class po celom svete na party so supermodelkami.
Dobrou správou bolo, že som sa skvele porozprával s Michalom Kaščákom, ktorý uznal, že majors nie sú stelesnením zla, aj keď sa na ne neustále nadáva a aj mi prezradil, kto bude skvelým headlinerom festivalu POHODA a veľmi sa naň už teraz teším.
Najlepšou správou bolo množstvo úžasnej hudby, ktorá sa prezentovala na MIDEM. Okrem veľkých koncertov James Blunt, LL Cool J, či Don Henley z Eagles to bolo množstvo nádherných nových talentov. Za mnohých chcem spomenúť troch : Divokú , no postavou útlu NEISHU zo Slovinska, ktorá spevom, ale aj hrou na klavír svojím spôsobom pripomína Ninu Simone.Hádam sa čoskoro objaví jej album na medzinárodnom trhu. Ďalším skvelým umelcom je MUGISON z Islandu, ktorý pripomína spôsobom spevu Toma Waitsa, ale lyrikou Damiena Ricea. A to všetko s image kanadského drevorubača. Vynikajúcu arménsku speváčku Alla Levonian si treba tiež zapamätať. Neporovnateľná, hádam len s gruzínskou Nino Katamadze alebo s Enyou.
Na Západnom Fronte Všetko Nové : no more TV casting show – ako Superstar, PopIdol, alebo aspoň nie v jeho strašne umelohmotno karaoke verziách. Viac ozajstnej hudby pre ozajstných ľudí. Je sa na čo tešiť.
A ja sa teším na víkend do LA na Grammy Awards. Hlavne kôli tomu,že tam mám jedného umelca z Ukrajiny, ktorého som objavil pre svet a podpísal a ktorého na Grammy pozval viacnásobne nominovaný americký superstar T-Pain. Zázraky sa, očividne, začínajú diať.
Ps – ten umelec sa volá Ruslana.