Podporujú to jasné čísla. Podľa Zväzu automobilového priemyslu SR vytvára automative približne 12% celkového HDP krajiny. Do konca roka sa predpokladá, že aj napriek kríze v priemysle vyrobia súčasné štyri automobilky okolo 1 mil. automobilov. Pričom podľa štatistiky celoeurópskeho predaja automobilov za prvých 8 mesiacov u nás sa vyrába ten najpredávanejší – Peugeot 208 a ďalší u nás vyrábaný Citroën C3 je v top 10.
Spomínané štatistiky sa zmenia k roku 2026, keď Volvo Cars začne pri Košiciach vyrábať čisto elektrické vozidlá. Na Slovensku saa už vyrábali či vyrábajú elektromobily, no ide len o doplnok k výrobe automobilov so spaľovacím motorom. Volvo bude od začiatku vyrábať „zelené vozidlá“. Avšak je vysoký predpoklad, že aj zvyšné automobilky na Slovensku prejdú do konca desaťročia len na výrobu elektrických vozidiel. Ak nedôjde k ďalším negatívnym okolnostiam spojených hlavne s ekonomickou krízou a vojenským konfliktom na Ukrajine, automobilový priemysel by podľa odhadov ZAP SR už o 5 rokov mohol tvoriť 15% HDP. A keďže automobilka Volvo chce u nás vyrábať ročne cca 250.000 automobilov, ročná produkcia na Slovensku by mala presiahnuť 1,25 mil. vyrobených vozidiel za rok.
Východné Slovensko získa v podobe automobilky Volvo významného zamestnávateľa. Je vysoko pravdepodobné, že automobilka Volvo prinesie aj mnoho príležitostí pre Slovensko a zvlášť pre košický a prešovský kraj. Spoluprácu so strednými školami a univerzitami, uplatneniu duálneho vzdelávania, vznik nových dodávateľských spoločností a pracovných pozícií v okolí, oživenie realitného trhu. V podobe výstavby a prenájmu nových domov a bytov pre zahraničný manažment a hlavne pre zamestnancov spoločnosti.
Toto všetko ale nebude možné bez vybudovania novej dopravnej infraštruktúry. Či už pôjde o cestnú alebo železničnú. V rámci osobnej železničnej dopravy rátame s vybudovaním terminálu integrovanej osobnej dopravy (TIOP) vo Valalikoch. Znamená to zjednodušený prestup medzi železničnou a cestnou dopravou. Umiestnenie TIOPu by bolo medzi dnešnými železničnými zastavkami Valaliky a Geča. Tie by po jeho vybudovaní zanikli. Súčasťou tejto stavby bude aj parkovisko pre automobily, podchod pre cestujúcich. Do budúcnosti sa ráta aj so zdvojkoľajnením železničnej trate. Samozrejme, počíta sa aj s vybudovaním železničnej infraštruktúry a prekladiska v rámci výrobného závodu pre transport automobilov.
Príchodom závodu Volvo sa zvýši doprava v regióne a o to viac na svojom význame nadobúda vybudovanie rýchlostnej cesty R4 a železničnej trate „Via Carpatia“ (prepojenie Maďarska s Poľskom) a diaľnice D1 na Zemplíne (prepojenie na Ukrajinu). K tomu treba pripočítať elektrifikáciu železničnej trate z Humenného do Bánoviec nad Ondavou, ktorá dá príležitosť aj pre zvýšenie zamestnanosti najmä na Zemplíne.
Príchod novej automobilky bude veľkým prínosom pre Slovensko a najmä príležitosťou pre východ. A k tomu je potrebné vybudovať kvalitné zázemie a dobrú dopravnú infraštruktúru.