A aj vzhľadom na neblahú medzinárodnú situáciu budú dôležitou témou aj naďalej. Pomocnú ruku súkromnému aj verejnému sektoru ponúkajú v tejto problematike napríklad GES projekty.
Potreba zvyšovania energetickej efektívnosti objektov a verejných budov rezonuje spoločnosťou dlhodobo, no nie vždy jej bola venovaná dostatočná pozornosť. Finančná (ne)dostupnosť energií a tiež ich (ne)dostatok nás však nútia zamyslieť sa. Ako jednotlivca, aj ako spoločnosť.
Garantovaná energetická služba
Zvyšovanie energetickej efektívnosti vo verejnom sektore môžeme dosiahnuť aj pomocou projektov garantovanej energetickej služby. Táto metóda prijímateľovi prináša zvýšenie energetickej efektívnosti objektov pomocou ich komplexnej či čiastočnej rekonštrukcie vrátane financovania projektu. Financovanie sa zabezpečuje prostredníctvom splácania z energetických úspor, čím nedochádza k zaťaženiu verejných financií. Princíp energetických úspor vo verejnej správe je veľmi podobný racionálnemu prístupu občanov v domácnostiach. Energeticky efektívne spotrebiče, zateplenie, výmena okien, čoraz používanejšie solárne alebo fotovoltické panely, tým všetkým chcú domácnosti najmä z dlhodobého hľadiska za energie ušetriť. Rovnakým prístup preferujú GES spoločnosti vo verejnej správe, a to výmenou starých zdrojov tepla, nových LED svietidiel, zateplením a výmenou okien...
Pri GES sa uzatvára medzi poskytovateľom a prijímateľom zmluva o energetickej efektívnosti s garantovanou úsporou energie (uzatvára sa zmluva o garantovanej energetickej službe). V praxi to znamená, že odmena je poskytovateľovi uhradená len v tom prípade, ak boli naozaj dosiahnuté zlepšenia energetickej hospodárnosti. Poskytovatelia GES garantujú úspory počas celej doby kontraktu a v prípade ich nedosiahnutia doplácajú rozdiely. Poskytovateľ tiež po celý čas poskytuje záruku aj na používané technológie. Vďaka tomuto mechanizmu je poskytovateľ viac menej prinútený používať technológie, ktoré majú najlepší pomer hodnoty za peniaze.
Šanca (aj) pre železničné stanice
Základný problém, ktorý môžeme pri GES projektoch identifikovať spočíva v ich objeme - v našich končinách je ich stále trestuhodne málo. A vzhľadom na to, že verejných budov s vysokou spotrebou energie ako sú úrady, pošty, školy či kultúrne domy, máme na Slovensku tisíce, vzniká výrazný disbalans. Rozvoju tejto služby môžu výrazne napomôcť dotačné schémy z eurofondov. Dlhodobo sú poskytované napríklad v Česku, kde má rozvoj tejto služby oveľa väčšiu dynamiku. Opäť sa máme čo učiť od bratov Čechov. Aj v tomto prípade, možno väčšmi než inokedy, platí: radšej neskoro ako nikdy.
Garantovaná energetická služba je vhodná najmä pre verejné budovy s vysokou spotrebou energie, ktoré sú v nevyhovujúcom stave s vysokými prevádzkovými nákladmi. Veľký potenciál má GES práve pri obnove budov železničných staníc, z ktorých mnohé zažili najlepšie roky ešte v dvadsiatom storočí. Budov v správe Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) sú desiatky, veľký počet z nich potrebuje prejsť komplexnou energetickou modernizáciou. Okrem úspory energií by prešli aj rekonštrukciou a predĺžila by sa tak ich životnosť.
Obnova verejných budov je aj dôležitou súčasťou Fondu obnovy, ktorého Operačnú dohodu malo Slovensko vyrokovanú a schválenú medzi prvými krajinami Európskej únie. Železnice Slovenskej republiky nechcú premeškať túto príležitosť a majú pripravené projekty na obnovu viac ako sedemdesiatich budov, medzi ktorými sú aj stanice. Prvú žiadosť o platbu z tohto európskeho balíka plánuje Slovensko podať už tento apríl.
Ďalšie hospodárne riešenia
ŽSR sa v rámci úspor sústreďujú aj na revitalizáciu kotolní. V prvej fáze vybrali 12 kotolní v oblasti Košíc, kde po procese verejného obstarávania budú modernizované kotolne koncesionárom, ktorý zodpovedá za ich prevádzku počas pätnástich rokov od ich vybudovania. V druhej a tretej fáze sa zamerajú na kotolne vo Zvolene a v Žiline. Po vyriešení modernizácie uvedených balíkov zostáva 47 kotolní na tuhé palivo, ktoré si vzhľadom na súčasnú situáciu v oblasti legislatívy týkajúcej sa ochrany životného prostredia vyžadujú zvýšenú pozornosť. Túto nutnosť ukázal aj súčasný akútny problém so zabezpečením koksu, ktorý väčšina týchto kotolní spaľuje. Z uvedeného počtu je v pláne na rok 2022 realizovať zmenu paliva v regióne Trnava formou kúrenia infrapanelmi v prípade kotolní. Zároveň je naplánovaná zmena palivovej základne.
V súčasnosti sú na železničnej infraštruktúre používané svietidlá a súvisiace zariadenia, ktoré sú často zastarané a po dobe životnosti. Ide o energeticky náročné technické riešenia, ktorých prevádzkovanie je nehospodárne s vysokou spotrebou elektrickej energie. Preto je nutné v podmienkach ŽSR čo najskôr vykonať obnovu a transformáciu vonkajšieho osvetlenia objektov na moderné LED svietidlá, čo prispeje vo veľkej miere k zlepšeniu energetickej efektívnosti.V súvislosti s danou problematikou vznikol na ŽSR projekt Koncepcia obnovy vonkajšieho osvetlenia železničných priestranstiev, v rámci ktorého majú ambíciu využiť garantovanú energetickú službu.
Je mimoriadne dôležité, aby sa projekty zníženia energetickej náročnosti budov na Slovensku naštartovali. Pozitívny dopad budú mať aj na ekológiu. Zároveň nám pomôžu lepšie hospodáriť s energiami, je ten najvyšší čas naučiť sa to.