Aj keď vláda dlhodobo deklaruje boj s regionálnymi rozdielmi, výsledky sú minimálne. Mimo akčných plánov a nezmyslene minutých miliónov, ktoré aj tak regiónom nepomôžu a sú skôr určené „našim ľuďom“, prišla podľa posledných návrhov s nápadom presťahovať rovno celé regióny. Inak si totiž neviem vysvetliť avizované zvýšenie príspevku pri presťahovaní za prácou na úroveň 4 000 eur.
Príspevok na presťahovanie sa za prácou, teda oficiálne Príspevok na podporu mobility za prácou - § 53a - sa vypláca po splnení rôznych podmienok. Uchádzač sa musí presťahovať minimálne 70 km od miesta pôvodného trvalého pobytu. Rozlišujú sa aj samotní nezamestnaní medzi bežných a tých zo znevýhodnenej skupiny. Samotný príspevok sa poskytuje na základe písomnej dohody medzi úradom a zamestnancom. Takže ďalšie rôzne podmienky, pravidlá a papiere.
Nedávno odklepla vláda pomoc už etablovanej automobilke Peugeot Citroen v Trnave v hodnote 18,6 milióna eur. Spoločnosť by za túto sumu mala vytvoriť 420 nových pracovných miest. Zrejme netreba pripomínať situáciu s nedostatkom kvalifikovanej pracovnej sily v tejto oblasti priemyslu. Vytvorenie jedného pracovného miesta teda podporíme my všetci z našich daní neuveriteľnou sumou 44 348 eur. Nedostatok pracovnej sily chce zrejme vláda vyriešiť presťahovaním nezamestnaného, na ktoré prispeje sumou 4 000 eur. Dokopy teda dáme na jedno pracovné miesto sumu 48 348eur! Koľko musíme pracovať, koľko domácich živnostníkov musí vláda doslova ošklbať, aby sme sa všetci poskladali na takúto pomoc?
Takže si to zopakujme. Najskôr vláda svojimi neprimeranými stimulmi sústredí investorov na jedno miesto na Slovensku a potom chce od občanov, aby sa presťahovali.
Vláda chce zrejme ešte viac vyľudniť už aj tak vyľudnené oblasti Slovenska. Neuvedomujú si pritom, aké problémy tým spôsobí, v podstate už aj spôsobila. Na jednej strane tu máme rozdelené rodiny, opustené domy, cele dediny bez starostov a poslancov, kde dožívajú už len dôchodcovia. Na druhej, preplnené mestá, kde nie len štát, ale ani samosprávy nedokážu efektívne riešiť problém, či už z pohľadu infraštruktúry, ubytovania a pod.. Netreba zrejme pripomínať povestné sťahovanie národov z východu na západ a na opak.
Nie, vysťahovanie ľudí z regiónov nie je riešenie. Čo teda pomôže?
V prvom rade si treba priznať, že dotiahnuť investora do každého kúta Slovenska je nereálne. Ako je nereálne očakávať, že sa všetci presťahujeme za investorom. Sťahovanie treba nechať na prirodzený vývoj v spoločnosti. Mali by sme stopnúť finančné stimuly pre investorov. V krajnom prípade ich ponúknuť práve v oblasti s najvyššou mierou nezamestnanosti.
Dnes predsa v regiónoch máme malých podnikateľov, rodinné firmy, živnostníkov, ktorí by vedeli, chceli a zrejme aj potrebovali zamestnať ľudí, no nemôžu. Musia sa skladať na investičné stimuly a znášať byrokratické šialenstvo zo strany štátu.
No a samozrejme, netreba zabúdať na infraštruktúru. Teraz však nemám na mysli len diaľnice. Infraštruktúra sú aj cesty I., II. aj III. triedy, železnice, kvalitný internet, ale aj možnosť cestovania, integrovaná doprava, služby v regióne. Neponúkať občanom rovno presťahovanie sa, ale napríklad pohodlné, kvalitné, efektívne a spoľahlivé cestovanie za prácou v okolí. Dôležitá je aj úloha samosprávy pri vytváraní dobrých podmienok.
Ak totiž pôjdeme naďalej rovnakou cestou, to povestné „Posledný zhasne“ zaznie z niektorých regiónov Slovenska skôr, ako sme si mysleli.