Dr. Prostredník v komentári poukázal na fakt, že ochrana manželstva muža a ženy je niečo úplne iné, než boj proti homosexuálnym partnerstvám. Ak by sme sa aj dohodli, že manželstvo je zväzkom práve jedného muža a jednej ženy, neznamená to, že nemôže existovať registrované partnerstvo homosexuálov. V celom článku nezaznelo nič protikresťanské, ani viacerí výrazne konzervatívni kresťania nemali proti tomuto komentáru námietky.
10. apríla však zasadal Riadiaci výbor Ekumenickej rady cirkví (ERC), ktorý sa uzniesol na tom, že komentár dr. Prostredníka "nie je v súlade s Vyhlásením najvyšších predstaviteľov kresťanských cirkví na Slovensku zo dňa 16.9.2013." Takéto uznesenie je ale úplne absurdné z týchto dôvodov:
1) Vyhlásenie hovorí pozitívne o rodine a o manželstve muža a ženy, Ondrej Prostredník vo svojom komentári hovorí o manželstve a rodine to isté. Vyhlásenie a komentár dr. Prostredníka teda vôbec nie sú v rozpore! Komentár sa venuje aj iným zväzkom, než manželstvu muža a ženy, o takých zväzkoch však Vyhlásenie mlčí a nikde ich neodmieta!
2) ERC má vo svojich stanovách jasne napísané, že chce vytvárať priestor pre dialóg medzi kresťanmi, odsudzovanie konkrétneho postoja ale akýkoľvek dialóg znemožňuje. Ekumenická rada ešte nikdy neskúmala článok jednotlivého teológa a nevyjadrovala sa proti stanoviskám kresťanov v dennej tlači. Podobnú činnosť síce kresťania v minulosti vyvíjali, niesla však iný názov - inkvizícia.
3) ERC Vyhlásenie nikdy NESCHVÁLILA, ani ho nemala na stole. ERC teda porovnáva názor jedného teológa s úplne cudzím vyhlásením. Kresťanstvo po slovensky.
Myslím si, že dialóg medzi kresťanmi by mal byť otvorený. Viacerí z nás napríklad nemajú s homosexuálnymi partnerstvami žiadny problém - nevidíme totiž teologické a ani iné argumenty proti takýmto zväzkom. Ak nejaký teológ v minulosti počul slovné spojenie "nie je v súlade s...", bol už fakticky jednou nohou vo väzení, či v horšom prípade na horiacej hranici...
To, že sme kresťania neznamená, že všetko vidíme rovnako. Chceme však, aby sme sa o svojich názoroch a postojoch mohli baviť slobodne a bez strachu, že nás cirkevná vrchnosť bude za naše stanoviská súdiť bez akýchkoľvek argumentov, len preto, že má moc. Budeme radi, keď podporíte našu petíciu za otvorený dialóg v cirkvách.
A prečo sa hanbím za svoju cirkev?
Po prvé, ak je podľa ERC Prostredníkov komentár v nesúlade s Vyhlásením, znamená to, že keď predstavitelia kresťanských cirkví hovoria o ochrane rodiny, majú na mysli svätú vojnu proti homosexuálom. Krutou pravdou je to, že cirkvi sa na ochranu (tradičnej) rodiny len hrajú. Nik nerieši ozajstné problémy, nezamestnanosť, alkoholizmus, katastrofálny stav školstva či to, že mnohé rodiny sú rozdelené práve preto, že jeden z rodičov musí pracovať v zahraničí, aby uživil ostatných členov rodiny. Nevidí tak rásť svoje deti a nie je s nimi v čase, keď ho potrebujú najviac. Tieto problémy však pre cirkvi na Slovensku, vrátane tej, ktorej som členom, nie sú témou.
Po druhé, kresťania, obzvlášť evanjelici, pokladali a dodnes pokladajú za svoju povinnosť bojovať práve za práva utláčaných a práva menšín. Mnohí kresťania počas 2. svetovej vojny pomáhali židom, evanjelici v Česku pravidelne organizujú bohoslužby za zmierenie medzi Rómami a majoritou, evanjelici vo Švédsku či Nemecku nemajú problém akceptovať homosexuálov atď.
Chcel by som, aby raz aj Evanjelická cirkev a.v., ktorej som členom, bola cirkvou 21. storočia, cirkvou, ktorá bojuje za niečo a nepridáva sa stále na stranu tých kresťanov, ktorí potrebujú bez prestania bojovať proti imaginárnym triednym nepriateľom. Chcel by som, aby táto cirkev hľadala riešenia problémov dnešného človeka a aby bola opozíciou voči tým, ktorí sú presvedčení, že vlastnia večné Božie pravdy a že majú právo ich násilne vnucovať celej spoločnosti.
PS: pokiaľ s článkom súhlasíte, neváhajte podporiť spomínanú petíciu za otvorený dialóg v cirkvách.