BATHORY: Mne sa film páčil. Nerozumiem ani jednej výtke. Neviem, aký je problém s rakúsko-uhorským kontextom, neviem aký je problém s množstvom postáv, neviem aký je problém s údajnou nevýznamnosťou Erszébet Báthory, neviem aký je problém s fiktívnosťou príbehov (viď. Amadeus) a neviem aký je problém s Jakubiskom (okrem Post coitum, to bola strašná bejkárna). Prečo by som mal furt pozerať niečo o nejakých Tudorovcoch alebo Stuartovcoch. V tomto zmysle ma pobavil istý britský kritik-študent , ktorý filmu vytýkal, že je síce dobrý, ale predsa len fantasy (Narnia, Pán prsteňov...). Keď mal svoju mohutnú myšlienku dovysvetliť, uviedol, že králi veru v týchto končinách NIKDAJ neboli. To tak v Británii a poťažmo vo Francii. Toľko k výtkam k filmu Bathory.
VÖRÖS CSILLAG JE FPORÁDEČKU: ESĽP (to je ten, kde je furt Slovensko na lavici hanby pre prvú časť múdreho porekadla justice delayed justice denied) rozhodoval prípad zvaný Vajnai v. Hungary . V skratke, Attila Vajnai, toho času viceprezident Munkáspárt (Strana pracujúcich), mal spolu s kamarátmi v centre Budapešti demonštráciu (na mieste, kde voľakedy stála socha Karla Marxa). Na tejto demonštrácii mal na odeve známy symbol . Mimo iného je používanie tohto symbolu maďarským trestným zákonom explicitne označené za prečin (menej závažný trestný čin - pre tých čo majú doma maďarské zákonníky je to 269/B). Privolaná hliadka na mieste demonštrácie pána Vajnaiho vyzvala k odmontovaniu hviezdy z ošatenia, čo i učinil, a následne peštiansky súd upustil od sankcie na skúšobnú dobu jedného roka. ESĽP (to je ten, čo z diaľky pripomína ÖMV na ceste z Ba do Schwechatu) uznal námietky pána Vajnaiho voči takémuto postupu, a to zaujímavým spôsobom.
Pán Vajnai tvrdil, že hviezda je nielen symbolom komunistickej ideológie, ale tiež o poznanie demokratickejšieho hnutia pracujúcich (päť cípov ako päť prstov na mozoľnatých rukách, či päť kontinentov) a mnohí ľudia ju vnímajú ako symbol mieru a oslobodenia spod pravicovej diktatúry rudoarmejcami. Súd sa s ním stotožnil a uznal tiež argument, že 20 rokov po revolúcii v Maďarsku reálne nehrozí prevzatie moci komunistami (čo je pekné dvojzmyselné konštatovanie), naviac keď celá demonštrácia bola pokojná.
Pri podobných prípadoch sa nedá vyhnúť úvahám nad oprávnenosťou zákazu akejkoľvek symboliky. Osobne som zástancom takýchto zákazov. Spoločnosť zažila traumu. Netreba obetiam pripomínať poníženie a bolesť a utláčateľom zašlú slávu. Maďari si zvolili nediskriminovať a odsúdiť k protizákonnosti symboliku oboch totalitných ideológií, s ktorými mali skúsenosť. Myslím si, že v dnešnej spoločnosti (možno žiaľbohu) stále existuje stotožňovanie právneho a dobrého resp. správneho. Aj keď je teda podobný zákaz možno neefektívny či nerozumný, reprezentuje pre mňa vôľu odsúdiť identitu páchateľov. Iste, časom sa vyvinie iná symbolika a iné hrozby. Iste, tých sa treba vystríhať tiež. Ale netreba zabúdať na tie minulé.
Navyše ESĽP (to je ten o ktorom je tento stĺpček) argumentoval tým, že neexistuje reálna hrozba. Tým podľa mňa zmenil spôsob akým o podobných hrozbách uvažujeme. Zo zadusme to pri koreni sa stalo počkajme si na reálnu hrozbu. No uvidíme. Myslím, že to ústa otvára skôr neslobode, ako občanom bažiacim po slobodnom prejave na základe článku 10 Európskeho dohovoru o ochrane ľudských práv a základných slobôd. Článok via ECHR Blog .
MOST: Slovami ani neviem celkom vyjadriť ako ma to serie . Na Slovensku platí, že existuje mnoho rečí po uskutočnením podobných transparentností, ale málo skutkov pred nimi. Ale teraz sú už aspoň slová. Tak neviem, či sa dakam posúvame. A už vôbec neviem kam. Ak postavia jeden z tej trojice, prisámvačku, že si odpľujem vždy keď pôjdem okolo.
HUDBA - Peter Machajdik: Nell'autunno del suo abbraccio insonne: Asi pred mesiacom som zistil, že mám zásadné medzery v poznaní slovenských skladateľov. Jedného z nich sem teda, skrzeva Utube, postnem. Koncom júla vyjde v Hudobnom fonde od tohto skladateľa nový album NAMAH.