Re-kla-ma ne-klam-ma !

Žijeme všetci pospolne v ranom kapitalizme. Nuž a teda sme svedkami všelijakých prapodivných javov, ktoré sa našťastie čím ďalej tým viac začínajú obliekať do smokingov s pekným slušivým motýlikom. Čo ale fakt nemôžem vystáť sú stupídne reklamy.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (17)
Obrázok blogu

Pôvodne som rozmýšľal, že tento článok bude konkrétny. Takpovediac, konkrétny až na kosť, a budem tu rozoberať menovite jednotlivé reklamy, aby na nich nezostala ani nitka suchá. Nakoniec som sa však rozhodol, že dnes zostanem len v rovine náznakov a anonymných textíkov, ktoré snáď len pozornému čitateľovi naznačia o akú firmu ide:).

Tak úvod by sme mali za sebou, a teraz k veci. Čo mi vlastne na reklame vadí? Nie, nie je to zlý výber farieb. Nie, nie, ani idiotské hlášky jej protagonistov. A, aaaaaa, nie nie, ani to nie. Tak čo teda? Nuž je to prosté. Púhe klamstvo. Lož, zavádzanie, nepravda, ponechanie si najdôležitejších informácii, kamarátsky úsmev plechovky.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Marketing má jedno železné pravidlo, s ktorým treba umne pracovať. Ono totižto ľudia nemajú radi colové nápoje. Nemajú radi ani kosačky, ani autá, ani telefóny. Ľudia majú radi uspokojovanie svojej potreby. A pozor, to nie je to isté. Moja potreba trebárs môže byť nedostatok zábavy. Život mi ide fajn, všetko ako má byť, len zábavy nie je dosť. Zdôverím sa kamarátovi a ten si povie, hmmmmmmm...veď ja mám doma nitku a dostatok dreva. A vyrobí jojo. Ako správny kamarát mi ho predá za 500 Sk (a pridá náhradnu nitku) a ja sa pustím do hrania. Moja potreba hrať sa je uspokojená. Takto sa hrám dva roky. Kamarát neustále investuje do výroby nového, lepšieho, fosforeskujúceho joja, aby si mohol zapýtať 10 500 Sk. Ale pozor! Už to tak je, že na svete je viac ľudí, ktorí chcú zarobiť. Niekoho iného teda napadne, že ma to jojo omrzelo, a vyrobí hraciu konzolu. A teraz príde dôležitý moment. Môj kamarát si myslí, že moja potreba je "vlastniť jojo" a preto investuje veľa peňazí a vyrobí rozprávajúce jojo. Ale beda. Konzola sa mi páči viac, a kamarát bankrotuje.

SkryťVypnúť reklamu

Pointa je teda vystihnúť ľudskú potrebu, nie nalepiť sa na vlastný produkt, s vedomím ako perfektne som ho vyrobil. Bohužial presne toto teraz firmy v rámci brand marketingu robia (čo ich bude stáť peniaze, ešte o tom, ale nevedia). A tak sa z televízie dozviem, že Kuko je už naprd, takže ho treba hodiť do kontajnera (čo je svojou stratégiou snáď jedna z najhorších reklám aké som kedy videl, záujemcom vysvetlím), že práva zábava je jedine s priateľmi a jedine s pravým horkastým bylinným nápojom (akoby s pivom či slivovicou nebola), že mobilný telefón robí môj svet krajším, že všade hľadám rast, že robím aj keď nerobím, že život je strašne dravý a sexi, len treba správne džíny, že 140 percentný úrok je ideálnou voľbou pre babičky alebo že svet mužov a žien spája iný bylinkový nápoj.

SkryťVypnúť reklamu

Toto sa nedá pokladať za nič iné len za cieľavedomé klamstvo, ktoré síce možno ľahko vychádza z úst či rovnako ľahko pristane na papier, ale o to ťažšie dolieha na pospolitý ľud tejto krajiny. Ono, dospelí ľudia, aj keď nie všetci, sú našťastie ako tak chránení. Ale súkromne mám čoraz častejšie pocit, že skutočne existujú ľudia, ktorí sa obliekajú podľa PR rubriky v štýle "buď ako hviezda" či podľa modelových vzorov v štýle "drsňák nosí toto a pije tamto". Problém je, že týmto ľuďom to zostane aj do dospelosti. A tak si môžem pozrieť reality šou z NY, kde nevesta 3 MINÚTY pred tým ako jej zakričia MAZEL TOV! volá do svadobnej agency, aby sprdla tú ženskú z call centra, že chcela lila alstroemérie a oni doniesli fialové. Našťastie svet je v tomto celkom spravodlivý a tak sa vždy dostaví opica. V marketingu sa táto opica volá kognitívna disonancia. Áno áno, priatelia, to je ten moment, keď si náš reklamový hrdina, irl (in real life, be cool brother) uvedomý, že vlastne nevie čo je to Kuko, že po tom skvostnom originálnom nápoji môže grcať presne tak isto ako po vodke, že cez mobil sa volá, nie zachraňuje svet, a že mu cez neho môže volať dňom i nocou napríklad niekto veľmi nemilý, že tam kde hľadal rast našiel leda tak *****, že džíny má síce super, ale priateľka je na nič a iná na neho nezabrala, že jeho babička musela predať byt, aby splatila pôžičku na 2000 korún a že čím viac pil ten druhý nápoj tým bol z objektívneho sveta ďalej a ďalej a ďalej...až zaspal bez bázne a hany s plnými semenníkmi ožratý jak bomba na Hlavnej stanici. Prosto ľudia pochopia jednu jednoduchú, za to niekedy až príliš rafinovanú pravdu, že NIE VŠETKO ČO HOVORIA V TELEVÍZII JE PRAVDA, pokiaľ im pravda, alebo jej vyholená oretiazkovaná podoba, nezazvoní pri dverách (svojho nového raja).

SkryťVypnúť reklamu

Skrátka a dobre, chcel by som poprosiť všetkých kompetentných, aby si brali moje rady k srdcu a nevyrábali idiotsky všeobjímajúce reklamy a snažili sa vystihnúť pravú podstatu svojho výrobku. Inak sa obávam, že mi moja bloggerská česť nedovolí inak, a budem nútený pristúpiť k tvrdším opatreniam.

Na záver by som chcel odporučiť všetkým, ktorý tento blog čítajú, aby ho čitali veľa, veľa a ešte viac veľa, pretože pomáha pri problémoch s dýchacími cestami, uzdravuje ovčie kiahne a tiež privádza na božiu cestu. Pravidelný čitatelia majú naviac zľavy vo všetkých letoviskách a tiež dva sezónne lístky do SND. Kto mi klikne na tlačítko KARMA, tak ten bude už dokonca svojho života zdravý, štastný a bohatý a pri plnej potencii. Also sprach Zarathustra. See you later aligator, after while, crocodile...proste seeerus.

Jakub Jošt

Jakub Jošt

Bloger 
  • Počet článkov:  90
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Autor sa spolupodieľa na Central-European Economics Watch Zoznam autorových rubrík:  EkonómiaPolitikaAforizmizniPrávoKultúraSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Lucia Nicholsonová

Lucia Nicholsonová

207 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Radko Mačuha

Radko Mačuha

235 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

92 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu