Mesto, ktoré sa zrodilo z ocele ruskej železnice, prežilo vojny, ideologické spory a dnes zažíva bezprecedentný rozkvet ako kľúčový most medzi Čínou a Ruskom.

Ranné obdobie: Ruská expanzia (1897 – 1917)
Mesto Suifenhe sa zrodilo z ocele a imperiálnych ambícií cárskeho Ruska. Jeho vznik bol priamym dôsledkom výstavby Čínskej východnej železnice (v orig. Китайско-Восточная железная дорога), ktorú Ruské impérium budovalo v rokoch 1897 až 1902 na základe koncesie od dynastie Čching. Táto strategická trať spájala sibírsku Čitu s tichomorským prístavom Vladivostok a prechádzala cez čínske Mandžusko. V roku 1903 tu Rusi postavili železničné dielne a ďalšiu infraštruktúru, čím položili základy mesta, ktorého osud bol od začiatku neoddeliteľne spojený so železnicou a jeho polohou na hranici.

Turbulentné roky (1917 – 1949)
Po páde cárskeho Ruska sa Čínska východná železnica stala zdrojom neustáleho napätia. Hoci sa sovietska vláda v roku 1924 oficiálne zriekla imperialistických nárokov, kontrolu nad železnicou si ponechala. V roku 1929 vyvrcholil spor v najväčšom vojenskom konflikte medzi Čínou a západnou mocnosťou na čínskom území. Počas siedmich týždňov bojov Sovieti neváhali terorizovať civilné obyvateľstvo, keď namierili svoje lodné delá na mesto a demonštrovali silu preletmi lietadiel. Čína bola nakoniec prinútená železnicu vrátiť. Sovietska kontrola sa skončila až v roku 1935, keď Stalin predal trať Japonsku, čím sa Suifenhe dostalo pod vplyv ďalšej zahraničnej mocnosti.
Izolácia Studenej vojny (1949 – 1980)
Po založení Čínskej ľudovej republiky v roku 1949 a počiatočnom priateľstve s Moskvou prišiel v 60. rokoch čínsko-sovietsky rozkol. Pre pohraničné mesto ako Suifenhe to znamenalo desaťročia izolácie a napätia. Z obchodnej tepny sa stala militarizovaná zóna. Bývalá železnica slúžila Čínskej ľudovej armáde na presun vojsk k hraničným prechodom a k bojovým pozíciám pozdĺž rieky Ussuri, kde dochádzalo k ozbrojeným stretom.
Otvorenie sa svetu a nový rozvoj (1980 – 2022)
Všetko sa zmenilo s normalizáciou čínsko-sovietskych vzťahov v 80. rokoch. Suifenhe sa stalo jedným z prvých čínskych miest, ktoré sa otvorili medzinárodnému obchodu. Jeho strategická poloha, ktorá bola predtým vojenskou nevýhodou, sa zmenila na obrovský ekonomický prínos. Mesto sa postupne transformovalo na prosperujúci obchodný uzol, cez ktorý prúdilo drevo, potraviny a spotrebný tovar.
Súčasnosť: Most v novom svetovom poriadku (2022 – dnes)
Skutočný zlom však prišiel po ruskej invázii na Ukrajinu v roku 2022. Partnerstvo medzi Čínou a Ruskom dosiahlo nové výšiny a bilaterálny obchod explodoval zo 147 miliárd dolárov v roku 2021 na 240 miliard dolárov v roku 2024. Pre Suifenhe to znamenalo dramatický nárast významu.
Dnes je mesto kľúčovým bodom v niekoľkých strategických projektoch:
Je dôležitou súčasťou čínskej iniciatívy Pás a cesta.
Leží na Čínsko-mongolsko-ruskom ekonomickom koridore.
Slúži ako jedna z hlavných brán pre bezprecedentne rastúcu obchodnú výmenu s Ruskom.
Výklady v meste Suifenhe zdobia dvojjazyčné nápisy a vzťahy medzi oboma krajinami sú najlepšie od konca 50. rokov. Z malého mesta, ktoré vzniklo ako vedľajší produkt imperiálnych ambícií, sa Suifenhe transformovalo na jeden z najdôležitejších mostov v čínsko-ruských vzťahoch, ktorého význam v kontexte súčasných geopolitických zmien naďalej rastie.