Aj nám v každom z nie málo uplynulých rokov cestovné kancelárie a navštívené destinácie spôsobovali svojimi službami a prístupom len vcelku príjemné pocity. Ale – iba do nedávnych dní. Preto pozor!
Sedemnásteho júna 2015, tesne pred 21. hodinou sme si na webovej stránke cestovnej kancelárie Orostours objednali 12-dňový pobyt v egyptskej Hurgade a ešte do 22. hodiny sme kontaktovali jej infolinku, kde nám oznámili, že nás o dostupnosti pobytu budú informovať na druhý deň. Stalo sa, okolo 9. hodiny CK Orostours potvrdila akceptáciu našej objednávky.
Podľa dohody sme zálohu 556,- € „cestovke“ Orostours osobne odovzdali v ten deň okolo 15. hodiny. Doplatok 500 € sme uhradili o 4 hodiny neskôr, t. j. okolo 19. hod. internetbankingom. Vzápätí po odoslaní úhrady sme sa začali pripravovať na odlet. V jednom z pasov sme však zistili platnosť „iba“ do 6.9.2015, teda kratšiu než 6 mesiacov, ktoré stanovujú pravidlá pre návrat z destinácií mimo EU.
Okamžite sme išli kontaktovať banku, aby úhradu stopla. Avšak pod dojmom dobrých skúsenosti s ostatnými cestovnými kanceláriami v minulých rokoch sme si zároveň povedali, že sa najprv poradíme s CK Orostours a ak bude treba, zmeníme termín pobytu. Už zaplatenú zálohu cestovná kancelária si môže priradiť k nemu, my dovtedy vybavíme nový pas. A v prípade, že z telefonického rozhovoru vyplynie, že to nie je možné, stále ešte máme čas požiadať našu banku, aby platbu nezrealizovala a využiť aj iné možnosti.
Nemali sme žiadny dôvod pochybovať o serióznosti zvolenej „cestovky“. Aj preto, že sme sa s ňou mienili vybrať na dovolenku prvý krát a tieto referencie http://forum.skrz.sk/index.php?read,32,16209,26447 od jej skorších klientov sme nepoznali. Presne o 21:22 hodín, teda ani nie dve a pol hodiny po odoslaní úhrady, nám - po oznámení problému službukonajúcej pracovníčke na informačnej linke - zavolal sám majiteľ CK Orostours. Upokojoval nás, že ak aj jeden náš pas je platný iba do 6.9.2015, že to nie je žiaden problém, že už mal klientov s oveľa kratším dátumom platnosti a neboli žiadne komplikácie. Navrhol nám osobné stretnutie v mieste nášho bydliska za benzínovým čerpadlom, na druhý deň ráno (19.06.) o 8:30 hodín. Keďže veľmi priateľským tónom a presvedčivým spôsobom rozptýlil naše obavy z možných komplikácií, rovnako aj náš zámer volať banke alebo preložiť termín dovolenky, so stretnutím sme súhlasili.
Prišiel aj s kolegyňou, čo len umocnilo našu dôveru. Lebo hovoriť o obchode v trojici je vždy spoľahlivejšie ako vo dvojici. Opäť nás na príkladoch z jeho mnohoročnej praxe v turizme presviedčal, že platnosť pasu „iba“ dva mesiace a šesť dní po návrate z Egypta nemôže spôsobiť problémy, tobôž nie to, aby letisková kontrola majiteľa predmetného pasu do Hurgady a späť nepustila.
Otázku, na koľko percent si je istý, že to tak bude, upokojil odpoveďou, že na 99.99 %. Tu naša dôvera v jeho profesionalitu poklesla. Promile neistoty sme slovne podčiarkli ako dôvod na triezvejšie nazeranie na odlet a teda aj na prijateľnejšie riešenie celej záležitosti v zmysle preloženia zájazdu s už uhradenou zálohou aj zvyšnou platbou, ktorá o cca 8:45 ráno ešte stále nemusela byť na účte CK Orostours. Jej majiteľ nám na to podráždene odvetil, aby sme nerobili paniku. A keď sme opakovane navrhli konať tak, ako keby sa to promile malo naplniť, dal nám nasledovné rady:
1. Prísť na letisko medzi prvými.
2. Byť pokojní.
3. Na Check In sa dostaviť tak, aby sme boli pri vybavovaní formalít piaty v poradí.
Nedôvera k nemu v nás ešte viac vzrástla, ale všetky rady sme aj tak splnili do bodky. Po začatí odbavovania pasažierov majiteľ CK Orostours niekoľkokrát podišiel k pultu Check In a niečo s pracovníčkou letiska vybavoval. Ďalšia vážna pochybnosť o jeho profesionalite a serióznosti jeho cestovnej kancelárie Orostours i jeho samého sa dostavila, keď nám do zástupu pred Check In-om prišiel diskrétne povedať, že „veľa diškurujeme“. Zarazilo nás to, lebo sme sa medzi sebou rozprávali úplne obvykle, ako pred každým letom a ako všetci ostatní pasažieri okolo nás.
Ani nie 3 minúty nato nás majiteľ cestovnej kancelárie Orostours, ku ktorej naša dôvera už klesla k nule, vytiahol zo zástupu s chladným konštatovaním, že „sú problémy“, že „majiteľ pasu s kratšou dobou platnosti ako 6 mesiacov po návrate letieť nemôže“.
Navrhli sme mu riešiť jeho zlyhanie z predvčerajšieho večera a včerajšieho rána korektnejšie, t. j., aby nám umožnil uhradenú platbu 1056 € využiť v inom jeho zájazde. Odmietol. Tónom na hony vzdialenom tomu, akým nás ubezpečoval a čičíkal telefonicky a aj na stretnutí za benzínovým čerpadlom v čase prechodu našej platby na jeho účet.
Čo teda máme podľa vás robiť? opýtali sme sa ho priamo. Podotýkame, že bola sobota (19.6.) dopoludnia. Navrhol nám, aby majiteľ predmetného pasu si za 48 hodín vybavil nový pas, kúpil sólo letenku a letel do destinácie v stredu 23.6. Ešte raz sme mu vecne zopakovali včerajšie (piatkové, 18.6.) stretnutie za benzínovým čerpadlom i jeho sebavedomé uisťovania o svojej odbornosti a skúsenostiach v predvčerajšom (štvrtkovom, 17.6.) večernom telefonáte. Odvetil nám: „Tak veď vám vravím, čo máte robiť, aby ste odcestovali...“
Neodcestovali sme, ani jeden. Vrátili sme sa domov sklamaní a pevne presvedčení, že toto treba povedať verejne, úradom aj všetkým potenciálnym zákazníkom tejto „podarenej“ CK Orostours. Referencie o nej nám priateľ sprostredkoval z internetu niekoľko minút po našom predčasnom a neúspešnom opustení letiska. Škoda, že sme sa s nimi neoboznámili pred prvým kontaktom s CK Orostours. Boli by sme síce o trpkú skúsenosť chudobnejší, ale o 1056 € bohatší. K negatívnym referenciám o CK Orostours sa pripájame.
Lebo majiteľ „cestovky“ Orostours
a) nás svojou argumentáciou, že odlet bude bezproblémový, úmyselne priviedol telefonicky aj osobne do omylu;
b) nekonal korektne so snahou sprostredkovať službu, ale iba obchodnícky - so snahou docieliť zisk;
c) našu osobnú ústretovosť na seriózny dohovor ešte aj po zmarenom zájazde na letisku arogantne odmietol.
Preto budeme vec riešiť súdnou cestou. Toto upozornenie zverejňujeme preto, aby sklamaných dovolenkárov zo služieb cestovných kancelárií zameraných len na zisk bolo u nás čo najmenej.