Volali sa Gašpar, Melichar a Baltazár, a pripomínajú sa v rámci sviatku Zjavenia Pána. Iste, prvé čo vás napadne je, či sa tak naozaj volali. Nemuseli sa, ale našťastie to nie je až také dôležité. Ešte predtým, než označíme tieto tri postavy za rozprávkové, skúsme si na chvíľu predstaviť, že existovali. Isteže evanjelium mnohí neberú za dôveryhodný historický zdroj a ani evanjelistu Matúša za dôveryhodného spisovateľa. Len pripomínam, že podľa mňa ľudia ako pápež František, pán Bezák alebo Srholec sú ľudia, ktorých si váži a rešpektuje väčšina Slovenska. Ba niektorí aj vzhladajú k nim, nezávisle od toho, či sú veriaci alebo nie. (čo je trochu zvláštne, keďže viera je práve to, čo týchto troch najviac charakterizuje). Zároveň si trúfam povedať, že oni Evanjeliu podľa Matúša veria.
Skúsme si urobiť teda myšlienkový experiment. Dajme tomu, že Matúš píše pravdu. Píše o zvláštnom nebeskom úkaze mesiáša, čo bolo predpovedané. Traja mudrci z východu sledujúc hviezdu objavili mesiáša. Prečo traja? Odhadujeme to podľa počtu darov. Ale pravda je taká, že nemuseli byť traja. Podľa všetkého to boli ľudia z vyššej spoločenskej vrstvy. Dary totiž boli bohaté (zlato, kadidlo a myrha) a muži spôsobili v Jeruzaleme veľký rozruch. Kadidlo a myrha sa vám nezdá ako bohatý dar? V tých časoch boli.
Nechcem sa zapodievať farbou pleti, vekom, presným postavením, a symbolikou týchto troch pánov. To si môžeme vypočuť v kázňach. Čo je pre mňa dôležitejšie je toto: Napriek tomu, že príchod mesiáša bol predpovedaný v Starom zákone, keď sa to konečne stalo, skoro nikto tomu nechcel veriť. Podľa dostupných údajov Mária uverila, Jozef mal ťažkosti, ale napokon uveril, po Jeho narodení v Neho uverili traja mudrci a pastieri. Drvivá väčšina neuverila, veď Židia dodnes neveria, že sa vtedy narodil mesiáš.
A keď sa tak zamyslíme, bolo to na neuverenie. Nekonečný, všemocný, absolútny Boh sa rozhodne, že ľuďom pomôže v ľudskej podobe. Ešte raz. Všemocný Boh si zoberie na seba veľmi obmedzenú ľudskú podobu. Trpí za nás na kríži a umiera. Obrovská vec.