Prečo o tom vlastne ale píšem blog. No pri scéne s bičíkom ma napadla jedna vec. Kým Pacho bojuje o bičík s grófom tak poddaný Matej pobehuje okolo nich a kričí-tu som tu som vaša milosť. Udrite si, udrite si. Presne ako dnes keď sa zopár ľudí snaží "rebelovať" a poukazovať na neprávosti páchané na národe, na klientelizmus, korupciu a politickú čvargu a ruve sa o bičík, tak väčšina národa ohýba chrbát a kričí udrite si udrite si tu sme. Áno dnes už nemusíme chodiť robotovať na pánske a ani nemusíme písať listy Márii Terézii aby urobila poriadok lebo sa nám národ búri. Dnes priemerný Slovák hrdlačí za mizerný plat a ak poukáže na neprávosť dostane po hube aj bez zahraničnej pomoci.
Nechcem dávať príklad ako sa porátať s dnešným panstvom, veď koniec koncov nemáme Frndžalicu ako mal Pacho. Nechcem ani nabádať ľudí k rebélii, rebovaniu či vypaľovaniu. Chcem len poukázať na fakt, že aj keď už nie sme vo feudalizme a žijeme v modernom 21.storočí a užívame si výdobytky doby, stále je náš svet rozdelený na pánov a chudobných. Ak mi niekto bude oponovať, že ale predsa máme tu dnes aj strednú vrstvu, tak áno máme. Aj v dobe feudalizmu boli slobodníci a neradi sa otrčali na verejnosti lebo pánov to veľmi škrelo a nedali im bez tak pokoja. Presne ako dnes. Stredná vrstva síce má čo to viac ako chudoba, ale ak sa skúsi otrčať hneď mu panstvo pristrihne krídelka či už vyššími daňami, alebo povinnosťou hlásiť akúkoľvek "rebéliu".
Z celého príbehu o Pachovi som si však vzal jedno ponaučenie. Jedna vec sa zmenila. Nie chudoba a bedač vypaľuje pánov, ale dneska páni vypaľujú chudobu. A tak budem parafrázovať, krásnu vetu pána Labudu zo spomínaného filmu - S tým rabovaním a vypaľovaním treba prestať vážení páni. Veď tuto už pomaličky nie je z čoho žiť.
P.S.: Na konci príbehu zostane z Pacha iba hlava. Čo zostane z nás ak opäť necháme beztrestne kradnúť ďalšie Gorily a nepotrestáme Gorily, ktoré dokonca poznáme aj po mene?