Trnavská župa má mnoho skvelých predpokladov pre to, aby sa na jej území rozvíjala ekonomika s vysokou pridanou hodnotou, teda aby tu popri automobilkách postupne vznikali investície založené na vysokej úrovni vzdelania a špecializácie.
Všade tam, kde sa darí vzdelanostnej ekonomike, dvíha sa životná úroveň a rastie aj dopyt po leteckej doprave a službách, s následným multiplikačným efektom na rozvoj obchodu a cestovného ruchu.
Aj preto od nástupu na Úrad Trnavského samosprávneho kraja robíme všetky kroky pre záchranu a stabilizáciu piešťanského letiska.
Už po nástupe som avizoval konkrétne kroky, ktorými smerujeme k spomínanému cieľu. Najskôr sme rozbehli nevyhnutné oddĺženie, na ktorom sa podieľali akcionári – či už Trnavská župa alebo mesto Piešťany. Avizovali sme tiež rokovania s bankou o prefinancovaní pôžičiek, ktorými bolo letisko zaťažené, aby sme sa zbavili pochybných pôžičiek od súkromných a právnických osôb, ktoré v minulosti letisku požičali peniaze.
V posledných dňoch sa však množia zavádzajúce (fake-ové ?) informácie súvisiace práve s úverom 800 tis. Eur, ktorý si letisko vyrokovalo s bankou. Vraj ideme letisku pridať ďalšie dlhy. Vec sa však má inak: Úver nahrádza súčasné existujúce a splatné pôžičky (teda letisko ich musí tak či tak zaplatiť). Ide o viaceré pochybné pôžičky od fyzických a právnických osôb, ktoré vznikli za bývalého vedenia spoločnosti.
Chcem teda zdôrazniť, že nevytvárame nové dlhy. Naopak. Pochybné pôžičky nahrádzame štandardným a lacnejším bankovým úverom.Budeme splácať za menší úrok. Čiže chránime záujmy letiska, pretože štandardný produkt z banky je po všetkých stránkach výhodnejší a v neposlednom rade lacnejší, ako doterajšie pôžičky. V konečnom dôsledku sa vytvára aj prehľadnejšie prostredie pre partnerov letiska, či potenciálnych investorov.
Splatnosť úveru je 10 rokov. Ručíme pozemkami, čo je štandarný postup banky. Toto sa tiež stalo predmetom kritiky, no kritici zabudli, že už aj dnes sú pozemky založené v prospech jedného zo súkromných veriteľov, ktorí letisku požičali peniaze.
Je zarážajúce, že štandardný bankový úver spôsobil otázky, no nikto sa v minulosti nepýtal prečo súkromné osoby a firmy požičiavajú letisku peniaze a dostávajú to ručené pozemkami letiska.
Úplne logicky sme sa preto rozhodli, že sa súkromných a nebezpečných pôžičiek zbavíme – vyplatíme ich.
Ešte raz opakujem, že tento úver nie je žiadnou novinkou, ide o súčasť dlhodobého plánu záchrany letiska, ktorý sme už pred časom avizovali.
Naďalej platí, že terajšie predstavenstvo a dozorná rada letiska pracuje bez nároku na odmeny. V minulosti práve vyplácanie odmien vytvorilo takmer 700 tisícový dlh, ktorý si dnes niektorí bývalí členovia orgánov nárokujú vyplatiť prostredníctvom súdov. Zopár príkladov: Mnohonásobne si zvyšovali odmeny (hoci ich letisko nemalo z čoho platiť), odsúhlasili si obrovské 9-mesačné zlaté padáky. Jeden z členov predstavenstva žaluje župu o sumu 38 tisíc eur, aj s ďalšími poplatkami (úroky, odvody) je to viac ako 50 tisíc. Bol na 22 zasadnutiach, jeho účasť na jednom zasadnutí teda má stáť daňových poplatníkov 1 700 eur (aj s úrokmi a súdnymi poplatkami to župu vyjde na takmer 2 300 eur za jednu jeho „audienciu“). Ďalšia členka predstavenstva si zasa nárokuje za jednu účasť na zasadnutí predstavenstva sumu 49 tisíc eur. V roku 2016 sa dokonca vtedajšie vedenie snažilo dostať letisko do likvidácie, čím by sa otvorila cesta pre rozobratie lukratívnych pozemkov letiska. Tomu sa dnes vedenie letiska aj akcionári snažíme všemožne zabrániť.
Na letisku v Piešťanoch prebieha stále proces stabilizácie a konsolidácie. Pracuje sa na zvýšení objemu letov, ktoré by mali letisku priniesť vyššie príjmy. No spoločnosť, ako je Letisko Piešťany, sa po rokoch úpadku nedá revitalizovať za niekoľko mesiacov. Budeme preto ďalej pracovať na tom, aby sme letisko stabilizovali a pripravili podmienky na jeho ďalší rozvoj.