Ostal som vtedy v šoku. Nešlo o žiadne deti milionárov, ale normálnych vysokoškolsky vzdelaných obyvateľov nášho mesta, z ktorých polovica pracovala v Bratislave.
Áno, časy sa zmenili a ľudia získali neobyčajnú mobilitu. Ich rozhodnutia kde tráviť svoj voľný čas diktujú podobné motívy, ako boli kedysi naše. Ale ak doma nenájdu vhodnú ponuku, nerezignujú ako my, rozhodnú sa inak. Ich svet sa zmenšil a aj morské pobrežie Chorvátska je pre nich blízke, ak im poskytne hodnotný zážitok – hoci len na víkend. Na budúce to možno bude túra vo Veľkej Fatre a potom Leonardo na Vinci v Museum Albertina vo Viedni. Alebo All weekend´s London trip s Ryan Air.
Kým polovica spomínanej skupiny ešte donedávna v Nitre nielen bývala ale aj pracovala, kríza to zmenila. Títo mladí odišli. Odišli tam, kde vedeli krízu riešiť lepšie ako v Nitre. Inými slovami – tejto kľúčovej mladej vzdelanej vrstve, plnej nápadov a ideí asi neponúkame v našom meste dosť pre život, prácu, oddych či zábavu.
Často sa s obľubou hovorí, že Nitra je plná mladých ľudí. Áno, je plná, ale sú odinakiaľ. Väčšina študentov uteká z Nitry ešte pred víkendom. Je to tak – mladí utekajú z nášho mesta preč. Domov k mame, k priateľom, na sobotnú diskotéku. Univerzitné kampusy a ich okolie ostávajú pusté a prázdne. Namiesto toho, aby tu trávili spoločný voľný čas a ešte sem za nimi prišli aj ich priatelia. Na nitrianskych diskotékach sa v prvý večer víkendu bavia skôr stredoškoláci a maloletí. Často v spoločnosti alkoholu alebo aj nebezpečnejších vecí.
Neviem, koľko vysokoškolákov z tých, ktorí v Nitre študovali, sa rozhodlo u nás usadiť a z akých dôvodov. Akoby to v meste nikdy nikoho nezaujímalo. Ani vedenie mesta. Keď sa ich spýtate, nebudú vedieť odpovedať. A práve títo mladí ľudia sú jedným z kľúčov k úspechu nášho mesta. Podotýkam, že kľúčom zo zlata. Práve mladí a práve kreatívni, ktorí si vedia vymyslieť hoci aj ten trochu bláznivý víkend. Mladí ľudia s podobným životným štýlom plným aktivít predstavujú novú silu v ekonomike a živote celej našej krajiny. Stávajú sa členmi stále silnejšej vrstvy ľudí, ktorú sociológovia zvyknú nazývať kreatívna trieda. Táto vysokovzdelaná, dynamická vrstva rýchlo rastie, začína byť dobre platená a uplatňuje sa v širokej škále odvetví. Od technológií po žurnalizmus, umenie a zábavu, od financií po high end produkciu či jej riadenie. O tom, že sú kreatívnou ekonomickou triedou a hybnou silou, ešte sami nevedia. Ich spoločný étos, ktorý si váži tvorivosť, individualitu, rozdielnosť a hodnoty, však už rozpoznal biznis, ktorý ich všade vo svete láka k sebe. Vedenie nášho mesta to však stále nechápe. Nechápe, že to, čo platí pre korporácie, platí aj pre mestá.
Pýtate sa: je teda Nitra málo kreatívna?
Odpoveď znie: áno, to je presné! A prvým kreatívnym krokom Nitranov by mala byť výmena vo vedení ich mesta!