Som vďačným návštevníkom nášho Slovenského národného divadla, najmä opery. Kultúra je jednoznačne jedným zo spôsobov, ako dobiť baterky, ako zrelaxovať po náročnom pracovnom dni. Počas korony neboli divadlá v jednoduchej situácii, boli dlho zatvorené, a ak práve neboli zatvorené, týkali sa ich rôzne obmedzenia.
Sme v čase uvoľňovania opatrení a život sa vracia postupne do normálu. A tak aj my, diváci, máme opäť šancu vrátiť sa do divadla a dopriať si občerstvenie ducha. Ako som sa včera prechádzal popri SND, nemohol som uveriť vlastným očiam. V kalendári bol 4. apríl 2022, no naše divadlo zostalo .... v marci. Po dvoch rokoch agónie už malo divadlo pracovať na plné obrátky, aby sa opäť dostalo do povedomia diváka, malo by ich byť vidno v médiách, ale aj v uliciach Bratislavy. Je nepochopiteľné, že aprílový program sa už hrá vo veľkom, ale pri obidvoch budovách SND, historickej aj novej, zastal čas. A tak okoloidúci potenciálny divák stretáva sťaby zabudnuté, bezprízorné pútače s marcovým programom.
Akú marketingovú koncepciu môžeme čakať od našej Mekky slovenskej kultúry, od nášho národného kultúrneho stánku, keď nie je schopné osloviť okoloidúcich s pripravovaným programom, teda doslova vymeniť plagát s programom? Nechce sa mi veriť, že by v SND nebol marketingový útvar, prípadne že by v ňom robil iba jeden človek, ktorý nič nestíha. Ide o systémové zlyhanie? Sú všetci pracovníci na home office? O pripravovaných aprílových predstaveniach predsa musí divadlo na diváka komunikovať už koncom marca. Do úvahy ešte pripadá, že išlo o prvý apríl, v tomto prípade by však išlo o nevydarený žart.
Obávam sa, že divadlo nepochováva korona a udalosti vo svete, ale jeho vlastná neschopnosť. Spomenul som si, že už v roku 2007 som upozornil na neschopnú propagáciu, vo svojom blogu Zabudnutá premiéra Barbiera alebo Ako diváka nedostať do divadla - Július Žatko - (blog.sme.sk). Sme 15 rokov po a ... sme svedkami rovnakej neschopnosti. Kto má propagovať divadlo a jeho program? Dobrovoľníci, tak ako neraz suplujú štát na hraniciach s Ukrajinou? A tak aj v tomto prípade viac ako inokedy platí známe Marec, poberaj sa starec.