
V texte ma zaujali dve vety: "Čo ťa do nás, Syn Boží?! Prišiel si sem predčasne nás mučiť?" Ide o úryvok komunikácie medzi Kristom a zlými duchmi. Ak chápem správne, zlí duchovia očakávajú, že Syn Boží ich bude niekedy v budúcnosti mučiť a sú zaskočení, že by sa to mohlo udiať už teraz. Začínajú s ním vyjednávať: „Ak nás už vyháňaš, pošli nás do čriedy svíň!“ A On? Povedal im: „Choďte.“
Nechcem teraz polemizovať, či tam v tom čase črieda svíň byť mohla, alebo nie, či posadnutý bol jeden, alebo ich bolo viacero a ani o tom, či je existencia zlých duchov reálna, alebo patrí do ríše rozprávok. Zaujalo a šokovalo ma niečo iné; niekto označil Božieho Syna za toho, ktorý mučí (raz bude mučiť). A Boží Syn na toto obvinenie vôbec nereaguje.
Ale zamyslime sa, žeby ten, ktorý "všetko stvoril" (Ef 3, 9), ktorý "prvý miloval nás" (1Jn 4, 19), ktorý "niesol naše choroby a našimi bôľmi sa on obťažil" (Iz 53, 4), ktorý "bol ako krotký baránok, vedený na zabitie" (Jer 11, 19), ktorý "ma miluje a vydal seba samého za mňa" (Gal 2, 20) mal byť schopný niekoho mučiť? Pre mňa nepredstaviteľné!
Syn Boží (Boh) predsa nemôže mučiť. To by bolo v rozpore s podstatou jeho bytia. Mučenie, z ktorého ho obviňujú zlí duchovia v evanjeliovom príbehu, musí mať svoj zdroj niekde úplne inde. Podľa mňa ten zdroj je v nich samotných.
Pozn. obávam sa však, že práve táto diablova lož, v ktorej označuje Krista (Boha) za mučiteľa, si nachádza cestu do sŕdc veriacich ľudí a že za to môžeme i my, kňazi. Veď ako inak vysvetliť napríklad naše kázne o Bohu, ktorý nerobí nič iné, len striehne na to, čo robí človek od pása dolu?
Pozn. "diabol (zlý duch) ... bol vrah od počiatku a nezotrval v pravde, lebo v ňom pravdy niet. Keď luhá, hovorí zo seba, lebo je luhár a otec lži." (Jn 8, 44)
Ak dovolím, aby do vzťahu ja - Boh vnikla nedôvera a ak následne odmietnem Lásku, pre ktorú som stvorený a ktorá má v Ňom svoj prapôvod, nezostane mi nič, iba ja sám. Sám vo svojej osamelosti, sám vo svojom zúfalstve. A obviňovať v takomto prípade za svoj stav Boha nie je fér. Ale veď čo iné by sa od diabla dalo čakať?