Vykurovacia sezóna 2024/2025 sa rozbehla s tým, že veľká väčšina z nás býva v mestách v bytoch, umiestnených v bytových domoch s centrálnym zdrojom tepla.
V obývanom byte chceme mať príjemné teplo, ale nie vždy sa vieme orientovať v zložitej téme cien tepla a nastavenia Vyhlášky a jej dopadov na spotrebiteľa. V dobe nestabilných cien energií a zmenenej zákonnej úpravy v oblasti rozpočítavania za teplo a teplú vodu je ťažké predvídať aký nedoplatok môžeme očakávať, preto nezriedka z opatrnosti časť z nás obmedzuje najmä kúrenie alebo pristupuje drastickejšie a ho vypína keď ide napr. do práce alebo mimo bytu s tým, že sa domnieva, že ušetrí. Ako to teda v skutočnosti je, prípadne čo je potrebné urobiť ?
Musíme si uvedomiť, že je dôležité nielen koľko tepla spotrebujeme, ale aj ako sú nastavené pravidlá rozpočítavania pri vyúčtovaní, a koľko prispejú susedia.
Všetci asi predpokladáme, že rozpočítanie nákladov za teplo je nastavené tak, že väčšia časť spotreby tepla za bytový dom sa bytom rozpočíta podľa skutočnej spotreby meračov (teda čo sami minieme), teda podľa reálnej spotreby a menšia časť sa rozpočíta na podlahovú plochu podľa m2. Čo zjednodušene znamená, že čo miniem zaplatím a ešte sa nejako drobnejšou časťou zložím aj zvyšným susedom. Takto to fungovalo dlhé roky, ale legislatívna zmena úpravy na rozpočítanie nákladov za teplo v bytových domoch nastala v roku 2023, ktorá sa vykonala už pri vyúčtovaniach v roku 2024 toto v značnej miere zmenila a skúsenosti ukazujú, že šetrenie na vlastnej spotrebe sa nenosí a dávame prednosť prekurovaniu s tým, že sa nám na to poskladajú všetci susedia. Vláda nám ponechala len fikciu o ovplyvňovaní spôsobu rozpočítavania vo forme možnosti hlasovať tzv. základnej zložke, teda % z nákladov, rozpočítaných na plochu. Fikciu preto, lebo vzápätí pravidlá toto % aj tak zmenia (pri prepočtoch ročného vyúčtovania) podľa toho, či niekto extrémne šetrí alebo plytvá s teplom.
Ako to teda je ? Ako to reálne funguje a čo rozhoduje o nedoplatku/preplatku za kúrenie v byte
Hneď v úvode je typologicky potrebné rozdeliť byty do 3 kategórií :
- byty ktoré nekúria, alebo kúria minimálne (regulačná hlavica na 0, max 2ke)
- byty ktoré sa správajú rozumne (majú regulačnú hlavicu napr. 3ke)
- byty ktoré prekurujú (regulačná hlavica na 5 alebo vyššom stupni)

Našli ste sa v jednej z týchto kategórií?
Podstatou legislatívnej zmeny, ktorá vstúpila do platnosti v roku 2023 a prvý krát sa prejavila vo vyúčtovaní správcov bolo, aby pri rozpočítaní nákladov za teplo v bytových domov sa viac zapojili aj byty kde sa vôbec nekúri. Myšlienka bola síce geniálna, ale reálna forma zmeny je toho času nedotiahnutá a stále čakáme na odstránenie chýb z praxe, ktoré prišli so zmenou v legislatívy.
Momentálne, v drvivej väčšine bytových domov naprieč Slovenskom, sme dosiahli to, že byty ktoré prekurujú (napríklad majú stále hlavice na 6 stupni), tak sa im skladajú na toto prekurovanie všetky byty v bytovom dome, čiže tie byty ktoré sa správajú ekonomicky, ekologicky a byty neprekurujú lebo hlavice na radiátoroch majú na 3, alebo 4 stupni a na aktuálnej platnej úprave trpia.
Pri bytoch ktoré vôbec nekúria vôbec alebo minimálne sa vo väčšej miere prejavilo, že platia o niečo viac než podľa doterajšej úpravy platnej pred rokom 2023.
Znevýhodnené byty a dopad na rozpočítavanie tepla alebo beh na dlhú trať.
Byty ktoré sú napríklad na severnej strane, alebo majú nad sebou strechu, alebo pod sebou majú tunel a vzduch im viac ochladzuje steny, ako zvyšným bytom v bytovom dome nemajú podľa novej úpravy možnosť zohľadniť tieto znevýhodnenie pri výpočte rozpočítania nákladov za teplo, je potrebné aby bytový dom najskôr uznesením zo schôdze vlastníkov, alebo rozhodnutím z písomného/elektronického hlasovania oslovil odborníka s oprávnením v tejto oblasti a podľa jeho posudku následne mohla oprávnená osoba, ktorá vykonáva rozpočítavanie nákladov za teplo tieto koeficienty zohľadniť.
Na zmenu koeficientov bude potrebné stanovisko oprávnenej osoby, vykonávajúca vyhláška naďalej pripúšťa možnosť v budovách s pomerovými rozdeľovačmi nákladov a určenými meradlami pri rozpočítavaní využívať koeficienty zohľadňujúce nepriaznivú polohu. Výška koeficientov je vo vyhláške daná, napríklad pre miestnosti na najvyššom podlaží pod plochou strechou. Ak však vlastníci chcú uplatňovať iné ako dané koeficienty po 31. júli 2024, potrebujú na to písomne odôvodnené stanovisko odborne spôsobilej oprávnenej osoby pre energetickú certifikáciu, alebo energetického audítora. Na získanie odborného stanoviska a rozhodnutie o upravených koeficientoch už lehota uplynula a bude sa uvažovať s hodnotami stanovenými existujúcou vyhláškou.
Na 99,9% percenta je to zdĺhavý a nákladný proces a hoc by niektoré byty mali nárok na takéto zohľadnenie nepriaznivých faktorov, tak sa im to nezohľadní.
Pôsobnosť regulačného úradu v tepelnej energetike
Kompetentným subjektom je Úrad pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO), ktorý určuje dodávateľom tepla a teplej vody ceny na základe ich návrhov. Hneď v úvode z hľadiska ochrany spotrebiteľa je potrebné existujúcu úpravu podrobiť tvrdej kritike za to, že voči cenovému výmeru (rozhodnutiu) o cene tepla a teplej vody sa vlastníci nemôžu odvolať a ani do konania samotného sa nemôžu zapojiť vlastníci bytov. Zjednodušene napísané o nás bez nás, je to najmä preto lebo vlastníci, ktorí platia teplo a teplú vodu ako spotrebitelia nevidia vôbec do cenového návrhu dodávateľa, nevedia skúmať oprávnené náklady, táto právomoc je v kompetencii Úradu. Ak dôjde k podstatnej zmene faktorov a cien, opätovne vlastníci ako spotrebitelia majú veľmi obmedzené možnosti na to, aby iniciovali konanie na zmenu ceny. O tejto možnej a zrejme aj potrebnej zmene je potrené diskutovať a chrániť spotrebiteľov, ktorí platia teplo a teplú vodu dodávateľovi.
Regulačný úrad rozhoduje na návrh regulovaného subjektu o cenovom návrhu dodávateľa na cenu tepla a sním súvisiacich regulovaných činností v tepelnej energetike a vydá cenové rozhodnutie ktorým úrad schváli, resp. zmení maximálnu cenu za výrobu, distribúciu a dodávku tepla na konkrétne obdobie. Rozhodnutie obsahuje okrem iného variabilnú zložku ako aj fixnú zložku maximálnej ceny tepla vyjadrenú v eurách €/kWh.
Rozpočítanie nákladov za teplo:
Pravidlá rozpočítavania nákladov na teplo v bytových domoch sa zmenili, po prvý raz sa už uplatnili v máji 2024 vo vyúčtovaní za rok 2023.
Správca každého bytového domu vždy do konca mája zašle vlastníkom bytov vyúčtovanie za poskytnuté služby a to vrátane kúrenia za predchádzajúci kalendárny rok, aby zúčtoval zálohové platby od vlastníkov oproti skutočným výdajom a teda výsledok (zisk, stratu) následne v lepšom prípade preplatok poslal vlastníkom alebo naopak v horšom prípade od vlastníkov žiadal nedoplatok. Nezriedka sa stáva, napríklad pre vysoký nárast cien energií, alebo zle nastaveného zálohového predpisu, či neznalosti problematiky, že nedoplatky sú vysoké a vlastníci majú problém ich v lehote splatnosti zaplatiť.
Náklady za teplo sa rozpočítavajú podľa stanovených pravidiel a zväčša to vykonáva pre správcu bytového domu špecializovaná firma s tým, že pravidla výpočtu sa riadia Vyhláškou a závisia aj od vstupov, teda dát, ktoré im po odpočtoch zaslal správca za jednotlivé byty ale aj ako celkom za bytový dom.
Naprieč Slovenskom sa doterajšie zložky, variabilná a fixná v obvyklom pomere 70 : 30 otočili a podľa skúseností z vyúčtovania v roku 2024 za rok 2023 je spotrebná (spotreba) zložka 30 : základná 70. Teda na väčšinu spotreby tepla za bytový dom sa byty skladajú podľa plochy vyjadrenej m2 a nie podľa vlastnej spotreby. V praxi sa však vyskytli aj prípady, kedy základná zložka dosiahla až 92 % a preto je na mieste otázka, či sa s teplom šetriť oplatí a či udržiavanie funkčných meračov, od. 1.1.2027 aj s povinnosťou rádiového odpočtu, je vôbec ekonomicky odôvodniteľné.
Fáma alebo skutočnosť, že vypnúť radiátor sa oplatí?
Vypínaním kúrenia na kratšiu dobu je nerentabilné, nakoľko náklad na znovu zohriatie priestoru o 1 stupeň je zhruba cca 6 percent nákladu na ohrev tepla. Čo znamená, že po zvýšení teploty stúpajú náklady a nielen, že sa neušetrí ale dosiahne presne opačný efekt.
Klimatizácia ako nový prvok s ktorým zákon a vyhláška neuvažuje pri rozpočítaní nákladov za teplo.

Je v zimnom období kúrenie klimatizáciou v bytoch výhodné ? Pravda alebo mýtus ? Klimatizácia je veľmi efektívny a účinný zdroj tepla. Dokáže vo veľmi krátkom čase vyhriať miestnosť, čo je zaiste žiadúcim javom pre domácnosť a jej obyvateľov. Netreba však zabúdať, že klimatizácia v byte je zapojená na elektrickú energiu, teda iný zdroj než centrálne kúrenie. Tu je potrebné uviesť, že hoc by aj cena elektrickej energie bola výrazne výhodnejšia v porovnaní s plynom, ktorým kúri značná časť kotolní ako zdroja tepla, tak terajšia právna úprava nijak nereflektuje, že klimatizácia je ďalším zdrojom tepla. Inak povedané platíme účet za minutú elektrickú energiu, ktorú spotrebuje klimatizácia na kúrenie v zime a ešte k tomu aj platíme účet za dodanie tepla cez centrálny zdroj a to bez ohľadu na, či ho využívame a v akej miere.
Odporúčanie : Ak chceme klimatizáciou v zime na kúrení ušetriť na úkor kúrenia za spoločného zdroja v bytovom dome, tak tento spôsob vôbec neodporúčame, nakoľko ho zákon nezohľadňuje a teda dva krát platíme za to isté. Platíme dva krát aj keď je centrálne kúrenie nevyužívame (hlavice na radiátoroch máte na 0), nakoľko účet za kúrenie bytového domu sa vypočítava aj podľa m2.
Záver:
Ak nepríde v tejto oblasti k zmene zákonnej úpravy vykonávacej Vyhlášky (15.12. je plánované vydanie novely vykonávacej Vyhlášky Ministerstvom hospodárstva SR) , tak bude motivujúce prekurovať byt s tým, že sa na to zložia všetci susedia v bytovom dome a naopak šetriť sa neoplatí, hoc je to logické a ekologické, ale právna úprava si ide svojim životom.
Na záver by som tvorcom vyhlášky odporúčal zamyslieť sa, či prílišnou snahou o spravodlivosť nevytvorili nové a ešte väčšie krivdy.
Dávam tiež do pozornosti Petíciu, ktorá sa tejto problematiky vykurovania a rozpočítavania nákladov dotýka. Autori Petície správne postrehli mnohé nedostatky existujúcej úpravy a riešia iniciatívu na zmenu podmienok rozpočítavania. Snahou je vylepšiť nedávno prijatú Vyhlášku, ktorá prešla naprieč Slovenskom značnou kritikou pre nedotiahnuté pravidlá, čoho dôsledkom bolo nespravodlivé rozpočítanie tepla, teplej vody a samozrejme ukázať, nakoľko relevantný je problém so spornými ustanoveniami jestvujúcej vyhlášky.
Ak máte výhrady voči existujúcemu stavu rozpočítaniu tepla, môžete ju podporiť svojim podpisom, link:
https://www.mojapeticia.sk/campaign/peticia-za-spravne-a-presne-(zakonne)-rozpocitavanie-nakladov-na-vykurovanie-v-bytovych-domoch/218147a9-2ed3-4cef-9ecf-5719f21daa66?fbclid=IwY2xjawGqZqVleHRuA2FlbQIxMQABHQ2fwBooBpeyWxfXfQhZ8TwuuyqWEk_4m4KLwAxnzvTWZPQML7JxRvYYtw_aem_MOpVt4Uf-OeL-EzR5kQhYg
V prípade, ak máte otázky, potrebujete poradiť, alebo pomôcť, tak ma neváhajte kontaktovať.
Držme si palce.
Juraj Mravec
zástupca vlastníkov bytov a nebytových priestorov Bratislava - Petržalka - Slnečnice,
poslanec Miestneho zastupiteľstva Mestskej časti Bratislava - Petržalka
mravecjuro2014@gmail.com