Slovenská banková asociácia („SBA“) je záujmovým združením bánk, ktorého cieľom je ochrana záujmov svojich členov – aktuálne cca 99% bánk v SR. Toto združenie v roku 2003 založilo SRS SBA, a to na základe zákona č. 510/2002 o platobnom styku, ktorý uložil bankám spoločne, resp. prostredníctvom ich záujmového združenia, povinnosť zriadiť stály rozhodcovský súd. V zmysle uvedeného zákona mal tento rozhodcovský súd rozhodovať výlučne spory z platobného styku (vklady, výbery, prevody). V roku 2004 však samotná SBA (resp. jej členovia - banky), rozhodli o rozšírení právomoci SRS SBA a tento sa stal príslušným aj na rozhodovanie sporov z iných obchodno-právnych alebo občianskoprávnych vzťahov (napr. platnosť zmlúv, úkonov, náhrada škody, bezdôvodné obohatenie). Podotýkame, že ide o spory medzi členmi SBA a ich klientmi. SBA má pritom ako zriaďovateľ SRS SBA vplyv v podstate na každú stránku jeho existencie a fungovania, okrem iného napríklad na voľbu jeho orgánov alebo na zoznam rozhodcov, či ich odmeňovanie.
Z uvedeného je teda zrejmé, že banky majú pod kontrolou svoje záujmové združenie t.j. SBA, SBA má plne pod kontrolou svoju organizačnú zložku t.j. SRS SBA a SRS SBA má plne pod kontrolou AKÉKOĽVEK spory zo zmlúv medzi bankami a ich klientmi. Preto je v prípade takýchto sporov ťažké vnímať SRS SBA ako nestranný subjekt.
Vyzerá to tak, že riešenia tejto situácie sa možno dočkáme už v relatívne blízkej dobe. Momentálne sa totiž v štádiu rokovania poradných orgánov vlády nachádza Návrh koncepcie ochrany spotrebiteľov na finančnom trhu z dielne Ministerstva financií SR. Cieľom uvedeného návrhu je okrem iného dosiahnutie funkčného a uceleného systému nezávislých a nestranných rozhodcovských súdov. Na riešenie sporov medzi spotrebiteľmi na finančnom trhu a bankami sa plánuje zriadenie Centra pre riešenie finančných sporov čo by malo viesť k zrušeniu SRS SBA. To by malo viesť k nezávislosti takéhoto riešenia sporov od akéhokoľvek subjektu zúčastneného v spore. Voči tomu sa v pripomienkovom konaní samozrejme postavila SBA.
Riešenie môže priniesť aj smernica Európskeho parlamentu a Rady o alternatívnom riešení spotrebiteľských sporov. SRS SBA nespĺňa požiadavky uvedenej smernice na rozhodovanie sporov medzi spotrebiteľmi ako klientmi bánk ne jednej strane a bankami (členmi SBA) na strane druhej. Ide totiž o subjekt, ktorý rozhoduje spory týkajúce sa bánk ako členov združenia, ktoré SRS SBA založilo a financuje ho. Členské štáty musia zabezpečiť dosiahnutie súladu s touto smernicou v lehote do 9. Júla 2015.
Vyššie uvedené trendy v oblasti vnútroštátnej i európskej legislatívy môžu znamenať významný krok k efektívnemu, jednoduchému ale hlavne ku skutočne nestrannému alternatívnemu riešeniu sporov medzi bankami a spotrebiteľmi. Na to, či sa nám tieto optimistické očakávania nakoniec naozaj naplnia, si však budeme musieť ešte nejaký čas počkať. Dovtedy však radíme bankovým klientom:
1. Doprajte si dostatočný časový priestor (min. 24 hod.) na preštudovanie a premyslenie podmienok navrhnutých bankou a konzultáciu s právnikom.
2. Dôkladne skontrolujte, či je v zmluve vsunutá rozhodcovská doložka (obvykle je na predposlednej strane zakomponovaná v spleti iných ustanovení).
3. Neverte zavádzajúcim tvrdeniam, že ak odmietnete rozhodcovskú doložku, má to za následok zvýšenie Vašej úrokovej sadzby.
4. Aj vtedy, ak ste rozhodcovskú doložku podpísali existuje možnosť obrátiť sa na všeobecný súd.
5. Máte právo rokovať o individuálnych podmienkach a teda nemusíte prijať zmluvu v znení predloženom bankou.
6. Nenechajte sa odradiť tvrdeniami, že zmeny musia odsúhlasiť v centrále banky.