Banky posielajú klientom vyčíslenie zostatkov úverov a ďalších platieb (či už titulom úrokov, poplatkov...atď.) evidovaných údajne bankami k 31.12.2013. Súčasne žiadajú svojich klientov, aby potvrdili bankou uvedenú výšku týchto záväzkov (platieb a zostatkov), ktoré voči nim banka eviduje. Banky vo svojom liste obvykle uvádzajú, že konajú v súlade so zákonom o účtovníctve. V prípade, ak klient nezašle svoje prípadné námietky včas, bude platiť bankou vypočítaná výška záväzkov klienta ako správna a potvrdená klientom.
Na uvedenú praktiku upozornili ASBK klienti Prima banky a.s., ktorí nechápu, prečo majú odsúhlasovať zostatky úveru a výšku nahromadených úrokov, keď ich úver spravuje banka a z výpisov musí byť banke zrejmé, koľko z úveru uhradili. Uvedený postup však uplatňujú aj iné banky.
Nie je vylúčené, že banky sa spoliehajú na pasivitu klientov, aby tak dosiahli odsúhlasenie nimi uvedenej výšky zostatku úveru, nevyplatených úrokov a ostatných klientových záväzkov. Klient je postavený do pozície, že ak nereagoval včas, v budúcnosti už nemá prečo namietať prípadné chyby vo výpočte výšky jeho záväzkov voči banke.
ASBK odporúča klientom bánk, ktorí sa stretli s podobnou praktikou, aby reagovali na výzvy buď vyjadrením nesúhlasu s postupom banky alebo minimálne žiadosťou o vysvetlenie uvedených údajov. Klientom bánk ponúka ASBK bezplatne návrh znenia listu, ktorým by mali reagovať na výzvu banky a to na základe žiadosti zaslanej na info@asbk.sk.
ASBK považuje za neprijateľné, aby banky stavali svojich klientov do pozície spoluzodpovedných za prípadné chybné vedenie a správu hypotekárnych úverov a ostatných účtov klientov.
Na základe podnetov klientov Prima banka, a.s., ASBK požiada NBS o preskúmanie postupu bánk a zváži prípadné súdne konanie vo veci uplatňovania nekalej obchodnej praktiky.
Doplnenie dňa 23.1.2014 - video / správa TA3