
Perla prvá:
"Napriektomu, že vláda Mikuláša Dzurindu sa v investičnej zmluve s kórejskouautomobilkou Kia Motors zaviazala spojiť Bratislavu a Žilinu diaľnicoudo konca roka 2006. Našťastie, výstavba diaľnic dostala v Programovomvyhlásení vlády Roberta Fica najvyššiu prioritu, a tak zainteresovanésubjekty mohli 17. júla tohto roku začať s výstavbou v prvej časti úsekuSverepec-Vrtižer."
V skutočnosti nie je medzi Ficovou,Dzurindovou a Mečiarovou vládou v postoji k diaľniciam žiadny rozdiel.Všetky ich chceli stavať hlava - nehlava, všetky to robili bez úcty kzákonom a dotknutému obyvateľstvu. Keď sa však pozrieme na štatistiky,tak vidíme, že najviac sa stavalo za Mečiara, menej za Dzurindu a eštemenej za Fica. Príčina je jednoduchá: Najprv sa rozostavali jednoduchéúseky, a zložitejšie časti diaľnice sa odkladali "na potom". Ficovi takzostalo najmenej šancí na obľúbené poklepkávanie a prestrihávanie.Rieši to mediálnym vyvolávaním predstavy, že diaľnice viaznu kvôlisúkromným vlastníkom. Stavia sa do roly udatného bojovníka za diaľnice,pričom sa oháňa zázračnou zbraňou - protiústavným zaberanímneodkúpených a nevyvlastnených pozemkov.
Zapamätajme si: Predsedovia vlády sa striedajú, ale vplyv mamutích stavebných spoločností zostáva.
Perla druhá:
"Budeto poriadne rezké stavbárske tempo! Voktóbri 2010 by mala byť stavba vplnom rozsahu skolaudovaná. Zmluvne je zabezpečené aj predčasnésprejazdnenie diaľnice na apríl 2010. Splnomocnenec vlády preurýchlenie výstavby diaľnic a rýchlostných ciest generálny riaditeľNárodnej diaľničnej spoločnosti, a.s. Igor Choma je presvedčený, žeprvé autá ponad Považskú Bystricu prefrčia už v máji 2010. Teda o 20 mesiacov!"
Zatie roky som si už zvykol, že nový "teraz-už-naozaj-záväzný" termínukončenia výstavby sa vyhlasuje s pravidelnosťou štátnych sviatkov.Chvíľu som sa domnieval, že je to kvôli tomu, že vládni plánovači sitemíny cicajú z prsta. Potomsom si uvedomil, že ministrovu vetu, začínajúcu novým termínom, obvykledopovedali výkonní úradníci vymenovaním ústupkov, ktoré sa budú musieťurobiť na úkor občanov. Mečiarov minister dopravy Alexander Rezešohlásil skrátenie termínu dokončenia diaľnic z roku 2015 na rok 2005. Ajeho zástupcovia v Považskej Bystrici skonštatovali, že na tunel V1poza mesto máme zabudnúť, lebo by sa nedal postaviť vo vládoustanovenom termíne. Dzurindova vláda prisľúbila Kórejcom dostavaniediaľnice do Žiliny do roku 2006, ale Považská Bystrica sa muselarozlúčiť s predstavou tunela V7 popod mesto. Ficov minister Vážnysľubuje dokončenie diaľnice do roku 2010, ale musíme zabudnúť naakúkoľvek ochranu súkromného vlastníctva, a nabrať si ďalšie miliardovépôžičky.
Zapamätajme si:vyhlasovanie skrátených termínov slúži ako baranidlo na prevalenieprekážok v zámeroch veľkých stavebných spoločností. Hádam u násnebudeme stavať tunely, keď tunajšie stavebné firmy nemajú so stavboutunelov skúsenosti, porovnateľné so zahraničnou konkurenciou!
Perla tretia:
"Prečosa to toľko odkladalo? V kritickom úseku Sverepec - Vrtižer sanajväčšie problémy spájali s územným rozhodnutím vedenia diaľnice cezPovažskú Bystricu, pričom mesto nesúhlasilo s prekládkou cesty I/61."
Územnérozhodnutie na tunel poza mesto mohli diaľničiari dostať už v roku1997. Nikdy oň nepožiadali. Územné rozhodnutie na diaľnicu ponad mestonemohlo byť vydané, lebo stavba diaľnice cez mesto bola v rozpore splatným územným plánom. A tak sa riešenie nášho úseku na pár rokovodložilo, tranzitná doprava cez mesto zhustla, až sa stalaneznesiteľnou, a pod týmto tlakom v decembri 2004 mestskézastupiteľstvo konečne ustúpilo a zmenilo územný plán. Bolo k tomudotlačené násilím, presne tak ako pred pár mesiacmi zastupiteľstvo obce Šútovo.
Zapamätajmesi: plánovači diaľnic sa k mestám a obciam správajú ako vydierači."Nepáči sa sa vám variant, ktorý chcú stavať naši chlebodarcovia?Dovedieme vám dopravu pred mesto a potom nás ešte budete prosiť."
Perla štvrtá:
"VPovažskej Bystrici to v praxi znamená napríklad 21 asanácií objektov vovlastníctve fyzických a právnických osôb. Preto NDS objednala znalecképosudky na určenie všeobecnej hodnoty stavieb a príslušných pozemkov uznalcov, aby sa dalo s každým dotknutým vlastníkom predmetnýchnehnuteľností rokovať osobitne a dohodnúť sa na finančnej, prípadneinej náhrade."
NDS považuje za dotknutých vlastníkov ibatých, ktorých pozemok leží v tieni, vrhanom diaľnicou na pravé poludniepočas letného slnovratu. Obyvatelia bytovky, ktorej začali stavaťtridsať metrov vysoký pylón pätnásť metrov od dverí, podľa odborníkov zNDS dotknutí nie sú. Napriek opakovaným žiadostiam ich nevykúpili,nepresídlili, ba dokonca im ani nevymenili okná. Pretože aj hlukovéštúdie sa robia na hluk z diaľnice, nie na hluk stavebných strojovpočas dva roky trvajúcej výstavby.
Zapamätajmesi: slovenskí budovatelia diaľnic sa správajú bezohľadne. Stavbadiaľnice je pre nich božstvom, na oltár ktorého treba prinášať ľudskéobete.
Perla piata:
"Vychádzasa z obecne platnej filozofie NDS: každá stavba musí byť odovzdanámajetkovo i právne vysporiadaná, so všetkými príslušnými stavebnýmipovoleniami."
My, obyčajní smrteľníci, potrebujeme maťpríslušné vysporiadania majetku a stavebné povolenia ešte pred začatímstavby, nie až keď sa stavba odovzdáva na používanie!
Zapamätajmesi: v tejto krajine je už možné priznať aj nahlas, že štátny aparát azákony tu neslúžia na ochranu slabých pred silnými, ale na ochranuzáujmov silných investorov pred babraním sa s občanmi - drobnýmivlastníkmi. V mene tohto cieľa je schopná ktorákoľvek vláda správať saku svojim občanom horšie, než by si trúfli zahraniční okupanti.
Perla šiesta:
"Šibeničnýtermín na dokončenie diaľnice môže spôsobiť, že vzhľad mostov bude iný,ako sa plánovalo. Zmeny pripúšťa aj NDS, musia ale kopírovať možnostištátu. NDS zatiaľ nemá k dispozícii žiadny návrh na zmenu. Ak ho dostane, bude sa ním zaoberať. /.../ Hlavný architekt estakády Miroslav Maťaščík vyhlásil, že v dokumentácii prerealizáciu stavby by mohli nastať zmeny. /.../ Projektant-firmaDopravoprojekt nevie o tom, že by sa mal mostný objekt meniť."
Tietoumne prepletené vety boli pravdepodobne hlavným dôvodom, prečo si NDSzaplatila veľký PR článok. Totiž v minulosti, keď diaľničiari prácne"varili" miestne obyvateľstvo v prospech mestskej estakády,vykresľovali ju v najkrajších architektonických farbách. Naprv námukazovali obrázky estakády presklenej dokonca aj zhora, ako skleník.Potom nám premietali unikátne štíhle pylóny s veľkým erbom mesta, a podtelesom diaľnice jazierko s parkovou úpravou. Sľubovali dokonca aj to,že teleso diaľnice sa do mesta "priplazí" z výšky Šibeničného vŕška,aby obyvateľov neobťažovali pozemné práce. A po získaní všetkýchsúhlasov prišiel na mestské zastupiteľstvo hlavný architekt, apremietol poslancom návrh na odstránenie nadštandardných prvkov stavby.Prirodzene, vzbudilo to značné pobúrenie. V SME vyšiel článok Jána Glovička "Most asi zmenia - k horšiemu" .Začala sa dokonca vykľúvať otázka: nemali by sme upozorniť európskeinštitúcie na to, že sa pripravuje zlacnenie projektu? Je to v súladeso schváleným rozpočtom?
Zapamätajmesi: Presadzovatelia diaľnic sú schopní nasľubovať čokoľvek. Počítajú stým, že nakoniec aj tak urobia podľa svojho. Svoje kroky sú ochotníupraviť, len ak dôjde k ohrozeniu priority najprioritnejšej. Čo to je?Snáď len nie kvalita dopravy na Slovensku? Kdeže! Prioritou je mohutnýa plynulý prítok verejných financií do veľkých stavebných firiem.
Perla siedma:
"Ministerdopravy Ľubomír Vážny tiež priznal obavy, ako budú znášať obyvateliadopravné zásahy, prísun materiálu, výstavba rozhodujúcich pilierov apodobne. Ján Panák z občianskeho združenia Diaľnica a príroda varuje:„Budeme tam mať veľkú hlučnosť a prašnosť." Našťastie, NDS dokáževšetky negativistické nálady odborne tlmiť: súčasťou stavby bude totižaj štvormetrová protihluková bariéra, stovkám domácností vymenia okná."
Realitav dnešnej Považskej Bystrici je taká, že ťažké stavebné mechanizmy užniekoľko týždňov pracujú v tesnej blízkosti obývaných budov. NaŽelezničnej ulici od šiestej hodiny rannej do siedmej hodiny večernejzatĺkajú stavební robotníci pomocou vysokého žeriavu oceľové pilóty dozeme, pričom nepretržite hučí elektrocentrála. Približne jedenásťrodín to doháňa do zúfalstva: nevedia ani, dokedy tie muky budú trvať,pretože sa stavia, aj keď stále nie je schválený POV - plán organizácievýstavby. Žiadna protihluková bariéra tu nestojí, a na bytovke nie súani vymenené okná. Podľa hlukovej štúdie leží bytovka v hlukovom tieni.Hlukové štúdie aj protihlukové opatrenia sa totiž plánovali proti hlukuspôsobenému prevádzkou diaľnice, a nie aj jej výstavbou...
Zapamätajme si: Diaľničiari tvrdia, že nemajú zákonnú možnosť zarátať do rozpočtustavby aj náklady na odškodnenie občanov dotknutých výstavbou. Zatovšak evidentne majú dosť peňazí na "odborné tlmenie negativistickýchnálad" - rozumej mediálne prehlušenie kriku obetí. Napríklad aj formou zaplatenia rozsiahleho propagačného článku v novinách, ktoré vposlednej dobe priniesli viacero pre diaľničiarov veľmi nepohodlnýchinformácií.