
Ministerstvo dopravy a Národnádiaľničná spoločnosť určite nie. Projekt viazne už odroku 1996 a toto zdržanie už štátu pravdepodobne priniesloväčšie finančné straty, než by znamenalo budovanietunelového obchvatu Považskej Bystrice. Tunelovýobchvat mesta mal vyššie stavebné náklady akoestakáda, ale za 10 rokov právnych ťahaníc saukázalo, že navrhovať diaľnicu cez husto osídlenúoblasť môže byť väčšia drina, než kopať tunel doskaly. Kvapkou horkosti do slávnostného poháraje aj skutočnosť, že Európska komisia im vrátila naprepracovanie žiadosť o grant, za ktorý sa mala stavať časťtohto úseku. Takže od poklepania kameňa po prestrihnutiepásky to nemusí trvať len tie sľubované dvaroky.
Súčasné vedenie mestaPovažská Bystrica tiež jasať nemôže. Zdedilo kauzuod predchádzajúcej garnitúry v stave, kedy sa užsamotné trasovanie diaľnice prakticky nedalo ovplyvniť.Musia dohrať zúfalú „hru na kompenzácie",ktorú diaľničiari dokázali nanútiťpredchádzajúcemu primátorovi ĽubošoviLackovičovi. Nezostáva im nič iné, než drankať odštátu aspoň nejaké odškodnenie za prijatieenvironmentálne neprijateľného mestskéhovariantu. Pritom môžu byť kedykoľvek obvinení, žesvojimi požiadavkami na investovanie do miestnych komunikáciíspomaľujú výstavbu vytúženej diaľnice...
Naše občianske združenia, ktoréod začiatku protestovali proti mestskej estakáde a žiadalitunelový obchvat mesta, čiže rešpektovanie Záverečnéhostanoviska MŽP SR a zdravého rozumu, tiež nemajúžiadny dôvod na oslavu. Značná časť verejnostipodľahla mýtu, že diaľnicu dokázali na 10 rokovzablokovať dve občianske združenia. Bude pre nás len veľmitrpkým zadosťučinením, keď ľudia zažijú navlastnej koži veci, pred ktorými sme varovali.
Tí, o ktorých by malo ísťnajviac, obyvatelia Považskej Bystrice, utrpeli jasnúporážku. Diaľnica sa stavia pre mesto najhoršímvariantom, s 10 ročným oneskorením, a ešte aj bezsľubovaných kompenzácií. Najhoršie to odnesúľudia zo štvrte Stred, ktorí budú obťažovaníhlukom a nečistotami zo staveniska. Pokles ceny bytov v blízkostidiaľnice je citeľný už teraz, a výmena okien vpásmach, kde bude prekročená hluková norma, jepre nich len úbohou náplasťou. Všetkýchobyvateľov mesta sa dotknú dopravné komplikáciea uzávery počas výstavby. Veď stavba odstavíjednu z dvoch najfrekventovanejších križovatiek v meste.Dopravná situácia v meste sa nemá výraznejšiezlepšiť ani po spustení diaľnice do prevádzky, kvôlidiaľničnému privádzaču Centrum sa v niektorýchčastiach mesta oproti súčasnému stavu dokonca údajnezhorší.
Zdanlivo by sa mohli radovaťobyvatelia ostatných miest a obcí.
Veď dlhotrvajúci odpor„domorodcov" bol potlačený, štát na stavebnýchnákladoch ušetril miliardy, a vodiči po dokončeníestakády za pár sekúnd prefrčia ponad mesto,ktoré bývalo synonymom dopravnej zápchy. Lenženetešte sa predčasne.
V ten istý týždeň, kedybola spustená výstavba diaľnice ponad hlavypovažskobystričanov, prijala národná rada zákon ,ktorý v mene urýchlenia stavby diaľnic umožňujenevídané ignorovanie vlastníckych práv.Buldozér, ktorý prevalcoval Považskú Bystricu,možno veľmi rýchlo uvidíte vo vlastnej záhrade.
Juraj Smatana, konateľ občianskehozdruženia Diaľnica a príroda.
Kontakt: 0907/034666