Značkársky aktív regiónu Lučenec

Na území Slovenska sa nachádza viac ako 14 000 km značených turistických chodníkov. Sprístupňujú rôzne zaujímavé miesta, pomáhajú pri ochrane prírody. Za ich existenciou stoja dobrovoľníci turisti - značkári združení Klubom Slovenských turistov (KST).

Písmo: A- | A+
Diskusia  (4)

Turistické značenie pozostáva predovšetkým z pásových značiek rôznych farieb. Značka spočíva z troch farebných pásov. Stredný pás je vyznačený vodiacou farbou, vrchný a spodný pás sú bielej farby a slúžia na zvýraznenie. Na vodiaci pás sa používajú štyri farby podľa významnosti v nasledovnom poradí: červená, modrá, zelená, žltá. Okrem pásových značiek sa používajú aj ďalšie značky, ktoré umožňujú presnejší pohyb v teréne (šípka), alebo upozorňujú na významný bod (odbočka k vrcholu s výhľadom, k zrúcanine,...),... Turistické značenie na území SR upravuje STN 01 8025.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Cez víkend 13.-14.6. organizovala Regionálna rada KST Lučenec značkársky aktív v Divíne, počas ktorého sa vykonala údržba cca 40 km značkovaných chodníkov z celkových cca 350 km. Aktívu sa zúčastnilo 15 značkárov tohto regiónu a 8 pomocných značkárov z členov KST. Okrem obnovy značiek bol vystavaný 1 nový smerovník v obci Mýtna pri autobusovej zastávke, obnovené smerovníky v Podrečanoch, Lovinobani, Ružinej a v Mýtnej na železničnej stanici. Obnovené boli trasy:

modrá: Málinec - Hrnčiarky - Lovinobaňa

zelená: Sedlo pod Hradným - Lovinobaňa

modrá: Podrečany - Sedem Chotárov

modrá: Lovinobaňa - Ružiná hrádza

SkryťVypnúť reklamu

žltá: Lovinobaňa - Ružiná Kotva

Ja som sa zúčastnil ako pomocník obnovy modrej značky na trase Sedlo pod Hradným - Lovinobaňa, z ktorej sú aj nasledovné fotografie a popis.

Na začiatok bolo potrebné pripraviť si určené pracovné pomôcky, medzi ktoré patria: vodiaca farba, farba na upozorňovacie pásy, riedidlo, ploché širšie štetce, oceľová kefa, mačeta.

Naša skupinka sa skladala z troch členov, pričom jeden určoval umiestnenie značiek a maľoval vodiaci pás, druhý maľoval biele upozorňujúce pásy a tretí presekával zakryté miesta a upravoval podklad pre značku. Po výstupe z Kotmanovej na Sedlo pod Hradným sme začali s obnovou šípky. Nasledovali prvé pásové značky, keďže v tomto mieste chýbali potvrdzovacie značky idúce po zmene smeru. Na niektorých miestach bolo potrebné vysekávať konáre, ktoré by bránili vo výhľade na značku. Začínalo sa maľovaním vodiaceho pásiku v požadovanom rozmere 3 x 10 cm.

SkryťVypnúť reklamu
Obrázok blogu

Potom nasledovali upozorňovacie pásy toho istého rozmeru, oddelenými od vodiaceho pásu 5 mm mezderou.

Obrázok blogu

Tam, kde už sa značky nachádzali sa robila len ich obnova tým, že sa premaľovali, prípadne upravila veľkosť, ak sa náhodou značka rozšírila rastom stromu.

Obrázok blogu

Keď bolo potrebné umiestniť novú značku, znova prišla na rad mačeta a jemne sa odlúpla horná vrstva kôry a na vzniknutý priestor sa namaľovala značka.

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Ako sme postupovali nižšie, zmenila sa aj krajina na lúčny porast, takže bolo potrebné využiť aj menšie stromy, aby bola cesta presne vyznačená. (Rozsah medzi dvomi značkami v jednom smere by nemal presiahnuť 250 m.)

SkryťVypnúť reklamu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Umiestnili sme aj tzv. volavku (značku väčších rozmerov, ako je štandardne určené), aby sme potvrdili šípku, ktorú sme chceli umiestniť na rázcestie nižšie smerom od Lovinobane.

Obrázok blogu

A spomínaná šípka:

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Postupovali sme ďalej smerom na Lovinobaňu a umiestňovali ďalšie značky, alebo obnovovali staré. Jednou z nových bola aj na skale blízko chodníka.

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Na niektoré zo stromov sa maľovalo ľahšie, niekde to bolo zložitejšie pre dopráskanú kôru.

Obrázok blogu

Našli sa aj miesta nezvyčajné, ako šípka na odbočke od cintorína v Lovinobani, keď nebol na okolí správny priestor na jej umiestnenia. Nakoniec bola "položená" priamo na chodník.

Obrázok blogu

Po tomto nás čakal už iba úsek obcou a obnovou starých značiek na elektrických stĺpoch až po železničnú zastávku, kde sa pre nás určená trasa končila.

Lukáš Jureňa

Lukáš Jureňa

Bloger 
  • Počet článkov:  29
  •  | 
  • Páči sa:  3x

Zoznam autorových rubrík:  železniceturistikypísačkySúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Marcel Rebro

Marcel Rebro

141 článkov
Anna Brawne

Anna Brawne

103 článkov
Tupou Ceruzou

Tupou Ceruzou

315 článkov
Roman Kebísek

Roman Kebísek

106 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

50 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu