Turistické značenie pozostáva predovšetkým z pásových značiek rôznych farieb. Značka spočíva z troch farebných pásov. Stredný pás je vyznačený vodiacou farbou, vrchný a spodný pás sú bielej farby a slúžia na zvýraznenie. Na vodiaci pás sa používajú štyri farby podľa významnosti v nasledovnom poradí: červená, modrá, zelená, žltá. Okrem pásových značiek sa používajú aj ďalšie značky, ktoré umožňujú presnejší pohyb v teréne (šípka), alebo upozorňujú na významný bod (odbočka k vrcholu s výhľadom, k zrúcanine,...),... Turistické značenie na území SR upravuje STN 01 8025.
Cez víkend 13.-14.6. organizovala Regionálna rada KST Lučenec značkársky aktív v Divíne, počas ktorého sa vykonala údržba cca 40 km značkovaných chodníkov z celkových cca 350 km. Aktívu sa zúčastnilo 15 značkárov tohto regiónu a 8 pomocných značkárov z členov KST. Okrem obnovy značiek bol vystavaný 1 nový smerovník v obci Mýtna pri autobusovej zastávke, obnovené smerovníky v Podrečanoch, Lovinobani, Ružinej a v Mýtnej na železničnej stanici. Obnovené boli trasy:
modrá: Málinec - Hrnčiarky - Lovinobaňa
zelená: Sedlo pod Hradným - Lovinobaňa
modrá: Podrečany - Sedem Chotárov
modrá: Lovinobaňa - Ružiná hrádza
žltá: Lovinobaňa - Ružiná Kotva
Ja som sa zúčastnil ako pomocník obnovy modrej značky na trase Sedlo pod Hradným - Lovinobaňa, z ktorej sú aj nasledovné fotografie a popis.
Na začiatok bolo potrebné pripraviť si určené pracovné pomôcky, medzi ktoré patria: vodiaca farba, farba na upozorňovacie pásy, riedidlo, ploché širšie štetce, oceľová kefa, mačeta.
Naša skupinka sa skladala z troch členov, pričom jeden určoval umiestnenie značiek a maľoval vodiaci pás, druhý maľoval biele upozorňujúce pásy a tretí presekával zakryté miesta a upravoval podklad pre značku. Po výstupe z Kotmanovej na Sedlo pod Hradným sme začali s obnovou šípky. Nasledovali prvé pásové značky, keďže v tomto mieste chýbali potvrdzovacie značky idúce po zmene smeru. Na niektorých miestach bolo potrebné vysekávať konáre, ktoré by bránili vo výhľade na značku. Začínalo sa maľovaním vodiaceho pásiku v požadovanom rozmere 3 x 10 cm.

Potom nasledovali upozorňovacie pásy toho istého rozmeru, oddelenými od vodiaceho pásu 5 mm mezderou.

Tam, kde už sa značky nachádzali sa robila len ich obnova tým, že sa premaľovali, prípadne upravila veľkosť, ak sa náhodou značka rozšírila rastom stromu.

Keď bolo potrebné umiestniť novú značku, znova prišla na rad mačeta a jemne sa odlúpla horná vrstva kôry a na vzniknutý priestor sa namaľovala značka.



Ako sme postupovali nižšie, zmenila sa aj krajina na lúčny porast, takže bolo potrebné využiť aj menšie stromy, aby bola cesta presne vyznačená. (Rozsah medzi dvomi značkami v jednom smere by nemal presiahnuť 250 m.)



Umiestnili sme aj tzv. volavku (značku väčších rozmerov, ako je štandardne určené), aby sme potvrdili šípku, ktorú sme chceli umiestniť na rázcestie nižšie smerom od Lovinobane.

A spomínaná šípka:



Postupovali sme ďalej smerom na Lovinobaňu a umiestňovali ďalšie značky, alebo obnovovali staré. Jednou z nových bola aj na skale blízko chodníka.



Na niektoré zo stromov sa maľovalo ľahšie, niekde to bolo zložitejšie pre dopráskanú kôru.

Našli sa aj miesta nezvyčajné, ako šípka na odbočke od cintorína v Lovinobani, keď nebol na okolí správny priestor na jej umiestnenia. Nakoniec bola "položená" priamo na chodník.

Po tomto nás čakal už iba úsek obcou a obnovou starých značiek na elektrických stĺpoch až po železničnú zastávku, kde sa pre nás určená trasa končila.