Tento prípad znie ako desivý príbeh z nejakej nefungujúcej krajiny s divokým kapitalizmom. Ale nie, je to Slovensko v roku 2013. Pod našim nosom sa naše povzdychnutie o „zlej vymáhateľnosti práva" a „nepoctivých podnikateľoch" premieňa na až existenčné problémy ľudí, ktorí sa stali obeťou podvodov a štát sa im len prizeral.
Štát pritom z verejných peňazí platí niekoľko organizácií, ktoré by mali takýmto podvodom zabrániť. Máme inšpektorát práce, ktorý v prípade SLOTEXU rozhodoval 7 mesiacov o udelení pokuty 5,000€ a sám priznal, že viac nemohol, lebo súčinnosť kontrolovaného závisí hlavne od jeho dobrej vôle. Máme policajný zbor, ktorý sa tomu len prizeral, lebo Inšpektorát práce mlčal. Sociálna poisťovňa, ktorá nechala každým mesiacom narásť dlh až do výšky 1,2mil. € bola neochotná vyhlásiť konkurz, lebo by to kazilo štatistiky spriaznenému Úradu práce (miestne pobočky oboch organizácií riadia čerstvý nominanti SMERu). Máme právny poriadok, ktorý nejakým spôsobom nechráni záujmy malých veriteľov (zamestnancov) a v prípade spoločnosti TWISTA dokonca dotlačil ženy, niekoľko mesiacov bez pláce, aby sa skladali na návrh na konkurz (1,600€), lebo sa k tomu nik z mocných a zodpovedných nemal.
Týchto zamestnancov a pravdepodobne aj stovky ďalších sme nechali na pospas systému, v ktorom sa každá organizácia vyhovára na druhú a nik nie je ochotný brániť záujmy bežných ľudí. Paradoxne v oblasti daňovej kontroly už štát taký pasívny nie je a dbá na efektivitu.
Rozhodla som sa teda na túto situáciu bližšie pozrieť. Posledných pár týždňov moja kancelária intenzívne komunikovala so zodpovednými ministerstvami a ďalšími organizáciami. (Detaily o našich zisteniach si môžete prečítať v blogu môjho poradcu a v našej analýze)
Naše zistenia sa dajú zhrnúť do niekoľkých okruhov:
•Inšpektorát práce musí dostať jasné lehoty, v ktorých je nevyhnutné rozhodnúť vo veciach nevyplácania mzdy. Nemôže to trvať mesiace. Inšpektorát musí taktiež dostať reálne možnosti skontrolovať to, či dochádza k porušovaniu trestného zákona (nevyplácanie mzdy).
•Sociálna poisťovňa musí byť dobrým správcom našich spoločných pohľadávok voči nepoctivým podnikateľom. Je nemysliteľné, aby poisťovňav mene umelého znižovania štatistík nepristúpila ku konkurzom a reštrukturalizácií. Obeťami tejto nečinnosti sú nielen zamestnanci, ale aj celá verejnosť vďaka obrovskému narastaniu dlhu.
•Ministerstvo spravodlivosti musí pripraviť novelu konkurzného zákona a súvisiacich predpisov, ktoré umožnia
•Orgány činné trestnom konaní musia dostať do rúk paragraf, ktorý im umožní reálne stíhať podobné prípady. Ľuďom, ktorým bola nevyplatená mzda musíme umožniť bezplatné a zrýchlené konanie na súdoch v občianskych sporoch.
V priebehu leta budem hľadať podporu pre pozmeňujúce návrhy, ktoré pomôžu riešiť tento stav. Ešte podstatnejšie je však začať veľmi vážne o tejto téme diskutovať.
Poďakovanie za pomoc s dátami patrí projektu GOVDATA.SK spoločnosti Minio. Rovnako by sme sa chceli poďakovať všetkým zástupcom orgánov verejnej moci a mimovládneho sektira, ktorí nám poskytli pomoc, rady a informácie. Správa by nevznikla bez súčasného znenia zákona o slobodnom prístupe k infromáciám.