Prezentácia bola reakciou na článok Bussiness Week, ktorý sa zoberal príčinami, prečo sa generácia X vo veľkých korporáciách necíti vo svojej koži. Vychádzal z podmienok v USA, ktoré sa podľa mňa celkom nezhodujú so situáciou na Slovensku, ale v mnohých bodoch „buchol klinec po hlavičke“.
Generácia X, to sú súčasní 30-nici, ktorí by mali čoskoro nahradiť staršiu generáciu Baby Boomers (50+) na vedúcich postoch. Namiesto toho, aby konečne zlízli smotanu za roky lojality a hodiny práce navyše odchádzajú z veľkých firiem do menších firmičiek alebo začínajú vlastný biznis. Autor uviedol v článku niekoľko hlavných dôvodov (pomalý štart kariéry, nechuť neustále sa prispôsobovať, nástup generácie Y na scénu, neznalosť najnovších výdobytkov techniky, túžba po rodine,..) , ktoré vyvolali búrlivú diskusiu. Na jej základe vznikla aj spomínaná prezentácia .
Niekoľko postrehov, ktoré ma zaujali:
Generácia X neznáša byrokraciu a pravidlá , ktoré vládnu v korporáciách. Chcú mať možnosť niečo zmeniť, nie len slepo plniť príkazy, vypĺňať reporty a pridržiavať sa na každom kroku „príručky pre zamestnancov“. Zdá sa vám to povedomé? Tiež potrebujete na každú maličkosť súhlas? A súhlas na súhlas?
Generácia X nie je taká dravá a bojovná ako súčasná generácia Y. Predbehnúť všetkých kolegov a získať „titul zamestnanec mesiaca“ nie je pre nich tak dôležité, ako príjemné pracovné prostredie a ľudský prístup.
Peniaze nie sú všetko . Samozrejme, nikto nechce pracovať zadarmo. Ale pre generáciu X nie sú peniaze na prvom mieste. Ide im skôr o možnosť realizovať sa, možnosť zúčastňovať sa diskusie o závažných skutočnostiach a prinášať vlastné nápady. Ocenenie za vynaloženú snahu nemusí byť materiálne, generácia X potrebuje aj emocionálnu podporu zamestnávateľa a vedomie, že si ich firma váži.
Neuznávajú zisk za každú cenu . Neetické jednanie s partnermi, prehliadanie práv zamestnancov, či zavádzanie zákazníkov patria medzi významné dôvody na odchod z firmy. Generácia X je zásadovejšie a konzervatívnejšia ako „baby boomers“ a generácia Y. A firmy, ktoré v snahe o zvyšovanie zisku aj „cez mŕtvoly“ jednoducho opúšťajú.
Generácia X sa cíti prehliadaná (a čiastočne aj podvedená). Na začiatku kariéry ich starší kolegovia nebrali vážne a teraz, keď sa po kariérnom rebríčku krok sa krokom dostali tam, kde sú, prichádza na scénu generácia Y –naučená vyhrávať a dostať všetko na počkanie. Pre generáciu X je to úder pod pás. „Ako môže niekto, kto práve skončil školu robiť tú istú prácu ako ja, s 10 rokmi skúseností?“ hovoria si mnohí.
Korporácie im neponúkajú dosť možností . Aj tu zohráva úlohu túžba po sebarealizácii. Korporácie, ktoré nevedia využiť potenciál svojich zamestnancov, neumožňujú im prispieť k vývoju firmy a nenapredujú o svojich zamestnancov skôr či neskôr prídu. Generácia X nebude svoje nápady nikomu vnucovať, keď má alternatívu v podobe vlastného podnikania.
Samozrejme, ide len o individuálne postrehy zástupcov generácie X (navyše vychádzajúce z podmienok v USA), nie o fakty podložené výskumom. No mám pocit, že mnoho ľudí z môjho okolia by sa s viacerými spomínanými tvrdeniami stotožnili. Väčšina z nich v korporácii robila alebo robí a plánuje odísť.
12. jún 2008 o 20:04
Páči sa: 0x
Prečítané: 2 595x
Generácia X má krízu
Nedávno som sa dostala k zaujímavej prezentácii na tému – prečo je generácia X nespokojná v zamestnaní. I keď nie som typický zástupca generácie X, s viacerými postrehmi som sa stotožnila.
Písmo:
A-
|
A+
Diskusia
(9)