reklama

ŤZP z celého Bratislavského kraja budú po schválení cestovať s 90%-nou zľavou

Téma neudržateľných zliav v bratislavskej hromadnej doprave bola dlho odkladaným problémom, ktorú si jednotlivé vedenia bratislavskej radnice posúvali ako horúci zemiak.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

Som rád, že po dlhých a náročných rokovaniach za prítomnosti predstaviteľov samosprávy, ministerstiev dopravy a sociálnych veci, tiež zástupcami zväzov združujúcich držiteľov preukazov ŤZP, sa konečne našlo riešenie – 90%-tnú zľavu na cestovnom pre zdravotne ťažko postihnutých. O to je cennejšie, že nepredstavuje krátkodobé hasenie problémov, ale má systémový a dlhodobý charakter. Musia to ešte schváliť bratislavské mestské zastupiteľstva, ako aj zastupiteľstvo BSK. Ako jeden z iniciátorov týchto zmien pevne verím, že to s kolegami v oboch zastupiteľstvách bez problémov schválime.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vďaka tejto 90% zľave zaplatí nielen Bratislavčan, ale aj obyvateľ Bratislavského kraja so zdravotným postihnutím za električenku namiesto 26,90 € iba2,69 € za mesiac.Hoci dnes cestovali bezplatne v MHD Bratislava, s novým zľavovým systémom bude električenka s 90% zľavou platná na území hlavného mesta SR Bratislavy u všetkých dopravcov integrovaného dopravného systému, medzi ktorých patria Slovak Lines s prímestskou autobusovou dopravou a Železničná spoločnosť Slovensko s vybranými druhmi vlakov.

Zdá sa niekomu 2,69 € (81,04 Sk) za mesačný predplatný cestovný lístok veľa?

Pripomeniem fakty, o ktorých som písal v jednom zo svojich predchádzajúcich blogov, v ktorom som porovnával systém zliav v mestskej doprave v krajských mestách. Dospel som k „bratislavskému paradoxu“ - zatiaľ čo ľavicovo orientované mestá sú adresnejšie a šetrnejšie pri zľavách, pravicová Bratislava ich oproti nim rozdáva štedro až rozšafne.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V Bratislave mohli doteraz cestovať zadarmo všetci ťažko zdravotne postihnutí:

  1. bez čipovej karty,

  2. len s preukazom ŤZP,

  3. bez ohľadu na miesto trvalého bydliska,

čo nie je v súčasnosti možné v žiadnom inom meste na Slovensku.

Táto zľava v Bratislave prežívala z minulosti, kedy sa ministerstvo financií podieľalo na dotovaní verejnej dopravy a mestá mohli pokojne dýchať a bezstarostne prevážať svojich občanov. Od roku 2004 však zodpovednosť za financovanie verejnej dopravy prešla pod objednávateľov dopravy - samosprávy a mestá preto musia dnes hľadať zvyšné peniaze vo svojich rozpočtoch na prevádzkovanie verejnej dopravy.

V ostatných mestách je 100% zľava na cestovné viazaná na splnenie viacerých podmienok ako napr. trvalý pobyt, stupeň postihnutia, vybavenie čípovej karty, uhradenie miestnych daní a poplatkov,alebo výška príjmov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Čo táto zmena pre dnešnú Bratislavu a Bratislavský kraj znamená?

V súčasnosti cestujú všetci držitelia preukazov ŤZP v MHD Bratislava bezplatne, s 50% zľavou v bratislavských prímestských autobusoch a s 50%-60% zľavou vo vlakoch. V prípade zavedenia nového systému zliav, budú zdravotne postihnutí Bratislavčania a obyvatelia s trvalým bydliskom v Bratislavskom kraji cestovať na území Bratislavy t.j. v zónach 100+101 v MHD, v prímestskej doprave a vo vybraných vlakoch až s 90% zľavou. Podmienkou získania 90% zľavy bude vystavenie bezkontaktnej čipovej karty vrátane zakúpenia predplatného cestovného lístka, ktorou sa cestujúci preukáže. Obyvatelia s trvalým pobytom mimo územia Bratislavského kraja budú v IDS BK cestovať u všetkých dopravcov s 50 % zľavou. Takmer 8 000 obyvateľov Bratislavského kraja je držiteľom preukazu ŤZP a vďaka novému modelu riešenia dopravy môžu využiť až 90% zľavu na cestovné. Vďaka nastaveniu nového – efektívneho a adresnejšieho systému cestovania, usporí mesto Bratislava na zľavách 450 000 eur a Bratislavský samosprávny kraj bude mať doplatok na zľavy 211 000 eur.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Je to niekoľkonásobne menej peňazí oproti minulosti a ušetrené prostriedky môžu putovať do rozšírenia vozového parku, revitalizovania už používaných dopravných prostriedkov MHD alebo raz možno aj k zvýšeniu platov šoférov.

Považujem to za zásadný krok vpred pre efektívne narábanie s peniazmi daňových poplatníkov. A nielen to. Môžeme hovoriť aj o historicky prvej spolupráci mesta a samosprávneho kraja na Slovensku, kedy spojilisvoje sily pre systémové riešenie dlhodobého problému financovania nie len mestskej, ale dokonca regionálnej dopravy. Som presvedčený, že takýmto smerom by sme sa malo riadenie samosprávy uberať aj v budúcnosti – neposkytovať zľavy od buka do buka, ale s dôrazom na adresnosť a efektívnosť. 

Juraj Káčer

Juraj Káčer

Bloger 
  • Počet článkov:  15
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Venujem sa bratislavskej komunálnej politike pretože mám svoje rodisko rád a verím, že zodpovedným prístupom k jeho správe sa Bratislava stane jedinečným miestom pre život. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu