
Uvedený výrok som dnes objavil v blogu Rogera Eberta (teda vlastne ide o Ebertovu reakciu na reakciu čitateľa na blog). Pripomenulo mi to jeden nedávný rozhovor s Georgom Clooneym k filmu Leatherheads. Na otázku, u ktorých režisérov hľadal inšpiráciu pre svoj film, Clooney, s humorom sebe vlastným, odpovedal:
„Dosť som vykradol Howarda Hawksa a Prestona Sturgesa. Snažím sa prísť na to, koho som ešte vykradol. Moment, teraz sa tomu vraví pocta. Poctil som veľa z Howarda Hawksa a Prestona Sturgesa, a tiež z raného Georgea Stevensa."
Záver Casablancy si poctil Sydney Pollack v neprílš dobre prijatej Havane (1990), v Nevinnom (The Innocent, 1993)to zase urobil John Schlesinger (Polnočný kovboj) a veľmi nedávno Steven Soderbergh v Berlínskom spiknutí (The Good German, 2006). Brian de Palma skladá poctu slávnej schodiskovej scéne s Ejženštejnovho Krížnika Potemkin hneď dvakrát - v Nezmieriteľných (The Untouchables, 1987) a Carlitovej ceste (Carlito´s Way, 1993). Kráľovstvo (The Kingdom, 2007) Petera Berga vyzerá, ako keby ho natočil Michael Mann a Michael Clayton (2007) debutujúceho režiséra Tonyho Gilroya alebo tiež Syriana (2005) Stephena Gaghana nesú silný vplyv Stevena Soderbergha (aj keď toto nie sú možno najlepšie príklady, keďže ako Mann Kráľovstvo, tak aj Soderbergh Syrianu a Michaela Claytona produkovali). Quentin Tarantino skladá poctu prakticky každým svojim filmom. A množstvo iných režisérov skladá „poctu" Tarantinovi svojimi filmami (Go, Knockin´ On Heaven´sDoor, 2 Days in Valley). Český Medvídek Jana Hřebejka sa zase hlási k odkazu Woodyho Allena.
Napadla mi ešte iná vec. Keď občas pozerám starý film, o ktorom som čítal, ako o zásadnom, zlomovom a pod.. Lenže na mňa už ani zďaleka tak silno nepôsobia. Myslím, že čiastočným dôvodom je aj to, že ovplyvnili množstvo ďalších filmových tvorcov, ktorí nové postupy - formálne, či obsahové - vzali, inšpirovali sa nim, použili ich, prispôsobili času. Čo bolo pred tridsiatimi rokmi novinka, stalo sa mnohými inšpiráciami, citáciami, a poctami iba bežnou výbavou filmu, či dokonca ľahko rozpoznateľným klišé.