
Kynastona miluje nielen publikum, ale i jeho garderobierka Maria. Tá, očarená Kynastonom, napriek zákazu vystupuje v hostinci v rovnakom predstavení a v rovnakej úlohe ako jej vzor.
Doba sa však mení. Kráľ Karol II. vydáva edikt umožňujúci hrať ženám. Ba čo viac, odteraz iba ženy môžu hrať ženské party. Mnoho hercov, vrátane Kynastona, stráca nielen svoje zamestnanie, ale i spoločenské postavenie. Tento fakt rozdelí Kynastona a Mariu, pretože práve Maria veľmi rýchlo zaujíma jeho miesto v divadle a ako prvá ženská herečka sa stáva rýchlo obľúbenou. Na druhej strane práve táto zmena im obom umožní nielen nájsť lásku, ale Kynastonovi aj samého seba a Marii rozvinúť svoj herecký talent.
Stage Beauty režiséra Richarda Eyrea (Iris, 2002) vznikla v produkcii Roberta de Nira a je filmovou adaptáciou divadelnej hry Jeffreyho Hatchera Compleat Female Stage Beauty.
Hra (a teda aj film) vychádza z historických udalostí a vystupujú v nej skutočné historické postavy (Edward Kynaston, Karol II. Samuel Pepys, kráľova milenka Nell Gwynn), no nie je historicky presná. To však nevadí, pretože zámerom tvorcov celkom určite nebolo dať divákovi lekciu dejepisu. Krása na scéne je predovšetkým veľmi dobre napísaná romantická dráma, ktorá poskytla veľkú hereckú príležitosť najmä predstaviteľovi Edwarda Tynastona, a Billy Crudup (Hi-Lo Country, 1998; Almost Famous, 2000; Mission Imposible III, 2006) ju aj naozaj vrchovato využil. Lebo podobne ako Tynastonovi patrí vďaka Desdemone Othello, tak Krása na scéne patrí predovštkým Crudupovi. Tynaston, ktorý v hereckej škole musel absolútne potlačiť všetky svoje mužské črty a gestá, a naplno rozvinúť svoju ženskú stránku, stratil svoju vlastnú osobnosť. Zmena, ktorá mu prináša spoločenský pád, túto stratu naplno odhaľuje, a vďaka Marii Tynaston svoju identitu (nielen sexuálnu) znova nachádza, rovnako ako aj univerzálnosť svojho hereckého talentu. Je až zarážajúce ako bol jeho herecký výkon pri nomináciách na rôzne filmové ocenenia prehliadnutý, pretože Crudupov výkon má parametre oscarovej nominácie. Buď mu malou útechou, že pri natáčaní stretol svoju terajšiu životnú partnerku Claire Danes, ktorá vo filme stvárnila Mariu. Claire Danes považujem za dobrú herečku, a myslím, že v Kráse na scéne sa odvedeným hereckým výkonom vedľa Crudupa nestratí, no raz darmo - film patrí jemu.
Z ďalšieho hereckého obsadenia ešte vyčnieva Rupert Everett, ktorý si svoje chvíle ako Karol II. nádherne užíva, a je nemožné ho prehliadnuť. Mimochodom, Everett si stihol veľmi noblesným spôsobom zahrať aj otca Karola II., teda Karola I., a to vo filme Zabiť kráľa (To Kill a King, 2003).
Krása na scéne sa v amerických kinách premietala iba v limitovanom počte kópií, a veľkú dieru do sveta neurobila, vlastne takmer žiadnu. Koniec koncov, jemne náročnejšia dobová romantika nie je žáner, na ktorý sa stoja pred kinom dlhé rady. Je teda vcelku príznačné, že jedno z iba dvoch ocenení, ktorých sa tento solídne natočený, veľmi dobre napísaný, a vynikajúco zahraný film dočkal, bola Cena pre prehliadnutý film v roku 2004 od Phoenixskej spoločnosti filmových kritikov.
Hodnotenie: ●●●●○
Zdroj: http://www.imdb.com/, http://www.wikipedia.org/ (Edward Kynaston, Samuel Pepys)