V rámci tzv. celonárodnej diskusie organizovanej v procese prípravy Stratégie ochrany a podpory ľudských práv sa už dva roky vedú debaty o podstate ľudských práv a o rôznych citlivých ľudskoprávnych témach, vrátane ochrany života pred narodením, ochrany práv LGBTI ľudí, práv žien, práv menšín atď. Do tejto debaty vážnym spôsobom už rok zasahuje katolícka cirkev, pričom si nárokuje, aby svetské inštitúcie rešpektovali jej pravdu a jej interpretáciu pojmov, pretože jej pravda je, samozrejme, tá jediná a absolútna. Po dvoch rokoch vláda (resp. vládna strana, avšak v danej situácii je to jedno) - deklarujúca samu seba za sociálnodemokratickú - utne celú diskusiu, ktorej je akože sama garantom, a prikloní sa k interpretácii a „pravde" katolíckej cirkvi. V štáte, ktorého ústava deklaruje, že sa neviaže na žiadne náboženstvo.
Zaznelo už veľa argumentov, bolo napísaných veľa článkov, komentárov a blogov, ktoré presvedčivo ukazujú, že prebratie definície „tradičnej rodiny" zo zákona o rodine do samotnej ústavy z hľadiska ochrany „tradičnej rodiny" nič nerieši. Rieši sa tým len to, že niektorí politici si pripíšu zopár bodov u „tradičných" voličov, avšak na úkor ďalšej stigmatizácie a ostrakizovania ľudí s odlišnou ako heterosexuálnou orientáciou. Zaznelo aj mnoho argumentov, bolo prezentovaných dostatok štatistických údajov, ktoré dokazujú, že v krajinách, ktoré uzákonili registrované partnerstvá či manželstvá párov rovnakého pohlavia, sa nezvýšila rozvodovosť ani sa nezačalo rodiť menej detí.
Takéto štatistiky a argumenty sú dôležité, ale myslím, že sa treba neustále vracať k podstate. K ľudskoprávnej podstate.
LGBTI orientácia nie je hriech. LGBTI orientácia nie je choroba. LGBTI orientácia nie je „životný štýl", „výstrelok", „móda", nie je to ani vec návyku ako fajčenie, či branie drog. LGBTI orientácia je prirodzená vec. S ňou sa človek rodí. A táto skutočnosť nie je vecou viery alebo ideologického presvedčenia, je to záležitosť biológie. Aj v tejto oblasti svetskej politiky sa vraciame do 19. storočia? Obnovujeme spor darwinizmu a kreacionizmu?
Človek sa s LGBTI orientáciou rodí. Alebo, aby som bol štýlový, človek je gay alebo lesba, lebo ho Boh tak stvoril. A čo Boh stvoril, je aj podľa nášho arcibiskupa prirodzené. Čo je prirodzené, je morálne. Pokiaľ rešpektujeme prirodzenosť druhého. Neviem však o tom, že by LGBTI ľudia nerešpektovali prirodzenosť ostatných, popierali ju, bránili jej rozvoju. Napriek tomu, ich aktivisti a zástancovia sú často označovaní za arogantných, agresívnych a netolerantných. Oni sú „homo loby"... Zasadzujú sa za svoje práva, tak sú „loby". To znie tak záhadne, mysticky, priam diabolsky. Aj štúrovci boli teda „loby". Slovenská loby v Uhorsku. Bolo ich málo, boli zneuznávaní, vysmievaní, zavše trestaní. V konečnom dôsledku dosiahli svoje. Aj sufražetky boli „loby". Nakoniec však tiež dosiahli svoje. Ženám bolo uznané volebné právo. Aj mandelovci boli najprv len „loby". Nakoniec dosiahli zrušenie apartheidu. Vývoj sa proste zastaviť nedá, akokoľvek by to mnohým vyhovovalo, aby sa zastavil.
Keďže LGBTI orientácia je prirodzený stav, takíto ľudia majú rovnakú dôstojnosť ako všetci ostatní. Podľa Všeobecnej deklarácie ľudských práv ľudia sa rodia rovní v dôstojnosti a právach a všetci sú oprávnení užívať všetky slobody a práva. Pretože uznanie vrodenej dôstojnosti a rovnakých a nescudziteľných práv všetkých členov ľudskej rodiny je základom slobody, spravodlivosti a mieru na svete. Áno, LGBTI ľudia majú všetky práva ako ostatní, vrátane práva na šťastný život v úradne uznanom zväzku.
Nikto nežiada, aby katolícka cirkev udeľovala sviatosť manželstva LGBTI ľuďom, nikto nežiada, aby povoľovala cirkevné sobáše týchto ľudí. Veriacim z radov LGBTI ľudí to môže byť ľúto, ale nejako sa s tým zmieria. Svetská moc, ktorá si zakladá na svojej demokratickosti, rešpekte k ľudským právam, nediskriminácii a sociálnej citlivosti, však nemôže žiadnu skupinu svojich občanov a občianok vylučovať z užívania akýchkoľvek práv zakotvených v ústave a v medzinárodných dokumentoch, a už vôbec nemôže ústavu formulovať tak, aby takéto vylučovanie čo i len teoreticky umožňovala.