Parkovacia politika v Starom Meste zlyháva.

Namiesto ochrany rezidentov láka cudzie vozidlá.

Parkovacia politika v Starom Meste zlyháva.
Zahraničné a mimobratislavské vozdila v centre Bratislavy - Hviezdoslavovo námestie (Zdroj: OK)
Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

Zavedenie zóny SM0 v bratislavskom Starom Meste malo priniesť poriadok a ochrániť obyvateľov pred nadmerným tranzitom a parkovacím stresom. Výsledok je však presne opačný.

Ulice v bezprostrednom okolí historického centra Bratislavy, ktoré boli ešte donedávna pokojné a bez hustej premávky, sa premenili na frekventované trasy. Typickým príkladom je Rigeleho a Paulínyho ulica – kedysi tiché uličky v blízkosti Hviezdoslavovho námestia, kde počas dňa prešlo zopár áut. Dnes? 20 áut za 10 minút nie je žiadnou výnimkou. A dôvod? Výrazný cenový rozdiel medzi parkovaním na ulici a v garážach.

Letná sezóna ešte viac odhaľuje chyby systému

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Situácia je ešte vyhrotenejšia počas letnej turistickej sezóny, kedy sa počet vozidiel v centre výrazne zvyšuje. Do historického jadra prichádzajú nielen domáci návštevníci, ale aj zahraniční turisti, hoteloví hostia či krátkodobých prenájmov.

Rezidenti tak čelia dvojitému znevýhodneniu – nielenže je parkovacích miest nedostatok, ale v letných mesiacoch bojujú o miesto s turistami a cudzincami, ktorí prirodzene volia najlacnejšiu možnosť: ulicu.

Najexponovanejšie sú práve ulice v okolí Hviezdoslavovho námestia, kde je vysoká koncentrácia hotelov, reštaurácií, pamiatok a kultúrnych inštitúcií. Tieto lokality sú najviac postihnuté dôsledkami nesprávne nastavenej cenovej politiky, ktorá z verejného priestoru vytvorila lacné, neregulované parkovisko pre kohokoľvek.

SkryťVypnúť reklamu

Zóna SM0
Zóna SM0 (zdroj: PAAS)

Dáta: PAAS vs. súkromné garáže

  • Zóna SM0 – sadzba PAAS:
    2 €/hod (pondelok–sobota 8:00–24:00)
    (Zvýhodnená cena pre rezidentov: 39 € ročne)

  • Parkovací dom Carlton (Hviezdoslavovo námestie):
    4 €/hod, denná sadzba do 45 €

  • Parkovací dom Opera (Gorkého ulica):
    3,90 €/hod, večerné sadzby od 18:00 – 3 €/hod

  • Parkovací dom Ursus (Námestie SNP):
    3,50 €/hod, denný strop cca 35 €

Rozdiel je zjavný:
Pre návštevníka je výhodnejšie zaparkovať na ulici v zóne SM0 ako v ktoromkoľvek z parkovacích domov. Pri 3-hodinovom pobyte ušetrí 3–6 €. Pre tých, ktorí chodia do centra pravidelne, ide o výraznú úsporu – na úkor domácich obyvateľov.

Rezident ako rukojemník systému

Najväčšími obeťami tejto nelogickej stratégie sú práve tí, ktorých by mal systém PAAS chrániť – rezidenti Starého Mesta. Tí počas dňa prakticky nemajú kde zaparkovať, hoci si za svoje parkovanie platia.

Mnohí sa musia počas pracovného dňa otáčať v uliciach aj 20 minút, kým nájdu voľné miesto – a často až niekoľko ulíc odsvojho bydliska. A to nehovoríme o senioroch, rodičoch s deťmi, alebo obyvateľoch bez možnosti parkovať vo dvore.

SkryťVypnúť reklamu

Navyše, Staré Mesto má obmedzené kapacity garáží, a nie každý bytový dom ich má k dispozícii. Parkovanie na ulici je tak pre mnohých jedinou reálnou možnosťou. A tú im systém odopiera.

Zahraničné a mimobratislavské vozdila v centre Bratislavy - Paulínyho ulica
Zahraničné a mimobratislavské vozdila v centre Bratislavy - Paulínyho ulica (zdroj: OK)

Zlyhanie v kontexte cieľov mesta

Magistrát dlhodobo komunikuje, že cieľom je znižovať počet áut v centre a motivovať návštevníkov využívať záchytné parkoviská či MHD. Samotná stratégia PAAS (2021) uvádza:

„Cieľom je upokojiť dopravu, zvýhodniť rezidentov a vytlačiť zbytočný tranzit z centra mesta.“

Realita zóny SM0?
Presný opak: viac áut, viac tranzitu, menej miesta pre rezidentov.

Riešenie: Zóna výlučne pre rezidentov alebo spravodlivé ceny

Ak má mať parkovacia politika v historickom centre zmysel, musíme prehodnotiť jej dizajn. Navrhujem:

  1. Zavedenie mikrozóny „SM0-R“, ktorá bude prístupná len rezidentom – napr. pre ulice bezprostredne obklopujúce Hviezdoslavovo námestie a Laurinskú.

  2. Zvýšenie hodinovej sadzby pre nerezidentov aspoň na úroveň 5 €/hod, aby sa ulice nestali lacnou alternatívou ku garážam.

Parkovanie nie je len o autách – je o kvalite života v meste

Parkovanie je v mestách citlivá téma. Nie preto, že by sa mali zakazovať autá úplne, ale preto, že zle nastavená parkovacia politika môže výrazne ovplyvniť kvalitu života obyvateľov danej štvrte.

SkryťVypnúť reklamu

Staré Mesto má byť živé, kultúrne, komunitné – nie parkovisko pre návštevníkov.

Ak má mesto stáť na strane svojich obyvateľov, musí konať. A musí konať rýchlo.

Oskar Kaman

Oskar Kaman

Bloger 
Politik
  • Počet článkov:  11
  •  | 
  • Páči sa:  105x

Volám sa Oskar Kaman a som obyvateľom mestskej časti Bratislava – Staré Mesto. Vyrastal som tu, bývam tu, a mám k tejto časti Bratislavy hlboký vzťah. Najbližšie mi je okolie Hviezdoslavovho námestia, ktoré vnímam nielen ako kultúrne a spoločenské srdce mesta, ale aj ako miesto každodenného života – so všetkými jeho radosťami aj problémami. Na tomto blogu sa chcem deliť o svoje postrehy, názory a pohľady na dianie v našej štvrti aj v širšom kontexte Bratislavy. Zaujíma ma, ako sa naše mesto mení, kam smeruje a ako sa tieto zmeny dotýkajú nás – obyvateľov. Píšem ako bežný človek, ktorý má Staré Mesto rád a nie je mu ľahostajné, čo sa v ňom deje. Zoznam autorových rubrík:  Nezaradená

Prémioví blogeri

Pavel Macko

Pavel Macko

189 článkov
Marian Nanias

Marian Nanias

286 článkov
INESS

INESS

111 článkov
Karol Galek

Karol Galek

116 článkov
Tupou Ceruzou

Tupou Ceruzou

326 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu