Zavedenie zóny SM0 v bratislavskom Starom Meste malo priniesť poriadok a ochrániť obyvateľov pred nadmerným tranzitom a parkovacím stresom. Výsledok je však presne opačný.
Ulice v bezprostrednom okolí historického centra Bratislavy, ktoré boli ešte donedávna pokojné a bez hustej premávky, sa premenili na frekventované trasy. Typickým príkladom je Rigeleho a Paulínyho ulica – kedysi tiché uličky v blízkosti Hviezdoslavovho námestia, kde počas dňa prešlo zopár áut. Dnes? 20 áut za 10 minút nie je žiadnou výnimkou. A dôvod? Výrazný cenový rozdiel medzi parkovaním na ulici a v garážach.
Letná sezóna ešte viac odhaľuje chyby systému
Situácia je ešte vyhrotenejšia počas letnej turistickej sezóny, kedy sa počet vozidiel v centre výrazne zvyšuje. Do historického jadra prichádzajú nielen domáci návštevníci, ale aj zahraniční turisti, hoteloví hostia či krátkodobých prenájmov.
Rezidenti tak čelia dvojitému znevýhodneniu – nielenže je parkovacích miest nedostatok, ale v letných mesiacoch bojujú o miesto s turistami a cudzincami, ktorí prirodzene volia najlacnejšiu možnosť: ulicu.
Najexponovanejšie sú práve ulice v okolí Hviezdoslavovho námestia, kde je vysoká koncentrácia hotelov, reštaurácií, pamiatok a kultúrnych inštitúcií. Tieto lokality sú najviac postihnuté dôsledkami nesprávne nastavenej cenovej politiky, ktorá z verejného priestoru vytvorila lacné, neregulované parkovisko pre kohokoľvek.

Dáta: PAAS vs. súkromné garáže
Zóna SM0 – sadzba PAAS:
2 €/hod (pondelok–sobota 8:00–24:00)
(Zvýhodnená cena pre rezidentov: 39 € ročne)Parkovací dom Carlton (Hviezdoslavovo námestie):
4 €/hod, denná sadzba do 45 €Parkovací dom Opera (Gorkého ulica):
3,90 €/hod, večerné sadzby od 18:00 – 3 €/hodParkovací dom Ursus (Námestie SNP):
3,50 €/hod, denný strop cca 35 €
Rozdiel je zjavný:
Pre návštevníka je výhodnejšie zaparkovať na ulici v zóne SM0 ako v ktoromkoľvek z parkovacích domov. Pri 3-hodinovom pobyte ušetrí 3–6 €. Pre tých, ktorí chodia do centra pravidelne, ide o výraznú úsporu – na úkor domácich obyvateľov.
Rezident ako rukojemník systému
Najväčšími obeťami tejto nelogickej stratégie sú práve tí, ktorých by mal systém PAAS chrániť – rezidenti Starého Mesta. Tí počas dňa prakticky nemajú kde zaparkovať, hoci si za svoje parkovanie platia.
Mnohí sa musia počas pracovného dňa otáčať v uliciach aj 20 minút, kým nájdu voľné miesto – a často až niekoľko ulíc odsvojho bydliska. A to nehovoríme o senioroch, rodičoch s deťmi, alebo obyvateľoch bez možnosti parkovať vo dvore.
Navyše, Staré Mesto má obmedzené kapacity garáží, a nie každý bytový dom ich má k dispozícii. Parkovanie na ulici je tak pre mnohých jedinou reálnou možnosťou. A tú im systém odopiera.

Zlyhanie v kontexte cieľov mesta
Magistrát dlhodobo komunikuje, že cieľom je znižovať počet áut v centre a motivovať návštevníkov využívať záchytné parkoviská či MHD. Samotná stratégia PAAS (2021) uvádza:
„Cieľom je upokojiť dopravu, zvýhodniť rezidentov a vytlačiť zbytočný tranzit z centra mesta.“
Realita zóny SM0?
Presný opak: viac áut, viac tranzitu, menej miesta pre rezidentov.
Riešenie: Zóna výlučne pre rezidentov alebo spravodlivé ceny
Ak má mať parkovacia politika v historickom centre zmysel, musíme prehodnotiť jej dizajn. Navrhujem:
Zavedenie mikrozóny „SM0-R“, ktorá bude prístupná len rezidentom – napr. pre ulice bezprostredne obklopujúce Hviezdoslavovo námestie a Laurinskú.
Zvýšenie hodinovej sadzby pre nerezidentov aspoň na úroveň 5 €/hod, aby sa ulice nestali lacnou alternatívou ku garážam.
Parkovanie nie je len o autách – je o kvalite života v meste
Parkovanie je v mestách citlivá téma. Nie preto, že by sa mali zakazovať autá úplne, ale preto, že zle nastavená parkovacia politika môže výrazne ovplyvniť kvalitu života obyvateľov danej štvrte.
Staré Mesto má byť živé, kultúrne, komunitné – nie parkovisko pre návštevníkov.
Ak má mesto stáť na strane svojich obyvateľov, musí konať. A musí konať rýchlo.