Ako vyzerá súčasný stav?
1. Maloletý (do 15 rokov) ukradne niečo v obchode alebo v záhrade.
2. Majiteľ volá políciu.
3. Polícia skonštatuje, že škoda je nižšia ako 266 eur, čiže ide iba o priestupok.
4. Polícia zistí, že páchateľ je maloletý, čiže má plnú priestupkovú imunitu.
5. Polícia oznamuje rozzúrenému majiteľovi, že s tým nemôže nič urobiť.
6. Polícia odovzdá dieťa rodičom, urobí o výjazde zápis a prípad sa končí.
7. Majiteľ je zúfalý, pretože vie, že tento scenár nezažil prvý a ani poslednýkrát.
Aký je následok aplikácie priestupkovej imunity maloletých?
Zo všetkých priestupkov na Slovensku pripadá na Prešovský a Košický kraj neuveriteľných 41%. V prepočte na počet obyvateľov je teda priestupková kriminalita v Košickom kraji 4-krát vyššia ako v Bratislavskom kraji. Kým v roku 2009 bolo na východe Slovenska spáchaných v priemere 8% priestupkov maloletými, v prvom polroku 2011 už maloletí stáli za 11% prípadov. Ak v roku 2009 len v samotnom okrese Spiššská Nová Ves podiel maloletých na priestupkovej kriminalite činil hrozivých 18%, dnes tam tento ukazovateľ suverénne prekračuje 30%!
To všetko preto, lebo využívaním maloletých zo strany ich starších kamarátov alebo dokonca aj rodičov sa napr. taká krádež do hodnoty 266 eur stala na Slovensku úplne beztrestnou.
Prečo si tento trend dlhodobo nikto nevšímal?
Pretože vzhľadom na priestupkovú imunitu zákon neukladal povinnosť sumarizovať a zverejňovať štatistiky páchania kriminality maloletými, nikto sa tejto problematike nevenoval, a tak bola jediným indikátorom rastúca nespokojnosť verejnosti. Aj pre mňa preto bolo jedinou možnosťou ako sa dostať k týmto údajom dopytovanie jednotlivých okresných policajných zborov.
Aké som priniesol riešenie?
Už pred niekoľkými mesiacmi som zorganizoval spoločné stretnutie zodpovedných ľudí z Ministerstva vnútra, Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny a prítomní boli aj predstavitelia policajného zboru, kde som predostrel tento problém a apeloval na hľadanie riešenia. Pretože z principiálneho hľadiska nebolo možné aplikovať môj prvotný návrh, aby za priestupky maloletých boli automaticky zodpovední rodičia (okrem iného od rodičov v hmotnej núdzi nie je možné vymáhať pokuty), po náročnej diskusii sme dojednali všetkými zúčastnenými akceptovanú alternatívu.
Podľa nej síce naďalej nebudú maloletí za priestupky sankcionovaní, tieto priestupky však budú na rozdiel od súčasného stavu už aj vyšetrované za účasti zákonného zástupcu maloletého, orgánu sociálnoprávnej ochrany detí, ktorým bude navyše informácia o spáchanom priestupku aj oficiálne posielaná.
Opatrenie tak prinesie najmä pri priestupkovej recidíve maloletých novú psychologickú prekážku vo forme "otravnejšieho" konania úradov voči ich rodičom a zavedenie doteraz neexistujúcej oficiálnej medzirezortnej komunikácie vytvorí nový priestor pre široké spektrum v súčasnosti nerealizovateľných výchovných prvkov a sankcií.
Orgán sociálnoprávnej ochrany detí bude môcť vďaka tomuto novému informačnému mostu napríklad bezodkladne realizovať zásahy v konkrétnych rodinách alebo na základe nadväzujúcich zmien v príslušných sociálnych zákonoch (napr. zákona o hmotnej núdzi) bude konečne možné nezodpovedným rodičom adresným spôsobom krátiť sociálne dávky. Záujem o skorú realizáciu týchto nadväzujúcich krokov mi priľubilo Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny.
Táto mnou navhrnutá zmena priestupkového zákona bola už schválená v gestorskom sociálnom výbore NR SR a tento mesiac ju čaká schválenie parlamentom ako súčasť novely priestupkového zákona obmedzujúceho priestupkovú imunitu poslancov.
Čo v prípadoch, kde to nepomôže?
Okrem spomínanej zmeny priestupkového zákona som pred časom inicioval aj zmenu Trestného zákona, kde som doplnil § 211 (Ohrozovanie mravnej výchovy mládeže) o trest odňatía slobody až na dva roky aj osobám, ktoré umožňujú deťom do 18 rokov opakovane páchať priestupky. Doteraz sa tento trest vzťahoval iba na páchanie trestných činov, vďaka čomu mohli napr. nezodpovední rodičia navádzať deti na páchanie priestupkov úplne beztrestne. A nielen mohli, ale tak aj podľa vyjadrení poškodených obyvateľov Slovenska naozaj činili.
Doplnenie tohto paragrafu určite nie je zbytočné (ako som si to už viackrát vypočul), pretože už podľa jeho pôvodného znenia bez priestupkovej zodpovednosti bolo na Slovensku v roku 2010 súdených 902 osôb, čo je takmer dvojnásobok oproti roku 2007. Jeho aplikácia v praxi teda v skutočnosti každým rokom potešiteľne naberá na sile.
Dobrou správou je, že táto zmena Trestného zákona je už dnes účinná - presnejšie od 1. septembra 2011.