
S partiou nadšencov som asi pred dvomi rokmi založil informačný portál, ktorý informuje o kultúrnych a športových akciách v Žilinskom kraji (www.zilinsky-kraj.sk). Nie je to síce žiadne terno, ale kvôli peniazom to nerobíme, odmalička máme ku kultúre blízko. Pri propagácií našej stránky som často využíval starý známy Facebook a robil som cez neho platené kampane, aby sa moje články zobrazovali aj iným užívateľom, prípadne aby sa naša stránka zobrazovala v pravej lište ako reklama.
Istý čas fungovalo všetko skvele. Chválil som si adresnosť reklamy (môžete si nastaviť komu sa bude reklama zobrazovať, akej vekovej kategórii, podľa toho, aké má kto záujmy a mnoho iného) a dokonca som túto formu odporúčal mnohým známym. No a teraz príde na psa ten sľúbený mráz.
Jedného pekného dňa mi prišla SMS z banky, s ktorou bankujem, že FB si za reklamnú kampaň sťahuje 50 EUR. To ma veľmi zaskočilo, pretože žiadnu kampaň som rozbehnutú nemal. Po nalogovaní do Zuckerbergovej sociálnej siete som s úžasom zistil, že nejaký šulín s nickom Audrey Messadi sa mi nabúral do môjho konta, stanovil sám seba správcom reklamy a rozbehol si svoju reklamnú kampaň. Tá lákala na zázračné prírodné lieky a po kliknutí na linku ma to presmerovalo na ebay, kde ponúkal takýmto spôsobom svoje produkty (ktoré mimochodom nemali nič so zdravím).
Nasledovalo rýchle hasenie požiaru. Zmenil som si heslo, „Audreyho" som vyhodil zo spravovania reklám a zastavil som všetky kampane. Po ceste z práce mi ešte napadlo zavolať do mojej banky, s ktorou bankujem, aby mi znížili limit internetových obratov na 0. Za to si mimochodom moja skvelá banka stiahla 1,80 EUR.
Po príchode domov som samozrejme chcel napísať do FB, aby to čo najskôr riešili a podľa možnosti mi vrátili prachy, keďže každú reklamu pred zverejnením schvaľujú a toto bola očividne podvodná reklama (odkazovala na úplne iný produkt, ako bolo v popise). Zaujímavé však bolo, že nech som robil, čo som robil, za nič na svete som sa nemohol dopracovať k žiadnemu formuláru alebo kontaktu. Všetko bolo riešené spôsobom: „Ak sa Vám stalo toto, kliknite tu. Vyriešili sme Váš problém? Ak nie, kliknite tu". Nakoniec som sa dopátral k nejakému formuláru a odoslal som im moju požiadavku (v angličtine samozrejme). Zo svojho konta som dal odstrániť moju kartu a ako dôvod som uviedol, čo sa mi stalo a žiadal som ich, nech ma kontaktujú. Za 3 ďalšie pracovné dni sa nikto neozval.
Zadal som môj problém aj na Facebook Marketing, čo je oficiálna FB stránka v českom jazyku a kde sa mi samozrejme taktiež nikto neozval . Čo však bolo zaujímavejšie, zistil som, že vôbec nie som sám, čo má takýto problém. Jedného Čecha takto pripravili asi o 10.000 Kč a taktiež s ním nekomunikoval absolútne nikto. Až ma zamrazilo, pretože rozpočet tej mojej kampane bol nastavený na 1000 EUR na deň.
Takže suma sumárum. Facebook-u som dobrý, pokiaľ platím. Pokiaľ sa však niečo deje, nikto sa s Vami baviť nebude. Banka, s ktorou bankujem mi povedala, že síce reklamáciu pošlú, ale na odpoveď môžem čakať až rok a pol. Čiže to vidím tak, že jej dám pravdepodobne zbohom, a svoje prachy prenesiem do banky, ktorej sa za vedenie účtu neplatí. Myslel som si, že za 5,90 mesačne, alebo za nezmyselné poplatky (napr. 2 eurá za zmenu PIN kódu) dostanem aspoň nejaký servis. To viete, mladosť - pochabosť - naivita.
No a milý Facebook, pekne si ma nasr.l. Nie pre to, že sa mi niekto nabúral do konta, ale pre Tvoju neschopnosť komunikovať s platiacim zákazníkom. Tak si aspoň takto uľavím. Mimochodom, ak máte niekto podobnú skúsenosť, dajte vedieť v diskusii.