Ako firmy a veľké podniky komunikujú s klientom ? (1 časť)

„Hybridná pošta, interaktívna korešpondencia, alebo personalizovaná komunikácia?! Čo je za tým ?“

Písmo: A- | A+
Diskusia  (4)
Obrázok blogu

Tieto otázky dostávam od môjho „nezainteresovaného“ okolia,keď sa bavíme o mojej práci. Niekoľko rokov profesne pôsobímv oblasti IT, ktorá sa zaoberá dokumentami a hromadnoukorešpondenciou v rámci celej Európy a Blízkeho východu a vždyje prekvapivé a zaujímavé vypočuť si názory na túto špecializáciu,napríklad od lekárov, iným smerom švihnutých informatikov, alebo priamo marketingových expertov.

Začnem tým najzákladnejším : Personalizovaná komunikácia

Niekedy dávno - prvý krát - som si pri vyslovení tohto pojmu predstavil vysokosofistikované riešenie komunikácie stroja s človekom,niečo ako takmer umelá inteligencia.Ale zďaleka tomu tak nebolo, no nezaujímavé to rozhodne nie je.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V tom čase ľudiaz branže, ale aj - už vtedy osvietení zákazníci - rozumeli pod tým najmä špeciálne formátovanie dokumentov, ich tlač,obálkovanie a následné posielanie do schránok konkrétnych príjemcov,s dôrazom na individualitu obsahu, a marketingového„poslania“. Ja, ako nováčik, som sa nad tým moc nezamýšlal a pravdupovediac ma na tom zatial nič nenadchýňalo.

Dnes tiež len málokoho z príjemcov napadne (resp. sa vôbec zamyslí) pri otváraníobálky s výpisom z účtu, čo saskrýva za tak obyčajným kusom papiera a zväčša jeho farebnej prílohy (žialna Slovensku stále často nepersonalizovanej).

Ľahký príklad na začiatok

SkryťVypnúť reklamu

Banka má povedzme 2 milióny aktívnychbežných účtov. Ku každému posiela mesačne výpis z účtu, ktorý máv priemere 1,5 strany. Takže 3milióny listov papiera sú na svete. To už zodpovedá 6 tísícom balíkovkancelárskeho papiera (každý po 500 listov). Zelení si len povzdychnú, nonaneštastie sa tu bavíme len o jednej firme, takých sú v Európetisícky – mobilní a telekom operátori, energetika (plynárne, elektrárne,vodárne), poisťovne, pôžičkárne ... Všetko toto mesačne!

Ešte k tomu spomeniem 2 milíony obálok a 3 milióny zväčša nezmyselných,predtlačených príloh. Nehovoriac o tom, že ak má klient 2-3 účty, takv každej po starom zmýšľajúcej firme dostane aj 3 obálky s 3marketingovými, rovnakými letákmi. A keď má mobil, tak u takéhoto operátora dostane prílohu s ponukou na tarif, ktorý honezaujíma, alebo ktorý už má. A dostal som sa k personalizovanej komunikácií.

SkryťVypnúť reklamu

Oblasť personalizovanej komunikácie

ponúka mnozštvobest-practices (najlepších praktík) a softvérového vybavenia, ako na to.Vrcholný manažment odosielateľov počúva na zaklínadlo : znižovanie nákladov. Marketing počúva na cielenú reklamu. Technika na uľahčeniepráce. Takže o čom to vlastne je a čo to má s IT ?

Predstavte si tie 2 milíony listov. Tie treba aj vygenerovať (teda naformátovať- automatizovanenapísať) do formátu, ktorý „majú radi“ práve tie konkrétne vysokovýkonnétlačiarne, na ktorých sa produkuje. Strán teda musí byť vygenerovaných niekoľkotisíc za minútu, aby bolo možné uzavrieť mesiac v čo najkratšom čase(operátori to maju ľahšie-nastavia cyklus zasielania výpisov a je to, aletaká banka musí poslať výpis vždy k poslednému dňu mesiaca).

SkryťVypnúť reklamu

Technika - tlačiarne chrúmajú podobný formát ako je PDF.Zainteresovaní si určite spomenú na generovanie „PDFiek z Wordu“ a toneskutočné čakanie na ich 10-20 strán. A užje tu softvér. Pre hromadnú korešpondenciu musí byť natoľko premyslený,optimálne nakódovaný a implementovaný, aby zvládol tie listy vygenerovaťv rozumnom čase, poslať ich na tlačiareň a nahrať do digitálnehoarchívu a zaindexovať.

Softvér prepersonalizovanú komunikáciu ? Ešteväčšie nároky!

Nad každým príjemcom sa musí „zamyslieť“, zistiť, či mu užniečo „dneska“ nevygeneroval a ak áno, tak to spojiť, aby odišla len jednaobálka, overiť, akú marketingovú správu mu v minulosti poslal, ako vyzerájeho profil v CRM (Customer Relationship Management) a teda čo mumôže ponúknuť, aby ho to zaujalo a neodignoroval to.

Tieto programy idú ešte ďalej – marketing sa neprikladá na separátnom liste papiera. Načo? Stojí toveľa peňazí, zaťažuje to prírodu a aj tak to skončí v smetiach skôrako sa na to dotyčný vôbec pozrie, t.j. ideálne ešte pri schránke na chodbev dome.

Preto sa tlačí priamo na posielaných dokumentoch. Ale – akje to len tak niekde na konci dokumentu pohodený kus textu, potom sa jehoposlanie-odkaz sa akosi stratí. Ak je tento text na správnom mieste, ako akási „bublinová nápoveda“ v programoch, potom je jeho posolstvo priam potešením pre čitateľa a rád sito preštuduje.

Whitespacemanagement

Oblasť (podmnožina) personalizovanej komunikácie, ktorá hovorío marketingových posolstvách na poslednom kúsku voľného miesta. Tienajsofistikovanejšie systémy dokážu určiť, kde je na posielanom liste eštetakáto oblasť a naplniť ju grafickým marketingom, obrázkoms personalizovaným textom. Veď každý zákazník má iný počet riadkov navýpise, teda aj inak zaplnený list papiera.

A firma, ktorá prejde na personalizovanú komunikáciu ? ITčkári ? Tí si zgustnú na užívateľskomrozhraní týchto produktov, v ktorých sa dokumenty tvoria ako po másle, kdekaždý list papiera (šablóna) sa tvorí ako v kancelárskych balíkochdokument, avšak s množstvom nastavení, ktoré ovplyvňujú výsledok podľareálnych dát v produkcií.

Marketing cezpersonalizovanú komunikáciu dostane nástroj, ktorý ak sa naučí využiť, takzíska nesmierne silné médium na reklamu. Potrebuje ale osvietenie ITčkárov, ktorí to pretavia doskutočnosti a pochopia zmysel. Aby nakoniec bol aj top-management spokojný, tak ITčkári nastavia systémy nakonsolidáciu obálok, marketing povolí napríklad použitie menšieho písma, t.j.zhustenie dokumentu a šikovný produkťák sa podujme na nastavenieinteligentných tabuliek, ktoré zaberú omnoho menej, pričom poskytnú väčšiuinformačnú hodnotu. (napríklad maticové tabuľky).

Ušetrený ostal papier – minimálne za prílohy a obálky(a naozaj aj tie lesy), poštovné zbytočných duplicitných obálok, kvalitamarketingu rozhodne stúpla a keďže individuálne správy z kampaní súv týchto systémoch evidované, tak je aj merateľný úspech jednotlivýchreklám, samozrejme za predpokladu monitoringu komunikácie s klientom.

Happy end v niektorých krajinách. Ako je to u nás? Poznáte firmy, ktoré komunikuju naozaj personalizovane?

Ostatné témy - ako hybridná pošta, alebo interaktívnakorešpondencia – sa pokúsim priblížiť nabudúce.

Karol Martinka

Karol Martinka

Bloger 
  • Počet článkov:  6
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Zameriavam sa na IT software a služby, predovšetkým pre komunikáciu (formou korešpondencie - elektronickej i papierovej), vo svojej firme Accalio. Založil som projekt www.zelenaposta.sk (DocuDot) a dnes pracujem na našom novom projekte ochrany detí na internete - Boltian. Zoznam autorových rubrík:  Bežné PC troublesKomunikácia s ITBezpečnosť ITSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Tupou Ceruzou

Tupou Ceruzou

316 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Marian Nanias

Marian Nanias

274 článkov
Marcel Rebro

Marcel Rebro

141 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu