Slovenské školstvo a rozvoj ducha

Problémy tejto krajiny veľmi úzko súvisia s kvalitou školstva, ktoré nezodpovedá nárokom doby. V našich školách je vzdelávací proces bohužiaľ postavený na kvantite, ktorá v konečnom dôsledku nevytvára požadovanú kvalitu. Kvalita je vyjadrená množstvom informácií, ktoré si žiak zapamätá, pričom nič nevyjadruje absurdnosť tohto systému viac ako hodiny slovenského jazyka a literatúry.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (24)

Predpokladám, že väčšina z nás si pamätá, ako to funguje - meno autora, krátky životopis, významné diela, základný obsah. Takto postavené učebné osnovy vytvárajú zo žiaka kartotéku, ktorej obsahová hodnota klesá priamo úmerne s uplynutým časom, pretože naša pamäť jednotlivé informácie postupne vymazáva.

Myslím si, že je hlúpe a nepoctivé, aby obsahový výklad jednotlivých diel bol servírovaný na podnose bez toho, aby sa od žiaka reálne vyžadovala práca s uvedenými dielami. Ako však pracovať s takým množstvom diel, aby bolo zaistené, že žiak získa všeobecný rozhľad zo svetovej literatúry? Odpoveďou bude, že na všeobecný rozhľad v slovenskom ponímaní by sme mali zabudnúť a inšpiráciu by sme mali hľadať napríklad vo francúzskom vzdelávacom systéme, ktorý som mal možnosť zažiť na vlastnej koži.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vo Francúzsku sme v škole vôbec nefungovali v štýle kartotéky, ale v priebehu každého stredoškolského trimestra sme sa koncentrovali na určitú tému, ktorú pokrýval úzky okruh vybraných autorov. Nikdy nezabudnem napríklad na prvý trimester, kedy hlavnou témou bol holokaust, pričom jeho fungovanie sme mali možnosť vnímať cez rozbor diel vybraného okruhu autorov, ktorých mená si na rozdiel od toho, čo sme sa učili na Slovensku, dodnes pamätám - Primo Lévi a Jorge Semprún. Na každú hodinu sme museli prečítať časť knihy, aby sme následne mohli o jednotlivých kapitolách diskutovať priamo s učiteľom, ktorý sa tešil prirodzenému rešpektu zo strany žiakov. Som presvedčený, že takto postavené učebné osnovy by boli omnoho zmysluplnejšie stráveným časom, ako len hlúpe memorovanie, ktoré zlyháva v tom podstatnom, čo by malo školstvo robiť. A to je rozvoj ducha.

Karol Šebo

Karol Šebo

Bloger 
  • Počet článkov:  48
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Absolvent Fakulty sociálních věd UK v Prahe. Milovník histórie, cestovateľ po Ázii, občasný komentátor súčasných pomerov.Sledujte ma na Facebooku kliknutím na písmeno "f", ktoré sa nachádza pod "Pridaj k obľúbeným". Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Marian Nanias

Marian Nanias

278 článkov
INEKO

INEKO

117 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

35 článkov
Radko Mačuha

Radko Mačuha

241 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

92 článkov
Věra Tepličková

Věra Tepličková

1,091 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu