
Čo robí?
Slovenská agentúra životného prostredia slúži ako servisné pracovisko Ministerstva životného prostredia SR (MŽP SR), pre ktoré pripravuje zväčša rôzne koncepčné, plánovacie a programovacie materiály. Takéto dokumenty majú vysoký dopyt najmä zo strany úradníkov Európskej únie, ich obsahový význam je však často veľmi sporný. Typickým príkladom takýchto plánov je Program odpadového hospodárstva SR do roku 2005, čo je vlastne zoznam predsavzatí, ktoré plánovači síce sľúbili, ale vláda nemala šancu naplniť (čo bolo, mimochodom, zjavné už v čase tvorby dokumentu).
SAŽP je rozdelená do 7 centier v rôznych mestách Slovenska a plní podľa svojho štatútu nenahraditeľné „úlohy na poli starostlivosti o životné prostredie, rozvoja environmentalistiky a tvorby krajiny v súlade so zásadami trvalo udržateľného rozvoja“, najmä však „pripravuje pre ministerstvo odborné podklady pre návrhy stratégií, koncepcií, programov a právnych predpisov, vykonáva koordináciu odborných činností, pripravuje a realizuje podujatia, zostavuje plány a hodnotí ich plnenie, programuje, implementuje a hodnotí environmentálne projekty, vypracúva alebo obstaráva stanoviská, odborné posudky, informácie a dokumenty, zabezpečuje odborný dohľad nad uplatňovaním environmentálnych právnych predpisov, stará sa o vybrané chránené časti krajiny a environmentálne zariadenia, zabezpečuje plnenie záväzkov vyplývajúcich pre Slovenskú republiku z medzinárodného evironmentálneho práva a spolupráce, poskytuje ministerstvu odbornú pomoc pri zosúlaďovaní environmentálneho práva Slovenskej republiky s predpismi a postupmi Európskej únie a spolupracuje so zainteresovanými a partnerskými odbornými inštitúciami v Slovenskej republike i v zahraničí“.
Čo robiť?
Problémom SAŽP je, že veľmi veľká časť jej aktivít sa prekrýva s činnosťou pracovníkov ústredia ministerstva (napríklad rôzne koncepčné úlohy), ako aj s ďalšími činnosťami, ktoré prináležia napríklad špecializovaným výskumným pracoviskám (ide najmä o rôzne vedecko-výskumné aktivity). Navyše, u množstva ich činností neexistuje racionálny dôvod, aby ich nemohli vykonávať - s alebo bez vládnej objednávky - komerčné firmy na voľnom trhu, čo sa týka predovšetkým rôznych vzdelávacích a poradenských programov, po ktorých existuje aj prirodzený dopyt. Slovenská agentúra životného prostredia potrebuje prejsť zásadnou redukciou kapacít, prevedením časti činností, ktoré sú nevyhnutné pre dodržiavanie medzinárodných dohovorov na MŽP SR, transformáciou časti výskumných zložiek pod univerzity a zrušením zvyšku činností, ktoré nemusí zabezpečovať štát.
Ak uvážime, že náklady príspevkovej organizácie SAŽP činili v roku 2004 sumu 217,37 mil. SKK, pričom zo štátneho rozpočtu získala SAŽP 171,69 mil. SKK (v roku 2005 na kontraktoch s MŽP SR sumu 124,3 mil. SKK), potom predpokladáme, že pri navrhovanom postupe reformy je možné ušetriť vo verejných výdavkoch prinajmenšom polovicu tejto sumy, t.j. minimálne 50 mil. SKK ročne.
Zdanlivo nepodstatná suma, ale keď neprší, aspoň kvapká. Po zrátaní všetkých neefektívnych výdavkov je možné v rezorte Ministerstva životného prostredia SR ušetriť – pri triezvom, nepopulistickom odhade – prinajmenšom nekoľko stoviek miliónov korún ročne.