Pezinská skládka a návrh SDKÚ
Ku cti SDKÚ slúži, že na rozdiel od súčasnej vlády promptnezareagovala na vysoké podozrenia z korupcie a klientelizmu v procesepezinskej skládky a navrhla riešenie (link).Problém je v tom, že toto riešenie proces povoľovania skládokzrejme ešte zhorší. Návrh novely stavebného zákona (link)totiž rozdáva nové legálne oprávnenia ďalším orgánom, ktoré nemajútakmer žiadnu vlastnícku a inú legitimitu k tomu, aby boli účastníkmirozhodovania.
Podľa návrhu SDKÚ bude podnikateľ musieť viesť ďalšie vyjednávaniao získaní niekoľkých ďalších oprávnení:
I. súhlasnéhostanoviska obce, v katastrálnom území ktorej má byť umiestnená stavbaumiestnená;
II. súhlasnéhostanoviska obcí bezprostredne katastrálne susediacich;
III. súhlasnéhostanoviska príslušného samosprávneho kraja.
Výsledok opatrenia
Aký môžeme očakávať výsledok opatrenia? Ak nás nekonečná praktickáskúsenosť vedie k zisteniu, že korupcia je bežnou formou "kupovaniaoprávnení" (síce nepoctivého, ale motivovaného snahoupodnikateľa o znižovanie transakčných nákladov), potom to znamená, žepodnikateľ sa bude snažiť podobným spôsobom získať i ostatnéoprávnenia, ktoré navrhuje zaviesť SDKÚ-DS.
Výsledkom môžu byť tri situácie:
I. Ak sa budúdotyčné zastupiteľstvá riadiť vôľou dotknutých občanov, dôjde kpomerne efektívnej dohode. Korupcia sa zrejme nezníži (aj legitímnerozhodnutie sa totiž dá podmieniť „bonusom“ prestarostu), ale ak by sa k tomu zrušili ostatné oprávnenia, celkovétransakčné náklady by poklesli a negatívne externality by saodstránili. Aká je však pravdepodobnosť, že takto budú rozhodovaťaj zastupiteľstvá celkom nezainteresovaných obcí? Prečo by malstarosta obce z opačnej strany chotára pretláčať legitímne riešenie,ak starostom zainteresovanej obce je kandidát "znepriatelenej"strany? A prečo sa oprávnenia majú rozdať opäť len vlastníckyneidentifikovaným orgánom, ktoré majú nízke predpoklady pre efektívneriešenia a silný nábeh na korupciu? Pravdepodobnosť, že návrh budeviesť k tomuto poctivému riešeniu, je veľmi nízka.
II. Ak budúdotyčné zastupiteľstvá korumpovateľné do miery, ktorá udrží zámerpodnikateľa v únosných ekonomických číslach, potom sa skládkazrealizuje, ale so zvýšenými transakčnými nákladmi, ktoré zaplatiaobčania v poplatkoch za odpad. Korupcia sa zvýši, negatívneexternality sa neodstránia.
III. Ak budú maťdotyčné zastupiteľstvá prehnané korupčné nároky, skládka sanezrealizuje. To povedie k enormnému tlaku na zvýšenie nákladov naprevádzku iných skládok, čo sa ešte významnejšie prejaví v cene zalikvidáciu odpadov. V konečnom dôsledku sa niekomu tieto oprávneniazískať podarí. Korupcia vzrastie ešte výraznejšie, negatívneexternality sa neodstránia.
Rizikom návrhu SDKÚ je, že neodstráni a možno ani neznížipravdepodobnosť vzniku škôd, ktoré môže skládka spôsobiť okolitýmobyvateľom. Taktiež hrozí, že vzrastie riziko korupcie a zvýši sacena za odpady. Snaha o riešenie akútneho problému zo stranySDKÚ je veľmi sympatická, ale návrh zmeny v tomto znení nedáva veľapredpokladov ani ako dočasné riešenie do času, kým sa podarízrealizovať komplexnú reformu územného konania.