Základné požiadavky na IS
Informačný systém (IS) je systém nazber, udržiavanie, spracovanie a poskytovanie informácií.
V odbornejliteratúre sa stretávame s pojmom informačný systém v dvojakom význame. V užšom– programovo-technickom chápaní, na označenie systému programov pre prácu súdajmi. V širšom chápaní rozumieme informačným systémov systém nazabezpečovanie informácií potrebných na riadenie. V prvom prípade je hlavnouúlohou systému spracovanie údajov, ktoré v podniku vznikli. Nerieši otázky prekoho a na aké rozhodnutia budú tieto údaje slúžiť. Z tohto vymedzenéhodefinovania informačného systému vyplýva, že systém spracovania údajov je lenjeden z podsystémov informačného systému. V druhom prípade ide nielen ospracovanie údajov, ale aj o zhromažďovanie, prenos, uchovávanie, výber adistribúciu údajov pre potreby riadiaceho subjektu.
Informačnýsystém nemožno teda stotožňovať len so systémom spracovania údajov. Je tosystém pozostávajúci z ľudí, technických a programových prostriedkov nazabezpečenie zhromažďovania, prenosu, ukladania, výberu, spracovania,distribúcie a prezentácie informácií pre potrebu rozhodovania tak, aby riadiacipracovníci mohli vykonávať svoje riadiace funkcie vo všetkých zložkáchriadiaceho systému.
Jeho základnouúlohou je zabezpečiť dostatok relevantných, správnych a presných informácií vpotrebných termínoch a v požadovanej forme na prípravu rozhodnutí.
Zložky informačného systému
Informačnýsystém tvoria tieto základné zložky:
- podsystém zhromažďovaniaúdajov,
- podsystém prenosu údajov,
- podsystém pamätania auchovávania údajov,
- podsystém výberu údajov,
- podsystém spracovania údajov,
- podsystém prezentácie adistribúcie informácií.
Informačnésystémy musia spĺňať niektoré základné požiadavky odrážajúce ich kvalitu. Medzine patrí hlavne potreba, aby informácie zodpovedali podstate a potrebámjednotlivých stupňov riadenia. Ďalej frekvencia a rýchlosť získavaniainformácií musia umožňovať ich efektívne využívanie pri rozhodovaní, kanályodovzdávania informácií sa musia prispôsobiť organizačnej štruktúre zohľadnenímpožiadavky najkratšej cesty medzi odosielateľom a príjemcom. Pri odovzdávaníinformácií sa treba podľa možnosti čo najviac vyhýbať sprostredkujúcim článkom,ktoré informácie deformujú a narúšajú. Formy prezentácie informácií musia byťkomunikatívne a prispôsobené možnostiam ich pochopenia zainteresovanýmipríjemcami. V neposlednom rade musí informačný systém plniť integračnú funkciua navzájom prepájať všetky vnútropodnikové útvary a zabezpečovať spätnú väzbu,musí byť schopný dostatočne sa prispôsobovať meniacim sa podmienkam vovnútornom i vonkajšom prostredí firmy.