Irak je krajina, kde vedľa seba žijú nielenže rôzne náboženstvá, ale aj rôzne prúdy v rámci jedného z nich a keď hovorím o tom najpočetnejšom v tejto krajine, mám na mysli islám. Jeho dvoma hlavnými prúdmi sú sunna a šía a práve v Iraku pociťujeme rozdiely vyplývajúce z príslušnosti k jednému z nich. Principiálne by sme to mohli prirovnať ku katolicizmu a protestantizmu. Aj keď mešity môže navštevovať ktokoľvek – teda teoretická zásada všade v islámskom svete je takáto – v Iraku sú mešity, ktoré navštevujú zväčša sunniti a také, kam chodia hlavne šíiti. To však neznamená, že muslim bez ohľadu na to, či je sunnita alebo šíita, nemôže vôjsť do ktorejkoľvek mešity.

Je tomu už vyše mesiaca, čo som sa potuľovala v jednej z najstarších štvrtí Bagdadu, kde leží jedna z najvzácnejších svätýň šíitov Kádimajn. V preklade to znamená dvaja kádimovia (arabčina je jeden z mála jazykov, ktoré vyjadrujú dvojné množné číslo) a kádim je pomenovanie človeka, ktorý prehltne horkú slinu a zdržiava sa hnevu. V našom prípade sa “hnevu zdržali” dvaja imámovia – imám Músá al-Kádim a jeho vnuk. Músa využil všetky radostné možnosti, ktoré mu islám poskytoval, a tak si mohol dovoliť 4 manželky, s ktorými splodil 18 synov a 18 dcér, aj keď mnohí šíiti veria, že mal až 73 detí. To sme ale v 8. storočí a zhodou okolností vtedy vládol známy kalif Hárún ar-Rašíd, ktorý sa spomína v príbehoch Tisíc a jednej noci a ten sa asi hnevu nezdržal, lebo vraj dal imáma Músu otráviť. Moja romantická predstava o kalifovi Hárúnovi, ktorú vzbudzuje čarovné prostredie orientálnych príbehov asi nie je na mieste:-). Čo sa stalo, stalo sa, v každom prípade sa na tomto mieste nachádzajú dve hrobky – imáma Músu a jeho vnuka, tiež imáma. Ponad hrobky spomínaných imámov a ešte ďalších významných arabských historikov bola postavená mešita al-Kádimíja, mešita, do ktorej sa okrem nešíitu dostane aj nemuslim. Mešita s celým nádvorím má nádhernú výzdobu a jej pozlátené kopuly vidno už zďaleka, ako sa odrážajú v slnku, čo dennodenne zahŕňa túto krajinu teplými lúčmi. Aj v septembri teploty tlačia ortuť teplomera za hranicu vyše štyridsiatky.

Nielen pri kondolenciách, ale aj pri mozaikovitých kohútikoch vody, kde sa každý v horúcom nielen septembri môže napiť, si ľudia pripomínajú smäd, ktorým trápili Husajna v 7. storočí. Portréty Husajna, jeho brata Hasana a ich otca Alího, šíitských mučeníkov, visia všade po Bagdade a Iraku. Mocenské nároky na nasledovníctvo islámskeho proroka Muhammada postretlo práve spomínaných členov jednej rodiny, ktorí zhynuli rukami iných muslimov. Tento moment je jeden z najdôležitejších v histórii islámu, lebo ním došlo k vydeleniu šíitov, a tak sa islám rozštiepil na šíu a sunnu. Preto aj spomienkové slávnosti ášúrá sú zasvätené týmto martýrom. Hoci na plagátoch visia všade, viacerí umiernení šíiti hovoria, že nie je správne ich takto prezentovať a zobrazovať, lebo nikto nevie, ako v skutočnosti vyzerali. Za týmito slovami sa skôr skrýva nevyslovený názor, že tých plagátov stačí a že je načase miesto smútku sa začať aj radovať.

Aj keď sa tvrdí, že od augusta 2012 platí v tejto časti mesta nepísaný zákon o tom, že ženy smerujúce k mešite musia mať na sebe čierny plášť abáu, zdá sa, že realita zostáva nezmenená. A to taká, že úplne postačuje nevyzývavé ženské oblečenie a dokonca tu nikto nemá nič proti žene, ktorá nemá na hlave žiadnu šatku. Dokonca som ani nezaznamenala žiadne čudujúce sa pohľady. Pri vstupe do mešity sa konfekcia mení do uniformnej čiernoty. Keď nemáte vlastnú abáu, tak si ju môžete požičať v kioskoch pred mešitou a potom ani ženskej osádke nič k vstupu do svätyne nebráni. Takže, ak ste žena a správne oblečená a nie ste ani muslimka a máte záujem či odvahu ísť do Bagdadu, Kádimíja určite stojí za to. Patrí k významnému dedičstvu ľudstva.

Nielen v Nadžafe, Karbalá, ale aj v bagdadskej Kádimíji počuť iné jazyky. Stovky pútnikov, ktorí zavítajú na pútnické miesta stále narastá. Irak by si z pútnikov mohol vybudovať silný pútnický turistický priemysel a nemusel by na pútnikov iba doplácať, keď im napr. zničia časť cesty pri tom, ako sa valia státisíce na rituálny beh pjáde. Z jazykov tu kraľuje perzština a potom rozoznávate Arabov zo Zálivu, hlavne z Bahrajnu. Náboženský cestovný ruch teda prekvitá nielen v Częstochowej, ale aj v Kádimíji. V podstate ide o to isté – nájsť blaženosť a dobrý pocit, každý svojím spôsobom.
Najbližšie akcie:
Beseda "Nové obzory po arabskej jari"
7.11. o 10 hod., Katolícka univerzita, Ružomberok
Teleráno v Markíze s veľvyslancom Iraku v SR
8.11. od 6,00 hod., TV Markíza, program Teleráno
Beseda k 2. rozšírenému vydaniu knihy "Arabský svet - iná planéta?"
11.11. o 13 hod., v rámci knižného veľtrhu Bibliotéka, Bratislava
Seriál PO ARABSKY už v repríze:
PO ARABSKY, rozhlasové vysielanie Čítania pri nočnej lampe, 1. časť Omán
26.11.2012 o 23,30 hod., Rádio Regina
PO ARABSKY, rozhlasové vysielanie Čítania pri nočnej lampe, 2. časť Jemen
27.11.2012 o 23,30 hod., Rádio Regina
PO ARABSKY, rozhlasové vysielanie Čítania pri nočnej lampe, 3. časť Maroko
28.11.2012 o 23,30 hod., Rádio Regina
PO ARABSKY, rozhlasové vysielanie Čítania pri nočnej lampe, 4. časť Sudán
29.11.2012 o 23,30 hod., Rádio Regina
Články na rôznorodé témy o arabskom svetev mojej rubrike ORIENT s Emíre