Začiatok prvého predstavenia
Som ako učiteľ so žiakmi na divadelnom predstavení. Trojica žiačok intenzívne bojuje o to, aby som ich pustil skôr domov, lebo sa im ich svet zrúti. Počas predstavenia sa nedívajú na javisko, ale na mňa. Cítim sa neisto.
Začiatok druhého predstavenia
Na javisku už beží hra Mira Gavrana Hľadá sa nový manžel. Ťažko sa mi sleduje, keďže som zároveň objektom uprených pohľadov šiestich očí. Na skutočnom javisku prebieha situačná komika – chlapík oblečený len v červených trenkách s „tetovaním“ Love mamka vydáva pazvuky. Chvíľku zvažujem, či zaujať pozíciu intelektuála a pohoršovať sa. Vydarená paródia domácich trenkových hrdinov ma presvedčí, začnem sa uškŕňať aj ja.

Pokračovanie prvého predstavenia
Žiačky sa domáhajú skoršieho odchodu. Nestihnú autobus. Smutne klipkajú očami.
Pokračovanie druhého predstavenia
Chlapík na scéne sa momentálne snaží presvedčiť ženu, aby o ňom ako o partnerovi neuvažovala. Usilovne popíja. Hovorí o svojich bývalých ženách ako o kurvách, ktoré ho predčasne opustili a čuduje sa, prečo mu každá hovorila, aby nepil. Niektorí žiaci sú z neho zhnusení a pohoršení. Lekcia o opatrnom narábaní s alkoholom je za nami, pomyslím si.
Pokračovanie prvého predstavenia
Niekoľko ľudí vychádza von. Moje žiačky sa na mňa vyčítavo pozerajú. „Oni môžu?“ „Sú to učitelia z druhej školy, oni môžu,“ vysvetľujem im.
Začiatok tretieho predstavenia
Učitelia vchádzajú späť a dávajú pokyny svojim žiakom. Odrazu polovica hľadiska vstáva a hromadne odchádza preč.
Druhé predstavenie pokračuje.Moje žiačky do mňa zúrivo dobiedzajú, cítia krivdu. Sledujem tretie predstavenie v hľadisku. Pochopím, že škola odchádza kvôli vulgárnosti predstavenia. Skupinka žiakov odmieta odísť, chcú hru sledovať ďalej, po ráznejšom zásahu odchádzajú aj oni. Pohoršene sa na mňa díva šestica očí. Sledujem predstavenie, no skúmam ho už z pohľadu korektnosti. Je to komédia, citlivého človeka by pohoršiť mohla, zároveň sa väčšina žiakov, až na moje tri žiačky, celkom dobre zabáva.
Včera zrušil Marian Kotleba predstavenie kvôli vulgárnosti. Dnes predstavenie banskobystrického divadla Clipperton dopozerala v Trebišove len polovica publika. Žijeme v čudných časoch, začína sa nová éra cenzúry? Priznávam publiku právo odísť. Rozumiem aj argumentu, že liberálnym prístupom sa posúva hranica toho, čo je prijateľné. Švejk kedysi svojím jazykom pohoršoval ľudí, dnes je už klasickým svetovým dielom. Máme ho viniť za zdrsnenie našej reči?
Morálna vsuvka, preskoč ju a čítaj o dva odseky ďalej
My učitelia problémy riešime ignorovaním. Vyhodili sme Žubajíka zo šlabikára a problém detí rozvedených rodičov zmizol. Fajčiacich žiakov sme vytlačili mimo areál školy, už to nie je náš problém. Naši žiaci nekriticky preberú extrémistické názory, no my za voľby nie sme zodpovední. Ak odídeme z divadelného predstavenia, nadávky prestanú existovať? Nie sú v tom predstavení práve preto, lebo sú okolo nás a zrkadlia realitu? Koľkých takýchto ľudí s rovnakým slovníkom a spôsobom správania poznáme? Nemali by sme so žiakmi debatovať, či boli nadávky použité funkčne? V konečnom dôsledku vulgarita opusteného opilca bola jeho satirou. Neodsúdili sme práve smiechom taký štýl života?
Školu, ktorá odišla, čaká ešte jedna časovaná bomba v povinnom čítaní. Od budúceho roka je do neho zahrnutá zbierka poviedok Sekerou a nožom, kde je vulgarizmov mnoho, s čím má veľa učiteľov problém, lebo nevedia, ako k takým textom pristupovať. Aj žiaci sú pohoršení. Aj poniektorí naši žiaci z predstavenia takto odchádzali. Je tu skvelý priestor na rozhovor o sile vulgarizmov, o jednoduchosti a primitívnosti ľudí, ktorí sú na ne odkázaní. Toto je už skutočný život, ktorého je v škole málo. Nadávka bohatstvo Holdena sa bude zrejme červenať pri súčasných rapových textoch. Koľkí z nás, kurník (a tri sliepky), nenadávajú? Tabuizovaná lexika je predsa súčasťou učiva! Viete, čo je koprolália? Sme dostatočne rozumovo vybavení, aby sme dokázali dodať silu svojej reči aj bez nadávky? Verte mi, taká hodina bude žiakov baviť. S iskričkami v očiach sa budú domáhať príkladov na tvrdé vulgarizmy a ja to budem odmietať. Teším sa na debatu so žiakmi po tomto predstavení. Na hodine budeme preberať život.
Pokračovanie druhého predstavenia
Hrá sa ďalej, publikum sa smeje. Herci sú otrasení, sú z Banskej Bystrice, tí by na to mohli byť pripravení. V priebehu predstavenia sa vracia vyhostená skupinka žiakov, zrejme sa z nich stali umeleckí disidenti. Pripájajú sa k nášmu smiechu.
Ste sklamaní, čakali ste vulgarizmy. Ospravedlňujem sa, že som vás oberal o čas. Pri odchode pobúrenej školy jeden z ich posledných žiakov skúšal otvoriť prvé z trojice dvier. Natrafil práve na tie zatvorené, okomentoval to veľmi jednoducho: „Do piči.“
Dovysvetlenie názvu:
Vy špiny – netrúfol som si na silnejší vulgarizmus, priznávam, má prilákať čitateľov
nuly – to nie je zneváženie, je to elektronická komunikácia, tá je založená na nulách a jednotkách
hovná – narážka na spis Gorila, momentálny vývoj na politickej scéne naznačuje, že sme ozaj takto vnímaní
tu sa nadávať nebude – zákazy nezastavili alkohol, fajčenie, drogy, nepomôžu ani pri nadávkach, ide o iróniu