reklama

Kto mlčí, ten svedčí?!

Je až neuveriteľné, že po takmer tridsiatich rokoch(október 1978) od tragédie košickej električky sa nikto z dopravného podniku Košice(DPMK) nie je ochotný k tomu vyjadriť. Je až neuveriteľné, že po takmer osemnástich rokoch od pádu totalizmu a komunizmu kompetentní zakrývajú okolnosti, ktoré by mohli aspoň čiastočne objasniť túto dopravnú nehodu. Je taktiež neuveriteľné, že v čase keď by odhaľovanie pravdy malo byť samozrejmosťou sa nájdu ľudia, ktorí strkajú hlavu do piesku.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Dňa 23.5.2007 odvysielala jedna zo súkromných televízií (v rámci svojho cyklu "Najväčšie tragédie Slovenska") program o tragickej dopravnej nehode električky linky č.6 v októbri 1978 v Košiciach. Pri nehode vtedy zahynulo deväť osôb(včetne vodičky) a mnoho ďalších bolo ťažko i ľahko zranených. Podľa očitých svedkov, ktorí nehodu prežili to bol ozajstný masaker (odtrhnuté časti ľudských tiel, ruky, nohy a pod.) - aký poznáme len z katastrofických filmov. Podľa oficiálnej verzie bola vinníkom nehody vodička, ktorá pri jazde z kopca sídliska Terasa zazmätkovala a električka sa stala neovládateľnou. 

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

A tu by som sa zastavil. Každý - aj ten najmenej skúsený vodič električky predsa vie, že električka buď brzdí, alebo nebrzdí. Taktiež by som upozornil na to, že podľa očitých svedkov, ktorí nehodu prežili vodička vyzývala cestujúcich, aby použili záchrannú brzdu-tlačítko, ktoré sa nachádza nad každými dverami vozňa. Pri použití tejto záchrannej brzdy z ktoréhokoľvek miesta vo vozni okamžite začnú brzdiť všetky brzdy (okrem elektrickej brzdy).

Je absolútnym nezmyslom a výsmechom tvrdiť, že za túto nehodu môže ľudský faktor. Áno možno vinníkom aj bol ľudský faktor, možno mala vodička nejaký podiel viny na nehode, ale zhodiť celé bremeno na ňu je absolútnym zbabelstvom a hyenizmom všetkých zainteresovaných (ktorí sa podieľali na vyšetrovaní) voči pozostalým. Samozrejme v oficálnych výsledkoch vyšetrovania sa síce uvádza, že električka bola absolútne bez závad - všetci však vieme (a platilo to výrazne za čias komunizmu) - ľudové príslovie vraví - papier znesie všetko.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ako bolo uvedené v televíznom dokumente doteraz nedostali pozostalí žiadne ospravedlnenie ani vysvetlenie od DPMK. ANI PO TRIDSIATICH ROKOCH! DPMK dokonca odmietli spoluprácu na dokumente tejto súkromnej televízie, ba dokonca BOLI POHORŠENí ROZPITVÁVANíM TÝCHTO UDALOSTÍ! Takto si vážia obete tragédie?

Kde sú všetci zamestnanci DPMK, ktorí v tom čase v podniku pracovali. Kde sú príslušníci vtedy SNB, ktorí sa pohybovali na mieste nehody? Kde je vyšetrovací spis, ktorý bol neskôr celý skartovaný? Nebolo to až tak dávno a mnohí sú určite ešte nažive - napr. aj vyšetrovatelia komisie, i tí ktorí dali príkaz na zničenie skutočných výsledkov vyšetrovania. Ja viem, že nič z toho už obetiam život nevráti, ale: Správne vykročenie do nového zajtraška predsa znamená - vyrovnať sa s minulosťou... Kde sú všetci tí, ktorí by mohli vniesť aspoň kúsok pravdy, čo sa vlastne skutočne stalo?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Chcel by som pripomenúť, že to nie je jediná nehoda zahalená rúškom tajomstiev v DPMK. V roku 1993 vodičovi autobusu zn.Karosa linky č.18 pri jazde opäť z kopca - tentoraz zo sídliska Darg.hrdinov(Furča) zlyhali brzdy, nereagovala už ani ručná brzda a v plnej rýchlosti čelne narazil do objektu(nakoľko je tam križovatka v tvare písmena T)- vtedy záchranného systému Slovakia(aká irónia - že?). Pri nehode bolo vtedy zranených okolo cca 40 osôb, pričom jedna žena neskôr následkom zranení podľahla. Podľa vtedy medializovaných správ a výpovedí vodiča vraj už na sídlisku Furča vodič hlásil na dispečing podozrenie na poruchu bŕzd. Službukonajúca dispečérka ho však poslala ešte na 10minút vzdialenú konečnú, kde mu pošle výjazdovú dielňu. Ako vieme - už tam nedošiel. Nemožno zabudnúť ani na duchaprítomnosť vodiča, ktorý v posledných sekundách pred nehodou zapol všetky svetlá a vydával výstražné zvukové znamenie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

O približne cca 3 týždne, na tom istom kopci, ale na linke č.30 autobusu zn.Ikarus 280 zlyhali taktiež brzdy. Vodičovi sa podarilo vybrať v plnej rýchlosti ostrú zákrutu pod kopcom(aj keď v protismere-iná možnosť tam nebola) a zastaviť vozidlo asi 200 metrov od križovatky. Našťastie sa to vtedy obišlo bez zranení.

Je jasné, že podobné nehody a udalosti sa stávajú na celom svete - vo všetkých mestách. Je však ale smutné, keď sa nám kompetentmí snažia zahmlievať okolnosti a dôvody "vďaka" ktorým k takýmto nešťastiam dochádza. A čo je ešte smutnejšie, keď sa v prípade takýchto dopr.nehôd snažia celú vinnu zhodiť na vodičov. Aj v poslednej podobnej tragédii pri trag.nehode autobusu (tuším 12 obetí) pri Úhornej v roku 2003. Ako vieme - súd vodiča z pod plnej obžaloby oslobodil.

Nezostáva nám nič iné, len veriť, že sa všetci zainteresovaní budú v čo najväčšej miere snažiť o to - aby k podobným nešťastiam dochádzalo čo najmenej. A keď už nebodaj k niečomu takému dôjde, aby sa všetci či už poškodení,alebo pozostalí dozvedeli čo sa vlastne naozaj stalo. Nikto z nás nie je neomylný, každý z nás robí chyby- či už s väčšími - alebo s menšími následkami. Ale múdrych a inteligentných tvorov biologického druhu Homo sapiens z nás robí aj priznanie si vlastných chýb.

Peter Kimlička

Peter Kimlička

Bloger 
  • Počet článkov:  52
  •  | 
  • Páči sa:  11x

HUDBA, FILMY, KNIHY - Kerouac, Bukowski, Hemingway, .....), možno REBELIZMUS ako LIFESTYLE, ale tiež aj - a hlavne v neposlednom rade ŽENY!! ;-) Na POLITIKU sa snažím KAŠĽAŤ! - ale nie vždy sa mi to darí :-) .......... NÓRSKO - je špeciálnou kapitolou, po 6-tich rokoch na severe mám množstvo poznámok, hádam sa snáď raz k tomu dokopem! ;-)PESN.TEXTY (mám ich – použiteľných - vyše stovku za tých 20 rokov, ak ste kapela a zháňate textára - kľudne napíšte!) Vzhľadom na Svet a na Život sú všetky stále aktuálne aj po rokoch!!A skúšam POVIEDKY (zatiaľ iba do PC-"šuflíka"!) https://sk-sk.facebook.com/peto.kimlicka Zoznam autorových rubrík:  Hudba, FilmyLifestyleKomentáreŠportNezaradenéNórskoPoviedky

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu