Výstavu pripravili pracovníci a študenti Fakulty matematiky, fyziky a informatiky Univerzity Komenského v Bratislave pre mimobratislavské regióny Slovenska z prostriedkov Európskeho sociálneho fondu. Časť exponátov poskytli aj súkromné firmy. Štedrosť donátorov sa prejavila na veľkosti a modernosti výstavy aj na rôznorodosti exponátov. Mňa prekvapil na slovenské pomery nezvykle veľký počet LCD obrazoviek, na ktorých boli prostredníctvom počítačov premietané sprievodné videoklipy k jednotlivým témam. Niekoľko ďalších počítačov poskytovalo návštevníkom výstavy možnosť tvorivo sa pohrať s využitím fyziky v rôznych pokusoch a praktických aplikáciách. Tie sa aj tešili najväčšiemu záujmu študentov gymnázia.

Výstava je spravená formou tematických modulov. Na pestrofarebných paneloch sú jednoducho vysvetlené princípy fungovania prístrojov, názorne ukázané, aké fyzikálne javy sa v konkrétnej aplikácii využívajú a tiež, aký je prínos konkrétnych praktických výstupov. Na pokusoch a demonštračných modeloch si mohli návštevníci niektoré aplikácie aj odskúšať.
Výstava bola preto veľmi vhodná pre vyučovanie fyziky. Košice sú poslednou plánovanou zastávkou výstavy, v Slovenskom technickom múzeu je prístupná do 28.6.2008. Doteraz výstava prešla všetkými krajmi Slovenska s výnimkou Bratislavy. Celý rad exponátov je využiteľný pri príprave obdobných projektov zameraných na zlepšenie informovanosti mladých ľudí o vede a jej praktických aplikáciách v budúcnosti.

Podľa pôvodného projektu mala výstava slúžiť práve na zlepšenie informovanosti študentov v čase ich rozhodovania sa o budúcej profesnej orientácii – jednoducho povedané – pri úvahách, čo budú robiť po skončení strednej školy. Na webovských stránkach projektu aj na košickej výstave bol ale iba jeden panel lákajúci študentov na jednu jedinú školu – na školu, ktorá výstavu odborne pripravila. A pritom sú to práve mimobratislavské školy, ktorým chýbajú kvalitní študenti najviac – univerzity v Košiciach, Žiline, Prešove, Banskej Bystrici.
Ale to bol asi jediný mráčik na mojich celkových dojmoch z výstavy. Čo ma teda zaujalo najviac?
Ešte pred dverami výstavy vítala študentov rozobratá televízna obrazovka a hneď za dverami prskajúca kuchynská mikrovlnka. Prskajúca preto, lebo sprievodcovia v nej študentom ukazovali, ako upiecť „cédečko“ (a tým na ňom spoľahlivo zničiť všetky citlivé dáta), alebo ako vyvolať intenzívne elektrické výboje na úzkom pásiku alobalu, ktoré ho nakoniec zapália. Žiarovka ohrievaná v mikrovlnke začala svietiť aj bez vonkajšieho prívodu prúdu. Doma to ale skúšajte opatrne, aby ste mikrovlnku nezničili. Táto demonštrácia bola zaujímavým námetom pre školy, keďže mikrovlnka, pomocou ktorej možno demonštrovať celý rad fyzikálnych javov, nestojí až tak veľa. Navyše v nej možno ohriať obed pánovi riaditeľovi.

Zaujímavým exponátom bol rotopéd - statický bicykel - pripojený na generátor elektrického prúdu a žiarovku. K sporému rozsvieteniu jedinej žiarovky bolo treba šliapať dosť usilovne. Hneď som si spomenul na scénu z filmu Saturnin, v ktorej sluha sadne na bicykel a nonšalantne šliapne do pedálov, aby nočný hauzbót rozsvietil jasným svetlom. Keby mal takto vyrábať elektrinu v reálnom živote, onedlho by zomrel vyčerpaním.

Vedľa rotopédu nainštalovala sponzorská firma dve identické detské miestnosti a ovládací panel k rôznym druhom svietidiel v každej miestnosti, takže návštevník si mohol pekne porovnať, ako sa menia farby nábytku aj dekorácií pri rôznom spektrálnom zložení svetla. Z tejto časti výstavy venovanej svetlu sa mi páčilo aj miešanie rôznych farieb svetla pomocou 3 farebných LED diód ovládaných počítačom prostredníctvom dotykového displeja (opäť zaujímavá demonštrácia do škôl).

Veľkému záujmu študentov sa tešil kútik výstavy venovaný levitácii. Loptičku vznášajúcu sa vo vertikálne stúpajúcom prúde vzduchu si vie každý odskúšať aj doma, postačí mu starší typ vysávača s hadicou pripojenou k výfukovému otvoru, ktorou nasmeruje prúd vzduchu z vysávača kolmo hore a vloží doňho pingpongovú loptičku. Pripraviť v domácich podmienkach guľu levitujúcu v magnetickom poli je podstatne náročnejšie. K precíznej konštrukcii by ste si museli ešte zostaviť a odladiť elektronický obvod, ktorý riadi magnetické pole. Zato magnet levitujúci nad kúskom supravodiča je konštrukčne veľmi jednoduchý, potrebujete k nemu iba maličkosť - tekutý dusík, ktorý sa ale v domácnosti bežne nepoužíva.



Jedného študenta zaujalo, ako sa bude loptička správať v meniacich sa aerodynamických podmienkach, moja sprievodkyňa zasa neodolala ťuknúť si prstom do levitujúcej gule. Guľa sa nenechala rušiť a veselo sa vznášala ďalej.
Najväčšiemu záujmu medzi študentmi sa ale tešila téma využitia vedy v kriminalistike (žeby spomínaná príprava na život?). Prakticky si mohli odskúšať, ako sa overuje pravosť bankoviek pomocou ultrafialového žiarenia, alebo ako sa získavajú a analyzujú otlačky prstov. Pracovisko s počítačovým programom na vytváranie portrétu zločinca bolo permanentne obsadené hlúčikom študentov.

Zaujímavá bola aj sekcia venovaná motorom a moderným technológiám získavania energie. Konečne som videl funkčný model vodíkového motora, aj keď do jeho masívneho nasadenia je zrejme ešte dosť ďaleko. Batériu poháňanú metylalkoholom si možno už dnes zakúpiť cez internet. Pre svietenie napríklad v jaskyni ale zatiaľ nie je veľmi praktická.

Časť výstavy bola venovaná laserom a ich praktickému využitiu. Nemohli chýbať pekné hologramy. Jeden z modelov demonštroval plno automatizovanú kontrolu kvality výrobkov pomocou laserového lúča, snímacej kamery a softwarových programov analýzy obrazu.

Často počuť ponosy žiakov, študentov aj absolventov na fyziku – aký ťažký je to predmet, aký nepotrebný pre život. Ale stretávame sa aj s mladými ľuďmi, ktorým fyzika učarovala a priťahuje ich práve svojou vnútornou jednoduchosťou, zaujímavou hravosťou a všestrannou použiteľnosťou. Je ich síce málo, podstatne menej, ako tých prvých, ale hádam výstava pomôže rozšíriť ich rady. A verím, že nielen na bratislavskej fakulte.
Hravosť a všestrannosť, ktoré boli charakteristické aj pre spomínanú výstavu, sú totiž dôležitými predpokladmi pre vedeckú tvorivosť.